انواع بازاریابی/ بخش دوم

انواع بازاریابی

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

در این مطلب بسیاری از استراتژی های بازاریابی نوین به تفصیل و با ارجاع به منابع معتبر در این نوشتار معرفی و تعریف خواهند شد. آسابرندینگ انواع استراتژی های بازاریابی (و تاکتیک های بازاریابی) را برایتان فراهم کرده است که می‌توانید جهت جذب مشتریان بیشتر به کسب و کارتان از آنها استفاده کنید و باعث رشد برندتان شوید.

برای این که کسب و کارها سهمی از بازار را از آنِ خود کنند و همچنان محصولاتشان برای مشتریان مرتبط بماند، نیاز به انواع بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دارند تا آن ها را در نظر بگیرند. هر استراتژی بازاریابی می‌تواند مزایا و خصیصه‌های یک محصول را به یک بازار هدف مرتبط کند.

لازم به ذکر است که بکارگیری انواع بازاریابی باید در سه سطح برنامه‌ریزی شود: بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت. نکته حائز اهمیت این است که انواع بازاریابی در طول زمان و بر اثر کمبودهای موجود در سازمان از نظر بودجه، بازار، وسعت جغرافیایی، زمان و… بوجود آمده اند. در ادامه شرح به ارائه انواع بازاریابی (بخش دوم) خواهیم پرداخت.

انواع بازاریابی
انواع بازاریابی

۲۶. بازاریابی همگانی : (Communal Marketing)

جذب افکار عمومی در راستای ترویج کمپین بازاریابی و شرکت دادن جامعه در توسعه‌ی یک کمپین بازاریابی (Wikipedia)

۲۷. بازاریابی گروه اجتماعی (اجتماعات): (Community Marketing)

این مدل بازاریابی یکی از مدل های بازاریابی در خصوص برآوردن نیازها و احتیاجات مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی در یک منطقه جغرافیایی خاص است. با جذب مصرف‌کنندگان جدید از خارج آن گروه نیز مخالف می باشد. بازاریابی از طریق ساخت یک گروه اجتماعی آنلاین و جامعه برخط (Jeremiah Owyang’s blog). درگیر کردن جمعی از مشتریان موجود در مکالمه‌ای پویا، صحبت از نیازها و خواسته‌های این گروه مشتریان خاص. به جای تمرکز بر ایجادِ تراکنش بعدی. بازاریابی اجتماع وفاداری بیشتر و سطوح بالاتری از تعاملات را در یک اجتماع برند موجود ارتقاء خواهد داد. در اینجا نحوه‌ی تشکیل اجتماع برند را یاد خواهید گرفت. بازاریابی جامعه می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان نیز بینجامد.

۲۸.بازاریابی محاسباتی (Computational Marketing)

استفاده از قدرت نرم افزارهای تحلیل‌گر برای کمک کردن به برنامه بازاریابی استراتژیک. معادل مهندسی مالی در بازاریابی (my post)

۲۹.بازاریابی محتوا (Content Marketing)

یکی از انواع بازاریابی، تولید محتوا و انتشار محتوا در کانال‌ها و بسترهای متفاوت می باشد. این محتوا در راستای ارائه اطلاعاتی در مورد محصولات و خدمات مشخص به مشتری بالقوه و تأثیرگذاری بر آن، بدون استفاده از هیاهوی سنتی فروش و فروشندگی می باشد. تولید محوای مفید یا سرگرم‌کننده برای مخاطب و کاربر (Chris Brogan’s post). برای آموزش مشتریان بالقوه درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان محتوا بنویسید و آن را انتشار دهید. برای کسب و کارهای مناسب، این می‌تواند یک وسیله‌ی کارآمد برای تاثیر گذاشتن بر آنها باشد. بدون استفاده از روش‌های مستقیم فروش.

۳۰.بازاریابی مفهومی (Contextual Marketing)

بازاریابی مفهومی به معنی انتقال محتوا به افراد مناسب، از کانال مناسب و در زمان مناسب می باشد. تمرکز بر مشخصات محصول و خدمات نیست، بلکه بر ایجاد رابطه و معرفی و تبیین یک سبک زندگی متمرکز است. ارائه پیام‌ها، پیشنهاد‌های بهینه و مربوط، تولید محتوا + هوشمندی و برنامه ریزی برای ارائه، به‌خصوص از روش آنلاین  (HBS article)

۳۱.بازاریابی مجادله ای یا بحث برانگیز : (Controversial Marketing)

جلب توجه از طریق جدال، بحث، مناقشه یا کشمکش (Michael Gray’s post)

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای برای مبتدی ها

۳۲.بازاریابی مکالمه‌ای – مباحثه ای : (Conversational Marketing)

مشارکت یا برقراری ارتباط فعال در مکالمه‌ای دو طرفه با مصرف‌کنندگان (Nokia preso)

۳۳.بازاریابی تبدیلی – نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل در فروش آنلاین و بازاریابی  (ion’s blog)

۳۴.بازاریابی محتوای تبدیل (Conversion Content Marketing)

پیوند میان بازاریابی تبدیلی و بازاریابی محتوا (SEL article)

۳۵.بازاریابی شرکت‌های بزرگ Corporate) Marketing)

بازاریابی هدفمند شرکت بزرگی برای جذب مصرف‌کننده و تحکیم برند در بازار مصرف به‌خصوص در شرکت‌هایی که محصولات تولید آن تنوع بسیاری دارد. (Forrester report)

۳۶.بازاریابی متقاطع – همکاری یا هم زمانی (Cross-Marketing)

همکاری در بازاریابی، بسته‌بندی محصول، همکاری در ارائه ترفیعات، صدور مجوز نمایندگی، تبلیغ چند محصول در کنارهم، اعطای گواهی‌نامه و … (Wikipedia)

۳۷. رسانه متقاطع (Cross-media Marketing)

همان‌طور که از اسم مشخص است، استفاده از کانال‌های چندگانه همانند ایمیل، نامه، صفحات وب و نظیر آن در راستای ارائه اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات به مشتری در جریان ترویج متقابل Cross-promotion، بکار گرفته می‌شود.

۳۸.بازاریابی فرهنگی (Cultural Marketing)

محتوای برندسازی‌شده، تلفیق بازاریابی و فرهنگ (Chief Marketer article)

۳۹.بازاریابی داده ها (تحت وب) (Data Marketing)

استفاده از داده ها به عنوان یک کانال بازاریابی، به ویژه داده‌های بامعنای وب  (my post)

۴۰.بازاریابی پایگاه داده ها (دیتابیس) (Database Marketing)

با به‌کارگیری اطلاعات موجود در پایگاه داده مرتبط با مشتریان موجود و یا مشتریان بالقوه در جهت سفارشی کردن استراتژی ارتباط با مشتری و با به‌کارگیری آن استراتژی در هرگونه کانال در جهت ترویج محصول یا خدمت اتفاق خواهد افتاد. استفاده از پایگاه‌های داده ها، از قبیل سیستم‌های CMR، برای کمک و پیش بردن برنامه‌های بازاریابی (The Book)

۴۱.بازاریابی مبتنی بر داده

یکی از انواع بازاریابی استفاده از داده‌ها، مخصوصاً داده‌های تحلیلی برای تصمیم‌های بازاریابی مستقیم می باشد (Kellogg program)

۴۲.بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

با به‌کارگیری تجهیزات دیجیتال مانند تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و بیلبوردهای دیجیتال برای مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری در مورد کالا و خدمات می‌پردازد. بازاریابی اینترنتی، عنصر مهمی در بازاریابی دیجیتال می باشد. بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال، در درجه‌ی اول اینترنت (AdAge Digital)

۴۳.بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

بازاریابی مستقیم اشاره به تکنیکی دارد که سازمان با این روش به‌صورت مستقیم با مشتری خویش ارتباط برقرار می‌نمایند. نظیر: نامه، ایمیل، پیامک، پوستر و سایر ابزارهای ترویجی. بازاریابی مستقیم در بین مخاطبان، اکثراً بدون استفاده از تلویزیون، رادیو، یا آگهی‌های چاپی (DMA). ارتباط مستقیم برقرار کردن با مشتریان و مشتریان بالقوه از طریق نامه، ایمیل، پیامک، آگهی روی کاغذهای کوچک و بقیه مواد تبلیغاتی. محصولات و خدمات‌تان را با استفاده از طیفی از ابزارهای دیجیتال شامل رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تبلیغ کنید و ارتقاء بدهید. بازاریابی اینترنتی روشی حیاتی در بازاریابی دیجیتالی می باشد. وقتی که یک بازار هدف به روشنی شناسایی شد، کار کردن با USPS یا یک نامه‌بر حرفه‌ای که می‌داند مشتریان‌تان دقیقا کجا زندگی‌می‌کنند ممکن و میسر می‌شود.

بازاریابی مستقیم به عنوان یکی از انواع بازاریابی توانسته روشی موثر برای دستیابی به مشتریان درست در خانه‌شان، یعنی جایی که زندگی می‌کنند، باشد. درحالی که اغلب این شیوه دارای جنبه منفی هم می باشد (مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند یک خروار نامه آرامش‌شان را بر هم بزند). بسیاری از شرکت‌های فعال بازاریابی مستقیم را به خوبی اجرا می‌کنند. به عنوان مثال خرده‌فروش کاتالوگ، ال.ال. بین، برنامه‌های بازاریابی مستقیمی ایجاد کرده است که مشتریان‌اش مشتاقانه منتظر دریافتش از سوی آنها می باشند.

بیشتر بخوانید: انواع بازاریابی/بخش اول

۴۴.بازاریابی واکنش و جواب مستقیم (Direct Response Marketing)

بازاریابی مستقیم که صراحتا برای گرفتن واکنش طراحی شده است (Wikipedia).

۴۵.بازاریابی تخریب کننده (Disruptive Marketing)

استفاده از نوآوری و ابداعات در کالا و خدمات برای ایجاد بازارهای جدید و تخریب بازار رقیبان (Digital Tonto post)

۴۶.بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

بازاریابی گروه‌های مختلف مخاطب با فرهنگ‌های متفاوت. مقصود از این نوع بازاریابی، جلب نظر فرهنگ‌های گوناگون می باشد. این فرهنگ‌ها دارای اعتقادات، باورها، انتظارات، سلایق و نیازهایی هستند که باید با در نظر گرفتن این عناوین، یک برنامه بازاریابی مخصوص برای اثرگذاری بر این دسته از مشتریان هدف تبیین و پایه سازی گردد. توسعه‌ی یک طرح بازاریابی شخصی‌سازی شده با روش تحلیل بخش‌های مختلف مشتری بر مبنای تفاوت‌های فرهنگی شامل سلایق، اعتقادات، نظرات، نگرش‌های جهانی، و نیازهای مشخص. بازاریابی در بین مخاطبانی که در گروه‌های فرهنگی مختلف قرار دارند، یعنی بازاریابی درون فرهنگی (TransCity)

۴۷.بازاریابی خانه به خانه یا در به در (Door-To-Door Marketing)

فروشنده‌ها به خانه‌ها می‌روند و خانه به خانه در می‌زند (MSNBC story)

۴۸.بازاریابی قطره‌ای یا چکه ای (Drip Marketing)

ارسال پیام‌های از قبل طراحی شده به مشتریان بالقوه و مشتریان حال بر اساس یک برنامه‌ی مشخص (Inside CRM article). بازاریابی چکه‌ای یک استراتژی ارتباطی می باشد که به مرور زمان مجموعه‌ی پیش‌نوشته‌ای از پیام‌ها را به مشتریان یا مشتریان بالقوه می‌فرستد، یا “چکه چکه” ارسال می‌کند. این پیام‌ها اغلب شکل بازاریابی ایمیلی به خود خواهند گرقت. هر چند از برون‌دادهای رسانه‌های دیگر نیز می توان استفاده کرد.

۴۹.بازاریابی نیش (بازاریابی گوشه / نیش مارکت) (Niche Marketing)

هدف قرار دادن مخاطب‌های بسیار خاص در بخش‌های ویژه از بازار. (توضیح: کلمه Niche به تنهایی به صورت “نیچ” تلفظ میگردد، اما زمانی که با کلمه Market می‌آید،  تفلظ آن “نیش مارکت” میگردد). یافتن یک ویژه بازار و پر کردن آن باعث می شود به عنوان رازِ رشد بازارهای بیش از حد شلوغ باشد. به عنوان نمونه، کسب و کار کفش را در نظر بگیرید. در جهان تقاضای زیادی برای کفش وجود دارد و شرکت‌های پیشرو زیادی برای برآوردنِ نیازهای مبرم کفش در بازار تکامل یافته‌اند. فضای کفش امکان دارد شلوغ به نظر برسد. اما شرکت تولیدکننده‌ی کفشِ وَنز متوجه یک مشتری محروم شد: اسکیت‌باز. با تمرکز بر این بازار ویژه بازار ونز کسب و کار پر رونقی را توسعه داده است.  (Entrepreneur article)

۵۰.بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

فرستادن ایمیل به مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی یا از طریق اجاره‌ی فهرست ایمیل یا اجازه گرفتن (Email Insider. به محض آن‌که مشتریان به دنیای آنلاین کوچ می‌کنند، بازاریابان اینترنتی سعی کرده‌اند ایمیل‌ها را برای مشتریان بالقوه جمع‌آوری و سازماندهی کنند. بسیاری از بازاریابان کسب و کار به کسب و کار به بازاریابی ایمیلی به عنوان یک راه اولیه برای ارتباط با مشتریان وابسته‌اند. در نمایشگاه‌های مربوط به صنعت، مشاورانِ IBM را اغلب می‌توان در حال رد و بدل کردن اطلاعات ایمیلی با مشتریان بالقوه‌شان مشاهده کرد.

ارائه بهترین آموزش های بازاریابی و تبلیغات از جمله انواع بازاریابی را در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ تجربه کنید. آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: