نام برند را چگونه انتخاب کنیم؟

نام برند را چگونه انتخاب کنیم؟

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

ارتباطات جنبه مهمی از بازاریابی و نام برند بوده و به همین علت، به‌کارگیری هرگونه استراتژی ارتباطی در بازاریابی یا برندسازی دارای اهمیت است. مردم تمایل دارند بر همه چیز برچسب بگذارند تا آن را بیش تر از قبل قابل‌شناسایی و متمایز سازند. آن‌ها درست پس از برخورد با نام برند، انواع ارزش‌ها، وابستگی‌ها، تصویر، موقعیت برند و… را تجسم می‌کنند. از این رو انتخاب یک نام خوب برای برند کاری بسیار ضروری است. پیش از نامگذاری برند استارباکس، نام‌های کارگوهاوس (Cargo House) و پیکواد (Pequod) دو گزینه مورد نظر برای آن بودند. خوبی این گزینه‌ها بحثی نسبی است. اما انتخاب آن‌ها مطمئناً تصویر و موقعیت برند کاملاً متفاوتی با استارباکس امروزی ایجاد می‌کرد.

چطور بهترین نام را برای برند خود ارائه کنید؟

انتخاب نام برند تجاری کار سختی است. شما اساساً تمام هویت برند خود را با یک تصمیم واحد شکل می‌دهید. این کار همانند نام‌گذاری فرزند است: کسب‌وکارتان برای بقیه عمرش آن را یدک خواهد کشید. این تصمیم مهم نباید بلافاصله، با بی‌کمدقتی و یا با بی‌اعتنایی بدون ملاحظه به آن گرفته شود. توصیه ما در این رابطه، مواردی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نام برند را چگونه انتخاب کنیم؟
نام برند را چگونه انتخاب کنیم؟

۱. شفافیت: پیام‌های متناقض نفرستید

طنین و حس نام برند شما باید تعریفی از برند را القا کند. برای مثال اگر نام برند شما نام‌نام (NomNom) باشد، آنچه این لغت تلقین خواهد کرد غذا است. بعنوان نمونه نام‌نام نباید نام یک سرویس نرم‌افزاری خدمات مالی باشد. این کار گیج‌کننده و دلسردکننده ای خواهد بود. برای دستیابی به شفافیت، فهرستی از واژه‌های مربوطه در صنعت یا حرفه خود تهیه فرمایید. اگر شما در حال ایجاد یک سرویس نرم‌افزاری مالی هستید، ممکن است فهرستی در دست داشته باشید که شامل صفحات گسترده، اعداد، حسابداری یا کتاب ها شود.

۲. توصیفی: باید نام برند هویت آن را بفروشد.

علاوه بر اینکه نام برند باید شفاف باشد، باید توصیفی هم باشد. نام برند باید صنعت، نگرش، رویکرد و اهداف کسب‌وکار را شرح دهد. این بدان معنا نیست که نام برند شما باید محصول یا خدمات خود را لیست کند. در عوض باید تجربه، ماهیت و مزایای برند را به شیوه‌ای غیرمستقیم یا تلویحی در بر گیرد. برای مثال آمازون نامی را انتخاب کرد که بر توسعه کلان و خدمات فراگیر دلالت دارد.

۳. به‌یادماندنی: باید یادآوری آن آسان باشد.

مغز انسان در به‌یادآوری اسامی به طور مشخصی ضعیف است. چرا؟ مغز اسامی را در حافظه کوتاه‌مدت یا کاری خود ذخیره می‌کند. می‌توان در شرایط زندگی معمولی، حافظه کاریمان را به دسکتاپ مغزمان تشبیه کرد. دسکتاپ اطلاعاتی که در حال کار بر روی آن‌ها هستیم را برای مدتی به طور فعال و حاضر نگه می‌دارد. اما به دلیل وجود پنجره‌های باز زیاد، سیستم شروع به افت خواهد کرد. نقطه ضعف حافظه کاری این است که نمی تواند به طور همزمان پیگیر همه چیز باشید، بنابراین چیزهایی را فراموش می‌کند. برای اینکه نام برند به‌یادماندنی باشد، باید با گرایش مغز به ورود-و-خروج راحت اطلاعات، مقابله کند. چگونه این کار را انجام دهید؟ با تکیهٔ نام برند بر یک احساس، نگرش یا حواس دیگر. حافظه انواع مختلیفی دارد. اگر نام برند شما بتواند دو نوع حافظه را برانگیخته کند مثلاً یک خاطره احساسی و یک حس جسمانی، احتمال بیشتری دارد که مغز آن را به یاد آورد. در ادامه چند پیشنهاد برای ایجاد یک نام برند به‌یاد‌ماندنی قرار داده‌شده است:
• کوتاه باشد.
• منحصربه‌فرد باشد.
• از کلمات یا صداهای آشنا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مزایا و نکات همکاری با کانون تبلیغاتی

۴. کوتاه: نام برند بایستی کوتاه باشد.

یکی از مورد استناد‌ترین مقالات رشته روان‌شناسی دارای این عنوان می باشد: «عدد هفت جادویی، بعلاوه یا منهای دو». محققین مدعی شدند که مغز نمی‌تواند همزمان به اطلاعات زیادی رسیدگی کند. گرچه که ظرفیت نهایی مغز تقریباً بی‌حدومرز است. اما همچنان در ذخیره، بازیابی و پردازش بخش‌های خاصی از اطلاعات به طور همزمان با چالش‌هایی رو‌به‌رو می شود. به مغز اطلاعات زیادی تحمیل نکنید. یک نام برند کوتاه موجب افزایش مزیت خاطره‌انگیز بودن، بیانی ساده و جذاب شود.  به این نام برند‌ها دقت کنید: اوبر (Uber)، آی‌بی‌ام (IBM)، بافر (Buffer)، اپل (Apple) . اختصار یعنی زیبایی. این‌‌ همان چیزی است که باعث می شود احتمالاً شما هم مانند افراد زیادی در سراسر دنیا با این نام‌ها آشنا باشید.

۵. ساده: املای نام برند شما باید ساده باشد.

تلاش نکنید با ایجاد نام برند، از طریق تغییر املایی یک کلمه رایج، بامزه جلوه کنید. این کار تنها مردم را سردرگم می کند و خاطرات بد از مسابقات املایی ناخوشایند را به یادشان خواهد آورد. در اینجا تا حدی فضا برای مانور وجود دارد. اگر اشتباهات املایی شما آنقدری شدید باشد که اساساً یک کلمه جدید ایجاد کنید، شاید این کار ایرادی نداشته باشد. برای نمونه، هیپمانک (Hipmunk) نام یک برند است که املای آن ناقص است، ولی برخلاف انتظار یا دستور زبان متداول است. (فهمیدید چه کاری انجام دادم؟)

۶. (نسبتاً) مد روز: نباید به توصیه‌های قدیمی اعتنا نکنید.

اگر نام یک برند بخواهد با افراد اهل مد ارتباط برقرار کند، باید حال‌وهوای مد روز هم داشته باشد. در عین حال نباید بیش از حد در این مسیر منحرف شوید. چرا نه؟ چون یک نام برند که مد روز باشد، ممکن است فردا کاملاً از بین برود. شما باید نامی داشته باشید که حداقل تا پنج سال آینده جاودان بماند. توصیهٔ قدیمی برای ایجاد نام برند این بود که نام دامنه (دامین) برند برسی شود و اگر قبلا ثبت نشده بود، نام برند را انتخاب کنیم. این کار اهمیتی که در گذشته دارا بود را دیگر ندارد. مخصوصاً به دلیل پیشرفت‌های سالهای گذشته در زمینه تکنیک‌ها و قواعد بهینه‌سازی موتورهای جستجو و اعتبار آنلاین برند. با این حال باید نام دامنه خود را سیاست‌مدارانه انتخاب کنید. اما هرگز نام برندتان را بر اساس در دسترس بودن یا نبودن دامین اینترنتی، ضعیف نکنید.

۷. منحصربه‌فرد: آری، باید منحصربه‌فرد باشید.

دلایل عصب‌شناختی قابل دفاعی موجود است که نشان می‌دهد نام شما باید منحصربه‌فرد باشد. به شرطی که نام بیش از حد معمول ،عجیب‌وغریب نباشد. منحصربه‌فرد بودن می‌تواند مانند خار چسبیده روی جوراب پیاده‌روی در ذهن مردم بماند. زمانی که یک کسب‌وکار به بازار ورود پیدا می‌کند، بر سر آگاهی ذهنی در میان مخاطبین هدف، رقابت دارد. اگر توجه مخاطبین را جلب نکند، نابود خواهد شد. علاوه بر این، با افزایش علائم برند در فضای بازاریابی دیجیتال، موجودیت برند بستگی به هویت منحصربه‌فرد آن خواهد داشت. شما با انتخاب یک واژه ساده و معمولی مانند «جرقه» یا «چکش»، در رتبه‌بندی صعود نخواهید کرد. در موتورهای جستجوگر هم یافت نخواهید شد. شما باید به گونه‌ای خود را با ایجاد یک کلمه یا ترکیبی از کلمات کاملاً جدید متمایز کنید که اسم برندتان سه قانون اصلی ساده، کوتاه و به‌یادمندنی را زیر پا نگذارد.

۸. جاودانه: چیزی فرا‌تر از نام خودتان را انتخاب کنید.

چقدر عالی می‌شود اگر برند شما بیش از خودتان عمر کند. یک برند می‌تواند تأثیری تحول‌آفرین بر یک نسل داشته باشد. وقتی که آن برند به طور جدایی‌ناپذیری به یک فرد وابسته باشد، احتمال کمی وجود دارد که این اتفاق بیافتد. با تمام احترامی که برای والت دیزنی قائل هستم، من انتخاب نامی را پیشنهاد می‌کنم که می‌تواند در کنار شما، جدا از شما و تا مدت‌ها بعد از شما جاودانه بماند.

زمانی که نامی را انتخاب کردید، به آن پایبند بمانید. در طول عمر هر استارت‌آپ زمانی می‌رسد که با بحران هویت مواجه خواهند شد: تغییر در محصول، بازاریابی، آگاهی، استراتژی یا سایر جنبه‌های اساسی کسب‌وکار. ممکن است استراتژی برندینگ خود را تغییر دهید، تغییرات کمی در نشان تجاری خود ایجاد نمایید یا رویکردتان را عوض کنید. اما تا جایی که ممکن است، سعی کنید نام کسب‌وکارتان را تغییر ندهید. این کار موجب ایجاد نابسامانی شدیدی می‌شود. با توجه به همین نکته، نام برندی را انتخاب کنید که به آن عشق می‌ورزید. علاوه بر این رعایت تمام ملزوماتی که ذکر شد هم انجام دهید. این نام باید شما را به یاد آن بیاندازد که چرا کسب‌وکارتان را آغاز کردید. این هیجان را به مخاطبانتان نیز انتقال دهید.

بیشتر بخوانید: ۱۲ اشتباه که منجر میشود اعتبار برند شما از بین برود

چکیده انتخاب نام برند

نام برند جزء یکی از باارزش‌ترین دارائی‌ها می باشد که ذهن را اسیر خودش می‌کند و در ذهن‌ها ماندگار می‌شود. نام‌گذاری برند قسمت مهم فرآیند مدیریت برند است. نام شما قسمتی از یک بدنهٔ بزرگ‌تر است که مواردی از قبیل جایگاه‌یابی، رنگ، لوگو، تایپوگرافی و طراحی گرافیکی حاکم بر ارتباطات، شعارها و اقلام تبلیغاتی، آگهی‌ها، رویدادها، شبکهٔ فروش و سایر ویژگی‌های سازمانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. نام برند شما تمام آن چیزهایی است که مشتریان حال و یا مشتریان آینده شما درباره محصولات، خدمات و یا سازمان شما فکر می‌کنند، احساس می‌کنند، می‌گویند، می‌شنوند، تصور می کنند، می بینند، تردید می‌کنند و حتی به آن امید می‌بندند. با استفاده از چک لیست انتخاب نام برند چالش‌برانگیزترین، ضروری ترنی و مهم ترین مرحله فرآیند برندسازی خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. قبل از ایجاد هویت برند، به یک نام مناسب، در دسترس، ماندگار و جذاب احتیاج دارید.

ارائه مهم ترین آموزش های کسب وکار از جمله نام برند را چگونه انتخاب کنیم را در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ تجربه کنید. آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: