سایر مدل های کسب و کار

بیزینس مدل

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

در مطلب گذشته که تیم نویسندگان آسابرندینگ برای شما عزیزان آماده کرده بود، ۱۲ مدل کسب و کار را معرفی و توضیح دادیم. در این مطلب سایر مدل های کسب و کار را قصد داریم به شما معرفی کنیم.

کسب‌وکارها برای خلق ارزش، تحویل آن به مشتری و رسیدن به سود، به استراتژی نیاز دارند. تدوین استراتژی رقابتی، سنگ بنای شروع هر کسب‌وکار محسوب می‌شود.

مدل‌های کسب‌وکار

۱۳٫ تبلیغات (Advertisement)

مدل‌های کسب‌وکار تبلیغاتی با افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات رایگان در فضای اینترنت، در حال تکامل هستند. این مدل‌های کسب‌وکار در پلتفرم‌های پرطرفدار مانند یوتیوب یا همین آپارات در کشور ما که اطلاعات را به صورت رایگان برای مخاطبین خود فراهم می‌کنند، تبلیغاتی را به ازای حق پرداخت مشخص توسط اسپانسرهای مختلف، ارائه می‌دهند.

۱۴٫ فروش و لایسنس داده‌ها (Data Licensing/ Data selling)

با ظهور و گسترش اینترنت، میزان تولید داده‌ها پیرامون فعالیت‌های کاربران در اینترنت، افزایش یافته است. این امر منجر به ظهور یک مدل کسب‌وکار جدید شده است که بسیاری از کمپانی‌ها از قبیل توییتر یا گوگل، داده‌های کاربران خود یا کاربران کاربران خود را به منظور تحلیل های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … و یا اهداف تبلیغاتی به طرف سوم واگذار نمایند یا بفروشند.

۱۵٫ آژانس محور (Agency based)

یک آژانس می‌تواند به عنوان یک شرکت همکار که در برخی فعالیت‌های تخصصی مانند تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، روابط عمومی آنلاین (PR)، تبلیغات محیطی، تحقیقات بازار، برند اکتیویشن و … مهارت و سابقه فعالیت دارد، در کنار برند قرار بگیرد. آژانس‌ها عمدتا با چندین کمپانی که فعالیت‌های خود را برون‌سپاری می‌کنند ، در تماس هستند. آژانس‌های تبلیغاتی اومنیکوم، اینترپابلیک و دبلیو پی پی، مدل کسب‌وکار آژانس محور را دنبال می‌نمایند. مدل کسب و کار آسابرندینگ هم به عنوان یک آژانس تبلیغاتی به همین صورت آژانس محور است.

۱۶٫ بازاریابی عملکردی (Affiliate Marketing)

مدل کسب‌وکار بازاریابی عملکردی یک مدل ماموریت محور است که از طریق پروموت محصولات و خدمات یک کسب‌وکار همکار یا شریک تجاری، سعی دارد مشتریان یا کاربران خود را به خرید آن خدمات و محصولات، ترغیب نماید. مثلا شما به عنوان یک بنا، با یک نقاش ساختمان همکاری می کنید و مشتریان خود را به استفاده از خدمات آن نقاش ساختمانی دعوت میکنی!

بیشتر بخوانید: چه طور بازاریابی خود را چابک کنیم؟

۱۷٫ دراپ شیپینگ (Drop Shipping)

دراپ شیپینگ یکی از انواع مدل‌های تجارت الکترونیک است که در آن کسب‌وکارها هیچ محصول یا موجودی را در انبار خود نگهداری نمی‌کنند ولی در عوض اطلاعات موردنیاز و سفارشات مشتری را در اختیار خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان قرار می‌دهند تا آن را مستقیما به دست مشتری برسانند.

۱۸٫ بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing)

بازاریابی شبکه‌ای یا چندسطحی، ساختاری هرمی از فروشندگان محصولات را شامل می‌شود. این مدل کسب‌وکار براساس بازاریابی مستقیم و فلسفه فروش مستقیم شکل می‌گیرد که در آن، فروشگاه خرده‌فروشی برای محصولات و خدمات تعریف نمی‌شود و فروش تنها از طریق معرفی و پیشنهاد محصولات از سوی مشارکت‌کنندگان به مخاطبان صورت می‌گیرد.

۱۹٫ جمع‌سپاری (Crowdsourcing)

جمع‌سپاری شامل چند کاربر است که به فراهم کردن ارزش برای مشتری و سازمان کمک می‌کنند. این مدل کسب‌وکار اغلب با سایر مدل‌های درآمدی ترکیب می‌شود تا راهکاری نهایی برای کسب سود، فراهم نماید. ویکی پدیا یکی از نمونه‌های استفاده از مدل کسب‌وکار جمع‌سپاری است.

۲۰٫ تماس زیاد (High Touch)

مدل‌های کسب‌وکار تماس زیاد نیازمند مشارکت جمع بالایی از نیروی انسانی هستند. در این مدل‌های کسب‌وکار، ارتباط میان فروشنده و مشتری، تاثیر زیادی بر درآمد کلی شرکت دارد. کمپانی‌هایی که این مدل کسب‌وکار را دنبال می‌کنند (مانند سالن‌های زیبایی)، بر مبنای اعتماد و اعتبار، فعالیت می‌نمایند.

۲۱٫ بلاک چین (Block chain)

بلاک چین یک دفترچه راهنمای تغییر ناپذیر، غیرمتمرکز یا به عبارتی یک پایگاه داده دیجیتال است که کسی مالک آن نیست اما همه می‌توانند از آن استفاده کنند. بسیاری از کسب‌وکارها برای توسعه مدل‌های تجاری خود از بلاک چین بهره می‌گیرند. مدل‌های بلاک چین تحت نظارت یا مالکیت یک نهاد واحد قرار نمی‌گیرند.

۲۲٫ پلتفرم‌های SAAS، IAAS و PAAS

AAS مخفف عبارت Aa Service (تحت عنوان خدمت) است. بسیاری از کمپانی‌ها زیرساخت‌ها (Infrastructure)، پلتفرم‌ها (Platform) و نرم‌افزارهای (Software) خود را در قالب یک خدمت AAS ارائه می‌دهند. مدل تحت عنوان خدمت یا AAS براساس این اصل کلی که کاربر می‌بایستی به ازای دریافت خدمت، مبلغی را پرداخت نماید، برای استفاده از نرم‌افزار، پلتفرم یا زیرساخت مشخص با ویژگی‌ مشخص، هزینه پرداخت می‌کند.

بیشتر بخوانید: مشاوره سئو چیست و مشاورین سئو چه کار میکنند؟

۲۳٫ پلتفرم همتا به همتا (Peer 2 Peer platform)

یک اقتصاد P2P نمونه کوچکی از دو شریک تجاری است که برای خرید و فروش کالا و خدمات به صورت مستقیم و بدون دخالت طرف سوم، با یکدیگر در تعامل هستند. پلتفرم P2P مانند OLX و Airbnb این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا به صورت مستقیم به خرید و فروش کالا و خدمات بپردازند.

۲۴٫ تماس کم (Low Touch)

برخلاف مدل‌های کسب‌وکار High Touch، این مدل کسب‌وکار به حداقل مشارکت نیروی انسانی و دخالت نیروی فروش در ارائه خدمات و محصولات نیاز دارد. بدین ترتیب، هزینه نیروی انسانی حداقل شده و شرکت به بهبود تکنولوژی و کاهش دخالت نیروی انسانی در فرایندها تمرکز دارد. آمازون در معرفی فروشگاه بدون حضور فروشنده خود یعنی  Amazon Go از مدل کسب‌وکار تماس کم بهره گرفته است.

بسیاری از شرکت‌ها از دو یا چند مدل کسب‌وکار یا ترکیب آن‌ها برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود و کسب مزیت رقابتی بهره می‌گیرند. بسته به قابلیت‌ها و منابع شرکت، موقعیت رقابتی، نیازها و ترجیحات مشتریان و ذینفعان، می‌بایستی مدل کسب‌وکاری مناسب به اجرا درآورده شود. شرکت مشاوره و تبلیغات آسا برندینگ با ارائه کلیه خدمات بازاریابی، کسب‌وکار شما را در اجرا و پیاده‌سازی مدل‌های کسب‌وکار یاری می‌کند. اول از همه با ما تماس بگیرید تا با یک مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: