تأثیر رنگ ها در بازاریابی و تبلیغات چیست؟

تأثیر رنگ در بازاریابی و تبلیغات

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

رنگ‌ها دارای قدرت می باشند. شما می‌توانید از قدرت رنگ‌ها در برند سازی کسب‌وکار، تبلیغات و بازاریابی (از طراحی تا فروش) استفاده کنید. پیش از سخن از تأثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی به این نکته توجه کنید. لوگو و هویت برسی یک برند شامل چندین نشانگر تصویری همانند شکل‌ها، نمادها، شماره و کلمات می باشد. اما جزء بصری اساسی که مردم بیشتر از همه به خاطر می‌سپارند، رنگ ها هستند. در واقع، رنگ شناخت برند را تا ۸۰٪ افزایش خواهد داد. رنگ‌ها می‌توانند بر احساس مشتری در هنگام برخورد با هویت بصری یک برندتأثیرگذار باشند. همچنین می تواند باعث این شود که در بین گروه بزرگی از برندها به یادماندنی باشد.

چه طراح باشید و چه صاحب یک کسب‌وکار، دانستن معانی رنگ و نمادها مفید می باشد. برای این که بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اگر رنگی را به معنای “آرامش” برای لوگوی تجاری یک کسب‌وکار با موضوع ورزش‌های سخت و شدید انتخاب کنید، امکان دارد پیام اشتباهی را به مخاطب خود القا کنید.

روانشناسی رنگ، شاخه ای است که هدف آن نشان دادن تأثیر رنگ‌ها در تصمیم‌گیری‌های روزانه ما می باشد. هر رنگ، احساسات خاصی را در انسان ها برمی‌انگیزد. در نتیجه اگر از رنگ ها با استراتژی و آگاهانه استفاده کنید، در مخاطبانتان می توانید احساس خاص مورد نظرتان را نسبت به برند خود برانگیزید.

بازاریابان بایستی رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار دهند. زیرا بر ادراک مشتری مؤثر می باشد. همچنین رنگ ها میتوانند بر افزایش فروش نیز تاثیر بگذارند. بازتاب تشعشعات نور از اشیاء رنگ آنها را تشکیل می دهد. رنگ های اجسام بر حسب اینکه بازتاب رنگی اصلی از نور سفید باشد یا ترکیبی از چند رنگ اصلی یا فرعی، می تواند آثار و خواص فیزیکی، فیزیولوژیکی و روانی مخصوص به خود داشته باشد.

تأثیر رنگ در بازاریابی و تبلیغات
تأثیر رنگ در بازاریابی و تبلیغات

رنگ ها در دیرباز

بشر از گذشته با تأثیر پذیری از محیط رنگی طبیعت پیرامون خویش، نسبت به رنگ حساس بوده و از رنگ در زمینه های مختلف استفاده زیادی کرده است. علاوه بر آنکه رنگ در ایجاد ارتباط و پیام رسانی نقش مهم و چشمگیری دارد. در جوامع مختلف به عنوان نماد فرهنگی، عاطفی، قومی و ملی به کار رفته است.

بازاریابان بایستی رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار دهند. رنگ بسته بندی و هر رنگ را که مربوط به محصولات در تبلیغات می شود، به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود زیر نظر داشته باشند. این عوامل تحت کنترل بازاریاب می باشد. صنعت به تدریج در می یابد که رنگ باید نقشی اساسی تر در فرایند طراحی تا تولید، بازی کند، همچنین مردم با احساس نیاز شدیدتری نکته سنج و باریک بین شده اند. به طوری که رنگ را در قالب طراحی محصول می بینند. این بیداری عمومی، جوی را می سازد که در روند طراحی تا فروش احساس شده و در شیوه انتخاب خریدار تأثیر می گذارد.

سیر تکاملی

اگر سیر تکاملی شرکت ها را مشاهده کنیم مراحل زیر را در آن خواهیم دید:

  • ۱٫ داد و ستد
  • ۲٫ تمایز کالا
  • ۳٫ خدمات مشتریان
  • ۴٫ قسمت بندی بازار مشتری
  • ۵٫ مرحله پایگاه اطلاعاتی مشتری منفرد

همان طور که در این مسیر می بینید، جهت گیری ها کم کم در مسیر تکامل به سمت مشتری منفرد سوق یافته. البته شناخت کامل او در راس قرار گرفته است. بیشتر مزیت های رقابتی ناشی از احساس است. در واقع در این اصل به سازمان ها توصیه می شود که اگر در عصری که فناوری آن را هدایت می کند خواهان پیشی گرفتن از رقبا می باشند، باید به جای فکر از احساس مدد بگیرند.

کاربرد رنگ‌ها در جایگاه‌یابی و نام تجاری

هنگامی که یک شرکت درصدد معرفی محصول یا خدمتی می باشد که یکی از ویژگی‌های اصلی آن با خاصیت روانی یکی از رنگ‌ها سازگاری دارد، بهتر این است که در نام‌گذاری آن از رنگ مناسب استفاده شود.
برای اثربخش کردن جایگاه محصول یا خدمت در ذهن مشتری، هماهنگی میان همه عوامل مربوط به آن جایگاه، می‌تواند در بلندمدت تاثیرات زیادی بر جای بگذارد.

هر اقدامی که موافق با احساس افراد از رنگ آن محصول یا خدمت باشد، می‌تواند باعث یادآوری بهتر آن در ذهن مخاطبان شود. برای همین قبل از هر اقدامی‌ باید به ویژگی های بازار هدف توجه کامل داشت. اینکه بازار هدف مورد نظر متشکل از چه افرادی با چه ویژگی های سنی، روانی، جنسی، اجتماعی و … است می‌تواند راهنمای خوبی برای بهره گیری از ابزار قدرتمند رنگ در بازاریابی باشد. تأثیر رنگ در تبلیغات و رتبه نام تجاری نیز می‌بایست در کنار سایر عناصر بازاریابی به دقت مورد استفاده قرار گیرند.

فواید رنگ ها در بازاریابی

از میان فواید مختلف رنگ‌ها در بازاریابی، حفظ هویت تصویری برند، از بقیه مهمتر می باشد. چرا که در اکثر مواقع، دارایی اصلی شرکت تولیدکننده محصول مصرفی، نام تجاری آن است. البته مهمترین چیزی که این نام را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند، رنگ برند است. رنگها، مجسم‌کننده برندها می باشند و به یادآوری یک نام تجاری در ذهن مخاطب کمک خواهند کرد. اهمیت زیادی که به رنگ در بسته بندی محصولات داده می‌شود نشان داده است که سازندگان پاسخ سریعی از مشتریان نسبت به بسته‌بندی و رنگ آن مشاهده کرده‌اند تا به آنچه که بر روی آن نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: انواع بازاریابی/ بخش دوم

از رنگ‌ها در طراحی فضای ارائه خدمات استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌هایی که در بازاریابی خدمات اهمیت زیادی دارد، فضایی است که در آن به ارائه خدمت پرداخته می‌شود. حتی می تواند لباسی که کارکنان به تن می‌کنند. تأثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی به رنگ فضا و لباس پرسنل نیز راه پیدا کرده است. این عامل در توزیع محصولات نیز به چشم می‌خورد و می‌توان در طراحی فضای فروشگاهی که محصولات ویژه ای را می‌فروشند از رنگ متناسب با آن استفاده کرد. برای نمونه، می‌دانیم که رنگ قرمز به دلیل تأثیر بر متابولیسم بدن، اشتها را تحریک می‌کند. به همین علت اکثر فست فود ها و غذا های آماده از این رنگ استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات استفاده از زرد باعث می‌شود توجه مشتری را جلب کرده، اشتهای آنها را بالا برده و آنها را به خوردن بیشتر تشویق می‌کند. این راهکار بهترین روش برای ساندویجی ها و محل های عرضه ذای آماده است تا بتوانند فروش خود را افزایش دهند. بالعکس در رستوران‌های سنتی می‌توان از رنگ آبی استفاده کرد تا مشتریان احساس کنند که در حال آرامش و استراحت هستند. این وضعیت آرامش بخش باعث خواهد شد که مشتریان وقت بیشتری در رستوران صرف کنند. اگر بیشتر در رستوران بمانند تمایل بیشتری به خوردن غذا، نوشیدنی، قهوه و یا دسر خواهند داشت. در نتیجه فروش رستوران افزایش خواهد یافت. این یک روش بسیار مفید برای رستورانهای سنتی در جهت افزایش فروش می‌باشد.

نکته مهم


این نکته را نیز باید در ذهن داشت که زیاده روی در استفاده از رنگ‌ها، مانند هر چیز دیگر، کار درستی نیست. درست است آبی حس آرامش را به فرد القا می‌کند اما استفاده بیش از حد از آن اشتها را کور می‌کند و چنین نتیجه‌ای مطلوب رستوران‌های سنتی نمی باشد. با این حال بعضی از رستوران‌ها موجود هستند که تا حدی می‌توانند از رنگها برای کاهش اشتها استفاده کنند. این نوع رستوران‌ها «تمام آنچه که می‌توانید بخورید» نام دارند. آنها سرویس خود را با تعرفه یکسان و نرخ یکسان ارائه می دهند. گرچه این استراتژی موثر می باشد، اما دیگر جنبه‌های رستوران نیز مثل سرویس خوب، کیفیت خوب و محیط اطراف رستوران نیز بی‌تأثیر نیست.

انتخاب مشتریان

فرایند و عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری ۶ مرحله دارد: انگیزش، آگاهی از مشکلات، جستجوی اطلاعات، خرید، ارزیابی جایگزین ها، رفتار پس از خرید. عوامل اثر گذار در فرآیند، جمعیت شناختی و چرخه ی زندگی مشتری می باشد که با مطالعه ی این مهم می توان شخصیت و نیازهای او را مشخص کرد. تعیین جمعیت شناختی راحتتر و قابل اندازه گیری می باشد. این اطلاعات از رفتار مصرف کننده و انتخاب او که چه چیز، کجا، چگونه و از چه کسی کالا یا خدمات را خرید می کند لازم است.

تأثیر رنگ در تبلیغات انتخاب برند در تعدادی از تحقیقات مشخص شده است و گزارش شده که رنگ یکی از موارد انگیزاننده در انتخاب برند می باشد.

ترجیحات رنگ برای محصولات کم اهمیت و پر اهمیت

محصول بسیار ضروری برای یک مصرف کننده محصولی می باشد که خرید آن برای مصرف کننده بسیار لازم است. احتمالاً تصمیم خرید آن نیز با دقت فراوان اخذ می شودخواهد شد. این نوع محصولات توجه قابل ملاحظه ای را در رفتار مصرف کننده سبب می شوند. چراکه تصمیم گیری برای خرید آنها کاملاً متفاوت از محصولات کم اهمیت است. مصرف کننده در خرید این نوع محصولات علاوه بر توجه و دقت، زمان بیشتری را صرف ارزیابی راهکارهای مختلف خواهد کرد.

محققان عقیده دارند که، تصمیم به خرید چنین محصولاتی مستلزم یک واکنش هیجانی و نیز هزاران عامل دیگر است که نقش اساسی را در خرید ایفا می کنند. بر عکس تصمیم گیری برای خرید محصولات کم اهمیت به صورت خودکار انجام می گیرد. اکثراً برای تصمیم گیری در مورد محصولات کم اهمیت عوامل ساده ای نقش دارند که به اطلاعات خیلی زیادی نیاز ندارند. پس نقش و تأثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی محصول، بسته بندی و در آخر تصمیم گیری برای خرید محصولات بسیار ضروری است. حتی بیشتر از محصولات کم اهمیت می باشد. بر این اساس احتمالاً رنگ های محصولات ضروری، بهتر از رنگ محصولات کم اهمیت به خاطر سپرده می شوند. در نتیجه استفاده از رنگ های مناسب برای این نوع محصولات توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: پله‌پله تا موفقیت با ویدئو مارکتینگ

کلام آخر

مدیران باید رنگ ترجیح داده شده و نرمال را در بازار هدفشان مشخص کنند. استفاده از رنگ می تواند یک راهنمای بالقوه قوی محسوب شود. مخصوصاً وقتی که برای یک نشان منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از ترجیحات و تأثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی برای مصرف کنندگان دارای پیامدهای منطقی می باشد. زیرا بازاریابی که پی می برد کدام رنگ ها بهترین تأثیر را بر روی فروش دارند ممکن است ضمن ارائه محصولات مورد نظر، هزینه تولید را نیز کاهش دهد. رنگ می تواند از عواملی باشد که باعث افزایش فروش شده در نتیجه در آمد جدید ایجاد می کند.

ارائه بهترین آموزش های بازاریابی و تبلیغات از جمله تأثیر رنگ ها در بازاریابی و تبلیغات را در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ تجربه کنید. آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: