وایرال مارکتینگ و تاثیر آن بر کسب‌وکارها

وایرال مارکتینگ

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

وایرال مارکتینگ

احتمالاً بارها و بارها بعد از مواجهه با یک محتوای خلاقانه یا بعد از استفاده از یک کالا یا محصول، نتیجه را برای اطرافیان خود بیان کرده باشیم و آن‌ها را از تجربه مثبت یا منفی خود آگاه کرده باشیم. به بیان راحت تر به نوعی آن‌ها را به خریدن یا نخریدن یک محصول، جهت داده‌ایم. وایرال مارکتینگ عنوان برگرفته شده از این رفتار است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ یکی از استراتژی‌های بازاریابی است که این امکان را می‌هد تا محصول و خدمات را به واسطه مشتریان و از طریق رسانه‌های اجتماعی عرضه کنیم. نام این مدل بازاریابی نشأت گرفته از رفتار مخاطب است که نتیجه استفاده از یک محصول یا کالا را به اطرافیان خود انتقال می دهد؛ درست مثل یک ویروس که از یک فرد به فرد دیگری منتقل می‌شود.

تاثیرات وایرال مارکتینگ

در وایرال مارکتینگ این مخاطبان و مشتریان هستند که تصمیم گیرنده هستند که چه چیزی را به دیگران انتقال بدهند و یا به اصطلاح وایرال کنند.

اساس وایرال مارکتینگ را بازاریابی دهان به دهان شکل می‌دهد. این روش به این دلیل که هزینه پایین‌تر و اثرگذاری بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارد، برای کسب‌وکارهای نوپا و کوچک مناسب است؛ هرچند که کسب‌وکارهای بزرگ‌تر هم از مزایای آن استفاده می کنند.

هر محتوا یا ویدیویی می‌تواند یک وایرال باشد. تنها نیاز داریم که برای تولید کمی خلاقیت به خرج دهیم و به خصوصیات دموگرافیک هم توجه داشته باشیم؛ چرا که بازاریابی ویروسی یک رویکرد مشتری محور می باشد و ما نیاز داریم تا مخاطبان هدف‌مان را به بهترین شکل انتخاب کنیم؛ در نتیجه نیاز به تحقیق روی بازار داریم تا متناسب با پرسونای مخاطب و داده‌هایی که به دست آمده، محتوایی را تولید کنیم که او را به وایرال کردن تشویق کند.

بیشتر بخوانید:ویژگی های یک آژانس تبلیغاتی خوب!

نکات مهمی که به وایرال شدن کمک می‌کنند

اگر بتوانیم با محتوایی که ایجاد می‌کنیم احساساست افراد را درگیر و توجه‌شان را جلب کنیم، مخاطبان تمایل بیشتری به وایرال کردن آن دارند. محتوای جذاب، ارزشمند و متفاوت کمک می‌کند تا مخاطب، به صورت خودکار و بدون نیاز به تلاش بیشتری از سمت ما، آن را وایرال کند. بهتر است بستری که در آن تولید محوا می‌کنیم عمومی باشد تا به راحتی در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. علاوه ‌بر این بهتر است که محتوای تولیدی در بطن خود داستانی را برای نقل کردن داشته باشد. توجه به خصوصیات دموگرافیک نیز از دیگر نکات مهمی است که مخاطب درست را به ما نمایش می‌دهد. رعایت همین نکات کوچک به وایرال شدن محتوا و هرچیزی که به کسب‌وکار ما مربوط باشد، کمک شایانی می‌کند.

فواید و مضرات استفاده از وایرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ نسبت به دیگر روش‌ها معایب کم‌تری دارد، اما بد نیست روی جنبه‌های منفی نیز مروری داشته باشیم و بعد به مزایای آن بپردازیم.

یکی از بزرگ‌ترین معایب بازاریابی ویروسی، سخت بودن اندازه‌گیری دقیق نتایج می باشد. همچنین ممکن است پیامی که قصد انتقال آن را داریم، به درستی منتقل نشود، مخاطب را دچار سوءتفاهم کند و در انتها نتیجه،‌ برخلاف آن چیزی باشد که انتظارش را داشته‌ایم. به‌علاوه این که درست است که بازاریابی ویروسی به سرعت آگاهی نسبت به برند را افزایش می‌دهد و گروه گسترده‌ای از مخاطبان را در معرض خود قرار می‌دهد، اما لزوما مشتریان وفادار را به سمت ما نمی‌آورد بلکه ممکن است آن‌ها تنها رهگذرانی باشند که از نام تجاری ما عبور کرده‌اند. یکی دیگر از معایب بازرایابی ویروسی این است که نمی‌شود جلوی منتشر شدن جنبه‌های منفی‌ یک خبر، تبلیغ یا اتفاق را گرفت و از آن جلوگیری کرد.

بازاریابی ویروسی همانطور که طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در اختیار ما قرار می‌دهد، به شدت هم در کاهش هزینه‌ها تأثیر گذار است؛ چرا که در این مدل از بازاریابی، نیازی به خرید تبلیغات یا خرید فضاهای رسانه‌ای نیست و ابزارهایی که برای ما اهمیت دارند، مخاطبان بالقوه و رسانه‌های اجتماعی هستند.

علاوه‌بر این ها در مقایسه با روش‌های قدیمی، نیازی به تلاش برای تبلیغ نداریم؛ به نوعی می‌توان گفت که تمام فرآیند تبلیغات ما توسط خود مخاطبان صورت می‌گیرد. تولید Lead از دیگر مزایای این روش می باشد.

در کل همه چیز در وایرال مارکتینگ بسیار ساده است. تنها کافی است تا یک محتوای جذاب و ارزشمند را در هر قالبی تولید کنیم، آن را در سایت قرار دهیم و دیگران را خبردار کنیم؛ فقط همان‌طور که پیشتر گفتیم، نیاز به بکارگیری خلاقیت و ارزش داریم تا خود مخاطب احساس کند که باید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارد و رابطه خود را با برند ما حفظ و در نهایت به مشتری وفادار ما تبدیل شود.

در نهایت می‌توان با اطمینان گفت که این روش به نسبت دیگر روش‌های موجود، در کم ترین زمان و با حداقل هزینه بیشترین کارایی را داشت و به شدت روی افزایش آگاهی از برند اثرگذار است.

ارائه حرفه ای ترین خدمات بازاریابی و تبلیغاتی برای ایجاد وایرال مارکتینگ، یکی از چندین خدماتی است که شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ ارائه می‌دهد.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شماست!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: