انواع بازاریابی/بخش اول

انواع بازاریابی

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

انواع بازاریابی در این بلاگ با ارجاع به منابع معتبر معرفی و تعریف می شوند. شاید سوال این باشد که چرا باید ”انواع بازاریابی“ وجود داشته باشد؟ جواب این است که انواع بازاریابی برای انواع اهدف تعریف شده است. آسابرندینگ برای انتخاب یک روش بازاریابی از بین انواع بازاریابی، ابتدا سازمان از جنبه های متفاوت را باید بررسی کنید. سپس با تحقیقات بازاریابی سعی کنید به درک صحیح بازار هدف برسید و با تحلیل داخل و خارج، بهترین روش بازاریابی را به کارفرما ارائه نماید.

انواع بازاریابی
انواع بازاریابی

هر وقت شواهدی خواستید مبنی بر این که ” بازاریابی” تا چه حد گسترده و تفصیلی است، باید فهرستی از انواع بازاریابی موجود تهیه کنید. تهیه ی فهرستی از انواع بازاریابی در شروع کار به اندازۀ کافی سهل به نظر می رسد. مثل بازاریابی جستجوی اینترنتی (سرچ مارکتینگ)، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محصول یا بازاریابی ویروسی. ولی چیز دیگری که باید بدانید این است که بیش از ۱۸۰ اصطلاح در این زمینه وجود دارد! در ادامه این بلاگ به فهرستی از انواع بازاریابی شامل بازاریابی های مختلف اشاره خواهیم کرد.

برای آنکه فهرست انواع بازاریابی تا حدودی قابل مدیریت باشد، تصمیم گرفتیم فقط اصطلاحاتی را در آن بیاوریم که با اصطلاح بازاریابی شروع می‌شود. بنابراین از آگهی تبلیغاتی، برندسازی، روابط عمومی، بسته‌بندی، قیمت‌گذاری و دیگر اصطلاحات این‌چنین صرف نظر کردیه ایم. هم‌چنین تصمیم گرفتیم اصطلاحات خاص یک صنعت را، نظیر بازاریابی املاک و مستغلات، بازاریابی سیاسی، بازاریابی مراقبت‌های بهداشتی درمانی و غیره، و نیز بخش‌هایی مانند بازاریابی هیسپانیک و بازاریابی نسل هزاره را کنار بگذاریم.

هر موردی را که دارای ویژگی‌های یک تاکتیک (بازاریابی وفاداری)، یک کانال (بازاریابی موبایلی)، یک ساختار (بازاریابی سازمانی)، یک سبک (بازاریابی مکالمه‌ای) یا هر جنبه‌ی پرکاربرد دیگر بازاریابی است، در فهرست انواع بازاریابی آورده‌ایم. حتی بعضی از مترادف‌ها (“بازاریابی اینترنتی” و “بازاریابی آنلاین یا برخط”) را نیز آورده ایم. برای هر عبارت توضیحی کوتاه و لینک منبع یا تعریف دقیق‌تر را اضافه نموده ایم.

شما بازاریابی دیگری می شناسید؟

آیا شما عبارات دیگری را می‌دانید که برای درج در فهرست انواع بازاریابی نام ببرید؟ آیا توضیحات یا منابع بهتری از انواع بازاریابی در اختیار دارید؟ لطفاً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. به این ترتیب ما می توانیم فهرست انواع بازاریابی را تکمیل کنیم.

برای این که کسب و کارها سهمی از بازار را از آنِ خود کنند و همچنان محصولاتشان برای مشتریان مرتبط بماند، نیاز به انواع بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دارند تا آن ها را در نظر بگیرند. هر استراتژی بازاریابی می‌تواند مزایا و خصیصه‌های یک محصول را به یک بازار هدف مرتبط کند.

همچنین استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند ارزش اصلی کسب و کار را به مشتریان‌شان نمایش دهند. در موارد بسیاری، همین امر اساس ساخت حقوق مالکانه قوی یا سرقفلی در بازارهای هدف‌ می باشد. به عنوان نمونه، اپل، در خلق پیام‌های بازرگانی برای تلویزیون، بیلبورد و مجلاتی که محصولاتش را به نمایش می‌گذارند به نحوی سرمایه‌گذاری کرده‌ است که مشتریانش نسبت به محصولات اپل احساس نزدیکی، تعصب و تمایل کنند.

در این مطلب بسیاری از استراتژی های بازاریابی نوین به تفصیل و با ارجاع به منابع معتبر در این نوشتار معرفی و تعریف خواهند شد. آسابرندینگ انواع استراتژی های بازاریابی (و تاکتیک های بازاریابی) را برایتان فراهم کرده است که می‌توانید جهت جذب مشتریان بیشتر به کسب و کارتان از آنها استفاده کنید و باعث رشد برندتان شوید.

لازم به ذکر است که بکارگیری انواع بازاریابی باید در سه سطح برنامه‌ریزی شود: بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت. نکته حائز اهمیت این است که انواع بازاریابی در طول زمان و بر اثر کمبودهای موجود در سازمان از نظر بودجه، بازار، وسعت جغرافیایی، زمان و… بوجود آمده اند. در ادامه شرح به ارائه انواع بازاریابی خواهیم پرداخت.

۱.بازاریابی جستجوی اینترنتی یا سرچ مارکتینگ Search Marketing

تبلیغات ارگانیک و پرهزینه از طریق گوگل، بینگ و غیره. امروزه، مصرف‌کنندگان سوالاتشان را اکثراً از دوستانشان نمی‌پرسند و مستقیم سراغ گوگل می‌روند. در واقع، گوگل در پاسخ دادن به پرسش‌هایی که میلیون‌ها نفر روزانه برای یافتن پاسخ‌شان در این سایت جستجوی اینترنتی پیشرو جست‌وجو می‌کنند بسیار خوب عمل می‌کند. نیازی نیست برای دیدن قدرت بازاریابی موتورهای جست‌وجو، کسی به سال های دور نگاه کند. سال‌های زیادی است که گوگل صنعت را شکل داده و به صدها خرده‌فروش کمک کرده تا کسب و کارشان را رشد بدهند. در صورتی که بسیاری از کسب و کارها قبلا در روزنامه‌های محلی تبلیغات می‌کردند. سپس با کم و کم‌تر شدن مصرف کنندگانی که از کتاب راهنمای محلی مشورت می‌گیرند، این کانال به طرز فزاینده‌ای هر ساله ناکارآمدتر می‌شود. (Search Engine Land)

۲.بازاریابی فردی (Account-Based Marketing)

بازاریابی از طریق یک فرد کلیدی در یک سازمان (Wikipedia)

۳.بازاریابی وابسته

پرداخت به افراد وابسته به منظور فرستادن بازدیدکننده یا مشتری به وب‌گاه و یا کسب و کار شما (Affiliate Scout)

۴.بازاریابی چابک (Agile Marketing)

با استفاده از روش‌های توسعه‌ی سریع و چابک در بخش بازاریابی (a manifesto)

۵.بازاریابی الگوریتمی (Algorithmic Marketing)

استفاده از نرم‌افزارهای الگوریتمی برای اجرای بازاریابی نیمه خودکار- بازاریابی محاسباتی  (computational)

۶.بازاریابی کمینی، تله‌ای یا حمله گاز انبری (Ambush Marketing)

استفاده از فرصت‌های بازاریابی در یک رویداد مهم بدون پرداخت وجهی برای حمایت مالی از آن رویداد. حضور پیدا کردن در محل کمپین برندینگ یک شرکت، برای انجام تبلیغات در خصوص یک برند دیگر. باز هم بدون پرداخت مبلغی به عنوان اسپانسر به شرکت برگزار کننده آن کمپین. این امر موجب کاهش ارزش سرمایه‌گذاری بر آن کمپین از نقطه نظر اسپانسرها خواهد گردید. این نوع بازاریابی (مارکتینگ) در زمان کمپین‌های بین‌المللی بزرگ معمولاً اتفاق می‌افتد. مثلاً کمپین‌های برندینگ در بازی‌های جام جهانی یا المپیک.

بازاریابی تله‌ای به دودسته تقسیم می شود:

الف) تله گذاری درنده : با ادعاهای کلاهبردارانه، خود را حامی رسمی آن کمپین اعلام می کنند.

ب) تله گذاری مستقیم : برند تله گذار بدون اینکه در کمپین سرمایه‌گذاری کند، خود را بخشی از آن می‌داند. سعی می‌نمایند اما ادعای علنی ندارد.

۷.بازاریابی تحلیلی (Analytical Marketing)

روش ها و مدل‌های کمی متعدد بازاریابی (Carnegie Mellon program)

۸.بازاریابی مقاله‌ای (Article Marketing)

نوشتن مقالات (آفلاین یا آنلاین) برای تبلیغ بیزینس (به صورت برخط و برون‌خط برای تبلیغ کسب و کار) (Wikipedia). در صنعت‌ها که در آنها تخصص بسیار ارزشمند می باشد، مقالات قادر هستند ابزار قدرتمندی برای نشان دادن دانش و تخصص ارائه دهند. بعضی از نوآوری‌ها به شکل مقاله یا پژوهش‌نامه به اشتراک گذاشته می‌شوند. در این جا اطلاعات فنی لازم است به خریداران تخصصی انتقال داده شوند. Amazon.com بخشی از سایت‌اش را به پژوهش‌نامه‌های مرتبط با دانش فنی در مورد پردازش ابری اختصاص داده است. این بازاریابی یک نوع بازاریابی بسیار پیچیده از انواع بازاریابی برای خریداران تخصصی است.

۹.بازاریابی شرکت با شرکت (B2B Marketing)

بازاریابی یک کسب و کار در میان کسب و کارهای دیگر (B۲B Magazine)

بیشتر بخوانید: نام برند را چگونه انتخاب کنیم؟

۱۰.بازاریابی مصرف- شرکت با خریدار B2C) Marketing)

بازاریابی شرکت در بین خریداران یا مصرف‌کنندگان (B۲C Marketing Insider)

۱۱.بازاریابی فرد به فرد

بازاریابی در بین افراد برای کسب و کار و زندگی (New Marketing Labs post)

۱۲.بازاریابی شرکت با اشخاص (B2P Marketing)

بازاریابی اشخاص برای یک شرکت در زندگی و شغل خود.

۱۳.بازاریابی رفتاری (Behavioral Marketing)

تبلیغات هدفمند و پیشنهاد‌هایی بر اساس رفتار مشتری / هدف‌گذاری آگهی‌ تبلیغاتی/ پیشنهادهای ویژه بر مبنای رفتار کاربر (ClickZ column)

۱۴.بازاریابی تبادل کلاه سیاه (Black Hat Marketing)

در مرحله اول در (موتور جستجوی بهینه) سئو، استفاده از بعضی ترفندهای غیراخلاقی و تا حدی کلاه‌بردارانه در جهت کسب رتبه بالا در رده‌بندی سایت‌ها (About.com)

۱۵. بازاریابی برند (Brand Marketing)

مرتبط با توسعه برند است که اکثراً مربوط به بازاریابی مستقیم می‌شود. (Best Brands ۲۰۱۰)

۱۶. بازاریابی کلامی (Buzz Marketing)

واداشتن آدم‌ها به صحبت درباره‌ی محصول شما، مشابه بازاریابی ویروسی است. (Mark Hughes book)

۱۷. بازاریابی مرکز تماس (Call Center Marketing)

بازاریابی تلفنی از راهی دور و رسیدگی به تماس‌های مشتریان بالقوه و فعلی. به بیان دیگر بازاریابی تلفنی خارجی و کنترل کردن تماس‌های مشتری‌های داخلی.

۱۸. بازاریابی دانشگاهی – محوطه دانشجویان (Campus Marketing)

بازاریابی در بین دانشجویان، نمایندگان دانشجویان و نمایندگان رسمی در دانشگاه (بیشتر توسط خود دانشجویان) (Boston Globe)

۱۹. بازاریابی کاتالوگ (Catalog Marketing)

بازاریابی از طریق کاتالوگ‌های چاپی که با ایمیل و یا با پست ارسال می‌شود (DIRECT article)

۲۰.بازاریابی انگیزشی – سببی Cause Marketing) – Affinity Marketing)

بازاریابی سببی را بازاریایی مشارکتی Partnership Marketing نیز خوانده می‌شود. این تکنیک باعث ایجاد یک رابطه عمیق بین برندهای مکمل می‌گردد. از طرفی دیگر این استراتژی مشارکتی دارای منافع بر هر دو برند(شرکت) خواهد بود. هنگامی‌که یکی از شرکت‌ها در راستای کسب درآمد برای خود موجب خلق ارزش برای یک مشتری می‌شود، دیگر درحال ایجاد ارتباط با مشتریان جدید می باشد. بازاریابی کسب و کارها با هم‌کاری مراکز غیرانتفاعی برای کسب سود دوجانبه و متقابل (Alden Keene)

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای برای مبتدی ها

۲۱.بازاریابی اشخاص مشهور Celebrity Marketing

استفاده از شخصیت های مشهور به عنوان سخنگو، برای تایید، اعلام رضایت و جلب حمایت عمومی (BSI post)

۲۲.بازاریابی کانال Channel Marketing

بازاریابی ترویجی از راه عمده‌فروش‌ها، توزیع‌کننده‌ها و نمایندگان فروش (definition)

۲۳.بازاریابی حلقه بسته Closed Loop Marketing

اندازه‌گیری Roi از روش محاسبه چرخه اطلاعاتی بازاریابی به فروش و برعکس (Closed Loop Marketing blog)

۲۴.بازاریابی ابری Cloud Marketing

بازاریابی ابری در فضای وب است. جایی که تمام منابع و امکانات تحت شبکه آنلاین جابجا می‌گردد و مشارکت‌کنندگان در فرایند این نوع مارکتینگ قادر به توسعه، استفاده، اصلاح و یا به اشتراک گذاری آن می باشند. استفاده از اپلیکیشن‌های اجاره‌ای (SaaS) به عنوان یک نرم‌افزار سرویس‌دهنده برای بازاریابی (CloudMarketing.org)

۲۵.بازاریابی تعاونی Cooperative Marketing

شرکت‌ها با همکاری هم، محصول، خدمت یا برندی را که به صورت مشترک توسعه داده‌اند بازاریابی می‌کنند( Wikipedia)

ارائه بهترین آموزش های بازاریابی و تبلیغات از جمله انواع بازاریابی را در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ تجربه کنید. آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: