چه طور ارزان و کم هزینه تبلیغات کنیم؟

تبلیغات ارزان آسا برندینگ

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

هر کسب و کاری برای موفقیت باید تلاش کند. این تلاش می تواند با صرف هزینه های بسیار زیاد باشد و می تواند با هزینه های کم ولی مهم خلاقانه بودن و اثر بخشی تلاش شماست و نه هزینه های شما.تیم خلاق آسابرندیگ برای شما نمونه های مختلفی از انواع تبلیغات ارزان قیمت و کم هزینه را در ادامه این مطلب به شما ارائه می کند تا بتوانید از آن ها استفاده کنید.

این ایده ها و روش های ارزان و کم هزینه بازاریابی کمک می کنند تا توسط مشتریان دیده شوید و در کسب و کارتان به سرعت پیشرفت کنید. بعضی از این ایده ها بسیار عمومی بوده و ممکن است قبلا به آنها فکر کرده باشید. برخی دیگر ممکن است برای تان کمی دور از ذهن باشند. ولی تمام آنها می توانند جرقه هایی از خلاقیت را در ذهن تان روشن کنند و شما را خیلی سریع حرکت دهند. اگر تبلیغات حرفه ای تر هم خواستید مشاوران آسابرندینگ آماده اند تا به شما در زمینه طراحی و اجرای بهترین ایده های تبلیغاتی کمک کنند.

ایده ها روش ها بازاریابی ارزان کم هزینه

۱- در نمایشگاه ها و کنفرانس های تخصصی با هدف شبکه سازی شرکت کنید.

۲- در کنفرانس هایی که در رابطه با صنایع مورد تمرکز شما است، شرکت کنید.

۳- در نشریات، مطالب و اخباری درباره ی قراردادهای مهمی که منعقد نموده اید، جوایز دریافت شده، کتابها و مقالات منتشر شده، و یا فرصتهای بازار، منتشر کنید.

۴- از مشتریان بالقوه برای حضور در یک گردهمایی کوچک برای ارائه ی تجربیات و خدمات تان دعوت کنید. سرو غذا و نوشیدنی درچنین گردهمایی هایی موجب صمیمی تر شدن فضای جلسه می گردد.

۵- بهانه ای بیابید تا به واسطه ی آن به مشتریان خوب خود زنگ بزنید.

۶-برای جلب اعتماد، در حوزه ی تخصصی خود گواهینامه ی تخصصی بگیرید. سپس این موفقیت را به اطلاع مشتریان خود برسانید.

۷- به سازمان های اجتماعی محلی و منطقه ای خود بپیوندید.

۸- در جلسات سازمان ها و انجمن هایی که عضو هستید سخنرانی کنید.

۹- به سازمان های حرفه ای تخصص خود بپیوندید.

۱۰- در گردهمایی های فصلی سازمان های اجتماعی، حرفه ای و صنفی که عضویت دارید، شرکت کنید. شبکه سازی کنید. هرچه تعداد یادداشت های پیگیری مذاکرات شما بیشتر باشد، احتمال موفقیت تان نیز بیشتر خواهد بود.

۱۱- سعی کنید در هر موقعیت شبکه سازی ایجاد شده دست کم با سه نفر جدید ملاقات کنید.

۱۲- هرگاه با مشتری بالقوه ای ملاقات داشتید حتی اگر شانس همکاریتان کم بود، موضوع را با یک یادداشت شخصی پیگیری کنید.

۱۳- روزنامه ها را با دقت برای باخبر شدن از جوایزی که دیگران در کسب و کارشان دریافت کرده اند، مطالعه کنید. سپس برای آنها یادداشت های تبریک بفرستید. من شخصا ترجیح می دهم مقالات مرتبطی را نیز پیوست یادداشت کنم.

۱۴-به سازمان هایی که به نحوی به صنایع هدف شما مرتبط اند، بپیوندید.

۱۵- افرادی که می توانند در پیشرفتتان موثر باشند را شناسایی و با آنها ملاقات کنید.

۱۶- با مشتریان تان قرار ناهار بگذارید.

۱۷- با سایر افرادی که در زمینه ی کاری شما فعالیت می کنند ملاقات کنید. ممکن است پیشنهاد پروژه یا محصولی خارج از محدوده ی فعالیت و تخصص خود داشته باشند و به شما واگذار کنند.

۱۸- در جلسات با مشتری – اگر هزینه ها با مشتری نیست – پذیرایی مناسبی انجام دهید.

۱۹- اگر پروژه ای به شما واگذار نشد، یادداشت تشکری برای کارفرمای پروژه ارسال نمایید و از بابت اینکه پیشنهاد برای شما نیز ارسال شده بود سپاسگزاری کنید. تصمیم آنها را در باب انتخاب انجام شده و رقابت خود با سایر رقبا را تایید کنید.

۲۰- درباره ی ایده های جدیدتان با مشتریان صحبت کنید.

۲۱- مقالاتی که ممکن است برای مشتریان تان جالب باشد را برای آنها بفرستید.

۲۲- در مناسبتهایی که خیلی معمولی نیستند، کارت تبریک بفرستید.

۲۳- در پیامهایی که برای مشتریان می فرستید، به نحوی خود را به مشتری نزدیک تر کنید. مثلا بنویسید: «از اینکه شما را به عنوان مشتری در کنار خود داریم، خوشحالیم»، یا «بسیار خوش شانس ایم که شما مشتری ما هستید».

۲۴- به مناسبت های مختلف پاکت هایی برای مشتریان تان پست کنید که هدایایی در داخل آنها باشد.

۲۵- به مناسبت تولد افراد و شرکت ها، برای ایشان کارت تبریک بفرستید.

۲۶- به مناسبت پیشرفت های مشتری، به آنها تبریک بگویید.

۲۷- یادداشت های شخصی و دست نویس تشکر نوشته و ارسال کنید.

۲۸- بادقت به گفته های مشتری گوش کنید. نیازهای آنها را کشف کنید.

۲۹- کارهای بیشتر از ظرفیت خود را به همکاران مورد اعتمادتان واگذار کنید. آنها روزی این کار را جبران خواهند نمود.

۳۰- اگر در پروژه ای به اندازه ی کافی متخصص و صاحب نظر نیستید، به مشتریان کمک کنید تا مشاور مناسب را برای انجام این پروژه بیابند.

۳۱- تجربیات خود را با مشتریان و سایر همکاران به رایگان به اشتراک بگذارید. توصیه ها، ایده ها، تجهیزات و موارد مشابه. آنها نیز روزی متقابلا این کار را برای شما انجام خواهند داد.

۳۲- اگر بروشور یا موارد مشابهی را توسط پست ارسال می کنید، بسته بندی آن به نحوی متفاوت و غیرمعمول باشد. مثلاً از پاکت های رنگی، یا پاکتهای غیر متعارف استفاده کنید.

۳۳- هنگامی که در تعطیلات هستید، کارت پستال برای مشتریان تان پست کنید.

۳۴- کاتالوگ شرکت های متفاوت را با دقت نگاه کنید. شاید بتوانید از درون آنها ایده های جدیدی پیدا کنید.

۳۵- به فروشگاه های اسباب بازی فروشی بروید، بادقت نگاه کنید، شاید بتوانید وسیله ای بیابید که به شما ایده هایی در بازاریابی بدهد.

۳۶- عکس هایی از کارکنان تان را برای مشتریان فرستاده و به این وسیله کارکنانی که در پروژه های ایشان فعال هستند را به آنها معرفی نمایید.

۳۷- به نیابت از مشتری خود، در خیریه های محلی کمکه ای ممکن را انجام دهید. یادداشت اعلامی نیز برای مشتری خود در تشریح کار انجام شده بفرستید.

۳۸- اسپانسر یکی از فعالیت های اجتماعی در محله ی خود شوید (رویدادی مثل مسابقه دومیدانی ۱۰ کیلومتر)

۳۹- تیشرت های مناسب و آرم دار برای کارکنان، مشتریان و همکاران تان تهیه و ارسال نمایید.

۴۰- برنامه ای تفریحی و بیادماندنی ترتیب دهید. شاید بتوانید برنامه ی تئاتر در سالن منطقه ی خود را رزرو نموده و از تمام فرزندان کارکنان، همکاران و مشتریانتان برای حضور دعوت نمایید.

۴۱- شایعات خوبی راجع به کسب و کارتان منتشر کنید. مثلا اینکه: «ما کار کیفیت عالی با قیمت مناسب تحویل می دهیم».

۴۲- از یک مدیر اجرایی برای صرف صبحانه یا ناهار دعوت کنید.

۴۳- نامه هایی به سردبیر روزنامه یا نشریات تخصصی حوزه فعالیتتان بنویسید.

۴۴- مقالات و رپرتاژ آگهی هایی درباره ی افراد مشهوری که در صنعت شما فعال هستند، تحولات اخیر در صنعت و… بنویسید و منتشر کنید.

۴۵- ستونی در روزنامه ی محلی خود بنویسید. پس از اینکه مطالب شما منتشر شد، می توانید از آنها به روشهای دیگری نیز استفاده کنید.

۴۶-  خبرنامه ی الکترونیکی منتشر کنید.

نکته: اگر بخواهید خبرنامه ی الکترونیکی منتشر کنید، باید همکاری چند نفر خبره را نیز به همراه داشته باشید. خبرنامه ی شما باید حاوی اطلاعات مفید فراوانی باشد. هرگز آن را با آگهی های تبلیغاتی و مطالبی که قبلا در مجالات منتشر شده اند، پرنکنید. مطالب این خبرنامه باید حرفه ای، از لحاظ دستوری صحیح و مورد علاقه ی خوانندگان و مخاطبین آن باشد.

۴۷- مقالاتی برای انتشار در مجله ی تخصصی حوزه ی فعالیت تان بنویسید. می توانید با سردبیر نشریه تماس گرفته و عناوین مطالب مورد نیاز برای شماره های بعدی را دریافت نمایید.

۴۸- از مطالب منتشر شده ی خود در نشریات، کپیهای رنگی و خوش فرمی تهیه نموده – البته بهتر است به تعداد مورد نیاز نسخه های اصلی نشریه را خریداری نمایید – و برای مشتریان کنونی و بالقوه خود ارسال کنید.

۴۹- یک کتاب بنویسید یا ترجمه کنید.

۵۰- نسخه ای از کتاب خود را برای مشتریان کنونی و بالقوه ارسال نمایید.

۵۱- هر کتابی که تصور می کنید برای مشتریان تان مفید خواهد بود، برای ایشان ارسال نمایید.

۵۲- بهترین نوع کارت ویزیتی را که می توانید، تهیه کنید.

۵۳- اگر هنوز آمادگی طراحی و چاپ بروشورهای تان را ندارید، متنی ساده آماده کنید که ویژگی ها و مزایای استفاده از خدمات شما را مشخصی سازد.

۵۴- فهرستی از مشتریان راضی خود را تهیه نمایید و آن را در اختیار مشتریان بالقوه تان قرار دهید.

۵۵- اتوبیوگرافی ساده ای از خود با تمرکز برنقاط قوت تان و فهرستی از مشتریان و صنایعی که در آنها فعالیت نموده اید، آماده نمایید.

۵۶- اطلاعات روی کارت ویزیت و متن های آماده شده ی بندهای قبل را بر روی سایت های تبلیغاتی در محیط وب منتشر کنید.

۵۷- از مشتریان تان بخواهید تا توصیه نامه هایی را به سایر همکارانشان نوشته و شما را به آنها معرفی نمایند.

۵۸- به یکی از مشتریان تان جایزه ای اهدا کنید. این جایزه می تواند ابزار بازاریابی برای هر دوی شما باشد.

۵۹- برای همکاری با انجمن های دانشجویی، انجمن ها و اتحادیه ها یا موسسات خیریه وقت صرف کنید.

۶۰- پروژه های تان را در رقابتهای جوایز درون صنایع مختلف شرکت دهید.

۶۱- نقل قول ها و سخنان مشتریان، خبرگان، یا افراد مشهور را گردآوری نمایید و از آنها در تزئین مستندات تان استفاده کنید.

۶۲- با استفاده از دانش و خبرگی خود فهرست هایی از قبیل: «ده نکته ی مهم در برگزاری موثر جلسات» یا «ده روش موثر برای کاهش استرس» یا «ده نکته ی اجرایی در برنامه ریزهای مالی» تهیه نمایید و همراه با نام و شماره ی تماس خود بر روی کاغذهای بسیار مرغوب چاپ کنید. این فهرست ها را می توانید به وسیله ی پست یا در جلسات به مشتریان تان تحویل نمایید.

۶۳- از مشتریان تان همیشه تقدیر و تشکر کنید.

نکته: اگر قول داده اید مقاله ای بنویسید، ابزاری را توسعه دهید یا برنامه ی را تکمیل کنید یا خلاصه ای از جلسات را برای مشتری ارسال کنید، می توانید اطلاعات را بر روی یک فلش مموری کپی نموده و آن را برای مشتری ارسال نمایید. در این صورت آنچه تحویل می دهید از پرستیژ کافی برخوردار است و مطالب تان همیشه به همراه فلش مموری همراه مشتری خواهد بود.

۶۴- گاهی اوقات بدون دستمزد کار کنید.

۶۵- مشتریان جدیدی را به مشتریان خود – در حوزه ی کسب و کارشان – معرفی نمایید.

۶۶- به صورت دائم و دوره ای اطلاعات جدیدی برای مشتریان تان ارسال نمایید.

۶۷- فهرستی از آدرس های پستی ایجاد کنید. هرکسی را که در حوزه ی کسب و کار ملاقات می کنید، می تواند در این فهرست باشد. توصیه می کنم دو فهرست مجزای اولیه و ثانویه ایجاد نمایید. کسانی که در فهرست اولیه هستند، تمامی مواردی که ارسال می شود را دریافت می نمایند در حالی که اعضای لیست دوم فقط تبلیغات محصولات جدید را دریافت خواهند نمود. فهرست آدرس های پستی و ایمیل ها، ابزار قدرتمندی در بازاریابی هستند.

۶۸- به مشتری تضمین صد در صد بازگشت پول پرداخت شده را بدهید.

۶۹- داشتن غرفه در نمایشگاه های تجاری معمولاً هزینه های زیادی به همراه خواهد داشت. اما می توانید این هزینه ها را با سازمان دیگری شریک شوید.

۷۰- تمام نامه های تان را با کلمه ی «شما» شروع کنید، می توانید به دنبال  این کلمه از تعارفات معمول استفاده کنید.

۷۱- در دایرکتوری ها و بانک های اطلاعاتی مشتریان فضایی برای خود رزرو کنید.

۷۲- ارتباط خود با افراد کلیدی را همیشه زنده و فعال نگاه دارید. برای تماس با آنها برنامه ریزی کنید. در چه فواصلی زمانی و با چه روشی با آنها ارتباط برقرار خواهید نمود؟

۷۳ هنگامی که پرسشی درباره ی کارهایی که می کنید، طرح می شود، باید آماده ی تشریح تجربیات خود در مشاوره باشید. با طرح دو یا سه مثال کوتاه می توانید جزئیات بیشتری را ارائه نمایید.

۷۴- به کاری که می کنید عشق بورزید. این موضوع در کارتان مشهود خواهد بود.

۷۵- برای تهیه ی فهرستی از مشتریان بالقوه می توانید از یکی از نمایشگاه های تخصصی صنایع بازدید کنید. می توانید از غرفه ها بازدید نمایید یا با مسئولان غرفه ها صحبت کنید و بروشورهای آنها را بردارید.

۷۶- همیشه تعدادی کارت ویزیت همراه خود داشته باشید. هرکجا که می روید تعدادی از آنها را به دیگران بدهید

۷۷- در سفرهای هوایی سر صحبت را با کسی که در صندلی کناری تان نشسته است باز کنید. به خصوص اگر در بخش فرست کلاس نشسته اید.

۷۸- فعالیت های بازاریابی خود را بر مبنای طرح از پیش تعریف شده ای انجام دهید. مثلا با ارسال هدیه ای از آنها بپرسید چطور محصولات و خدمات شما می تواند در حل مشکلاتشان به آنها کمک کند.

۸۰- کتاب «چگونه یک باران ساز باشیم» نوشته ی جفری جی فاکس را  بخوانید.

۸۱- کارهایی که برای دیگران می تواند معنای خاصی داشته باشد، انجام دهید. مثلا در حین نوشتن یک یادداشت نام ایشان را هم در متن به کار ببرید؛ عکسی را که در جلسه ی تیم سازی در پروژهای گرفته اید، برایشان ارسال کنید: درخواستی را که قبلا طرح نموده اند بادقت پیگیری کنید، ایده های جدیدی به آنها بدهید.

۸۲- همیشه به درخواست هایی که از طرف سازمان های دولتی دریافت می نمایید، پاسخ دهید.

۸۳- چیزهایی را بیابید که به عنوان هدیه می توانند مورد توجه مخاطبین تان قرار بگیرید.

۸۴- در پایان هر جلسه ی ارائه، از تمام حاضرین کارت ویزیتشان را بگیرید و در پیگیری های بعد از جلسه، برای تک تک کسانی که کارت ویزیت آنها را گرفته اید، یادداشت تشکری بفرستید و از بابت شرکت در آن جلسه از آنها تشکر کنید.

۸۵- با دوستان دانشگاهی خود تماس بگیرید و درباره ی یکی از شرکت هایی که آنها می شناسند از ایشان اطلاعات بگیرید.

۸۶- محصول یا خدمات خود را به یک سازمان خیریه هدیه نمایید.

۸۷- با پیشنهاد مصاحبه در رادیو موافقت کنید.

۸۸- در حوزه های مرتبط مطالعاتی انجام دهید. نتایج را منتشر کنید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

۸۹- نمونه هایی از محصولات تان را برای مشتریان بالقوه ى خود بفرستید. به عنوان مثال یک مهندس نرم افزار کامپیوتر می تواند سی دی حاوی نسخه ی آزمایشی برنامه ی نوشته شده و یا یک مشاور مدیریت میتواند یک تست ارزیابی شخصیت را برای مشتری بفرستد.

۹۰- وب سایت خود را به روز نگه دارید. لااقل هر هفته یک بار با افزودن یک مقاله یا مطلب جدید، وب سایت خود را به روز نگه دارید. لینک به سایت هایی که ممکن است برای مشتریان تان جذاب باشد را در سایت خود بگذارید.

۹۱- در یک کلاس درس در دانشگاه تدریس کنید.

۹۲- میزگردی به صرف صبحانه برای فعالان در یک صنعت خاص در محدوده ی جغرافیایی خودتان برنامه ریزی کنید.

۹۳- به عنوان کار داوطلبانه در رسانه ها، می توانید به گردآوری داده در حوزه ی صنعتی خاص بپردازید. به احتمال زیاد در این صورت توسط صاحبان آن صنعت مورد توجه بیشتری قرار خواهید گرفت.

۹۴- فهرستی از موفقیت های به دست آمده در پروژه های قبلی با مشتریان تان و نتایج حاصل از آن را آماده کنید.

۹۵- هزینه های سفرهای خود را در حداقل نگاه دارید. مشتریان شما این موضوع را درک کرده و به آن احترام خواهند گذاشت.

۹۶- اگر قصد مسافرت به شهری را دارید که مشتری قدیمی در آن جا دارید، با او قرار ملاقاتی هماهنگ کنید.

۹۷- روش درست دست دادن را تمرین کنید. نه خیلی آرام و نه خیلی محکم

۹۸- فهرستی از افراد کلیدی طرف ارتباط خود را تنظیم کنید. هر از گاهی این فهرست را بروزآوری کنید.

۹۹- با شرکت هایی که مشتری بالقوه شما محسوب می شوند تماس گرفته و از آنها گزارش های مالی سالیانه و سایر اطلاعات شرکت را بگیرید. پیش از آنکه به ملاقات آنها بروید، اطلاعات کافی از ایشان گردآوری نمایید.

۱۰۰- فهرست آدرسهای پستی (عادی و الکترونیکی) متمرکز بر صنعتی خاص یا حوزهای تخصصی خود را از شرکتهای فعال در این حوزه خریداری نمایید. همیشه نامه های ارسال شده را با تلفن پیگیری کنید.

۱۰۱-  فایل صدای ضبط شده ی خود را در سخنرانی هایی که انجام داده اید خریداری نمایید و برای مشتریان کنونی یا آتی ارسال نمایید.

۱۰۲- با یکی از تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی مکاتبه کنید و ایده ی خود برای حضور در برنامه ای تلویزیونی را مطرح کنید و برای او تشریح کنید که چرا چنین برنامه ای جذابیت کافی برای مخاطبین خواهد داشت.

۱۰۳- قواعد و فنون مذاکره را بیاموزید.

۱۰۴- از همسایگان خود بخواهید تا شما را به بعضی از شرکت هایی که می شناسند معرفی کنند.

۱۰۵- پیش از اینکه به شهری دیگر سفر کنید، با تعدادی از افرادی که در آن شهر هستند مکاتبه کنید و قرار ملاقات هایی برای خود تنظیم کنید.

۱۰۶- سعی کنید با تمام منشی ها و تایپیست ها دوست شوید. تاکید می کنم با تمام آنها!

۱۰۷- میزبان برنامه ی پیکنیک تابستانی شوید.

۱۰۸- اگر مدرس هستید، پیشنهاد دهید تا به صورت آزمایشی برنامه ی آموزشی رایگانی برای مشتریان بالقوه اجرا شود.

۱۰۹- فهرستی از پرسش های مفید جهت طرح با مشتری ایجاد کنید. پرسشهایی را که ثابت کرده اند موفق بوده و می توانند به شما در درک واقعیت مسائل کمک کنند را در این فهرست قرار دهید.

۱۱۰- برقراری روزانه ده تماس سرد را در برنامه ی خود بگنجانید.

۱۱۱- نامه ی گرمی به یک مشتری بنویسید.

۱۱۲- مهمتر از همه اینکه، همیشه حداقل یک صد و دوازده درصد از آن چه که مشتری انتظار آن را دارد به او تحویل دهید.

این یک صد و دوازده تاکتیک بازاریابی ارزان و کم هزینه فقط یک شروع هستند. می توانید تاکتیک های بیشتری نیز به آنها اضافه کنید. کلید موضوع، تبلیغ و ترویج این است که چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید. شما میتوانید برای طراحی و اجرای با کیفیت انواع تبلیغات خلاقانه آنلاین و آفلاین کسب و کار خود با مشاوران آسا برندینگ مشورت کنید.

منبع: سایت مدیران ایران

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: