چه طور بازاریابی خود را چابک کنیم؟

بازاریابی چابک

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

چه طور بازاریابی خود را چابک کنیم؟

با وجود اهمیت بالای تدوین و طراحی استراتژی رقابتی برای باقی ماندن در عرصه رقابت، آنچه کسب‌وکارها را به کسب مزیت رقابتی و پیشی‌گرفتن از رقبا نزدیک می‌کند، تعهد به اجرا و پیاده‌سازی استراتژی های بازاریابی چابک دپارتمان‌های مختلف سازمان است.

طرح جامع کسب‌وکار یا همان (Business Plan) یا مدل کسب‌وکار (Business Model) هرچقدر هم دقیق و با به کارگیری ابزارهایی مانند مدل SMART، چارچوب ۷S مکنزی، چارچوب SWOT، مدل رقابتی پورتر یا ماتریس رشد- سهم بازار (BCG) مشخص و تعیین شده باشند، اما تا زمانی که هرکدام از آن ها به اجرا در نیایند، بیش از یک سند مکتوب و طرح روی کاغذ نیستند.

در این مطلب که توسط تیم آسابرندینگ آماده شده است، قصد داریم از فاز طراحی و تدوین استراتژی گذر کنیم و به مرحله پیاده‌سازی و اجرا قدم بگذاریم و ضمن معرفی بازاریابی چابک و مهم‌ترین المان‌های آن، نقش این تکنیک را در عملکرد سازمان بررسی نماییم.

بازاریابی چابک چیست؟

خوب است بدانیم که بازاریابی چابک یا همان Agile Marketing یک رویکرد بازاریابی اقدام‌گرا و تاکتیکی است که بر شناسایی و تمرکز تیم‌ها و دپارتمان‌های سازمان بر فعالیت‌ها و اقدامات ارزشمند تاکید دارد.

هر یک از دپارتمان‌ها، مسئولیت تکمیل بخش مشخصی از یک پروژه را در مدت زمان معینی به عهده دارند. از طریق رویکرد بازاریابی چابک، نتایج و عملکرد هر بخش به طور مستمر و پشت سر هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ بدین ترتیب، با اصلاح زودهنگام خطاهای کنونی، ضمن کاهش و جلوگیری از صرف هزینه‌های زیاد، عملکرد تیم‌ها و سازمان در طول زمان بهبود پیدا می‌کند.

تعامل مستمر اعضای تیم با یکدیگر، آمادگی برای چالش‌های غیر قابل پیش‌بینی و پاسخ به موقع به تغییرات، سازمان را در بازی رقابتی و کسب سود، مستعدتر و قدرتمند تر می‌سازد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تبلیغات و انواع آن !

 

بازاریابی چابک

 

شاخصه های اساسی اجرای بازاریابی چابک

اجرای تکنیک بازاریابی چابک برای سهولت ارزیابی عملکرد و افزایش انعطاف‌پذیری و پاسخ‌گویی سازمان به تغییرات و تحولات بازار، نیازمند شاخصه های زیر است:

بازه زمانی برای انجام وظیفه (Sprint)

این شاخصه بیانگر مدت زمان مشخصی است که برای تکمیل پروژه و وظایف مشخص، به هر  گروه تخصیص داده می شود. این بازه زمانی بین ۲ تا ۶ هفته متغیر است. چنانچه انجام یک پروژه به زمانی بیش از ۶ هفته نیاز داشته باشد، به دو یا چند بازه ی زمانی تقسیم می‌شود. در پایان این مدت زمان، نحوه عملکرد و نتایج تیم‌ها به صورت دقیق ارزیابی کلی و نهایی خواهد شد. با این حال در طول اجرای وظایف و هر بازه زمانی نیز، مسئولیت‌ها و نحوه انجام وظایف، پیگیری و ارزیابی می‌شود.

کار تیمی (Team Work)

مهم‌ترین شاخصه موفقیت یا شکست یک پروژه به هماهنگی و کار تیمی اعضای آن بستگی دارد. برای داشتن سازمانی چابک و پاسخگو، تمامی اعضای دپارتمان‌ها می‌بایست با یکدیگر همکاری داشته و وظایف مربوط به خود را به درستی انجام دهند.

جلسات بررسی و هماهنگی (Stand up Meeting)

اعضای هر تیم به صورت روزانه وظایف و اقدامات لازم برای تکمیل پروژه را با یکدیگر در میان گذاشته و اقدامات خود را هماهنگ می‌کنند. این جلسات، اغلب کوتاه و در مدت زمان حدودی ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. بدین ترتیب چالش‌ها و مشکلاتی که در مسیر اجرایی وجود دارد، به دقت شناسایی شده و برای برطرف کردن آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

ردیابی مسیر پیشرفت

وجود تخته های وایتبردی با یادداشت‌های رنگی و مشخص به آگاهی‌بخشی سریع از مسیر پیشرفت پروژه، نکات کلیدی، مراحل طی شده و چالش‌های پیش رو کمک می‌کند. مرور و بررسی اقدامات انجام شده یا موردنیاز از این طریق برای همه اعضای تیم ساده و سریع خواهد بود.

نقش بازاریابی چابک در عملکرد سازمان

تکنیک های مختلف بازاریابی چابک به سازمان شما این اجازه را می‌دهد تا …

  • کمپین‌های تبلیغاتی و محصولات جدیدی را برای معرفی به بازار، افزایش فروش و کسب سود طراحی نماید.
  • به سرعت به تغییرات بازار (تقاضای مشتریان، هجوم یا تقلید رقبا و …) پاسخ دهد.
  • دپارتمان‌های مختلف سازمان را در جهت تحقق اهداف و استراتژی کلان سازمان، هماهنگ نماید.
  • تکنیک‌های بازاریابی و استراتژی‌های فروش و قیمت‌گذاری را تست و تجربه کند تا به مشتریان وفادار و دائمی دست یابد.
  • با اصلاح به موقع خطاها، از شکست پروژه و صرف هزینه‌های مالی و غیرمالی جلوگیری نماید.

 

رویکردهای بازاریابی سنتی تنها بر مشخص کردن اهداف و اقدامات لازم برای تحقق آن‌ها در یک خط زمانی مشخص بدون بازگشت به عقب و بررسی نتایج اقدامات تاکید داشتند.

بازاریابی چابک یا Agile Marketing به عنوان یک تکنیک پویا در اجرا و پیاده‌سازی استراتژی، به صورت مستمر، مراحل اجرای یک پروژه و فعالیت تیم‌های مرتبط را ارزیابی و کنترل می‌کند. بدین ترتیب، نرخ شکست پروژه‌های سازمان ( به ویژه پروژه‌های کلان) به شدت کاهش یافته و عملکرد سازمان در بلندمدت، بهبود پیدا می‌کند.

آژانس مشاوره و تبلیغات آسابرندینگ با ارائه خدمات متنوع مشاوره،خدمات فنی طراحی سایت و اپلیکیشن و سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولیدات تبلیغاتی و رسانه ای  از طریق تیم متخصص و حرفه‌ای، کسب‌وکار شما را در پیاده سازی جدیدترین انواع تبلیغات، طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی وهمچنین پاسخگویی به تغییرات بازار و اقدامات رقبا یاری می‌کند.

 

 

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: