اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

آسا برندینگ

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

فرهنگ واژگان بازاریابی دیجیتال

در این مطلب می‌خواهیم به صورت کامل و جامع به بررسی معنا و مفهوم مهمترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. با ما همراه باشید.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

بازاریابی اینترنتی، بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) اصطلاحاتی هستند که در واقع برای همان دیجیتال مارکتینگ به کار می‌روند. تا امروز تعاریف مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ ارائه شده است، ولی کاربردترین و ساده‌ترین آنها استفاده از ابزارهای آنلاین و دیجیتال در راستای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است.
بازاریابی دیجیتال می‌تواند شامل روش‌های مختلفی چون بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوایی، تبلیغات کلیکی و… شود.

بازاریابی داخلی (Inbound Marketing)

بازاریابی داخلی، بازاریابی ربایشی، بازاریابی درونگرا از اصطلاحات رایجی است که به عنوان معنای اینباند مارکتینگ به کار برده می‌شود. زمانی که مشتری از راه‌های مختلف سمت شما می‌آید قیف بازاریابی (قیف فروش) یا مسیری تحت عنوان سفر مشتری را پشت سر می‌گذارد. اگر در این مسیر با روش‌هایی غیر از تبلیغات مستقیم و با ارائه محتوای ارزشمند و کاربردی تلاش کنید تا مخاطب به مشتری تبدیل شود، این فرایند را بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound Marketing) می‌گویند.

بازاریابی بیرونی (Outbound Marketing)

بازاریابی بیرونی، بازاریابی خروجی، بازاریابی برونگرا یا آوت‌باند مارکتینگ در واقع همان فرایند تبلیغات و بازاریابی پیوسته به روش مستقیم برای افزایش فروش محصولات است که از سال‌های دور آن را می‌شناسیم. در بازاریابی درونگرا مشتری یا کاربر است که سراغ شما می‌آید، ولی در بازاریابی برونگرا این شما هستید که سراغ مشتری می‌روید.

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

سیستم همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی که با افیلیت مارکتینگ نیز شناخته می‌شود، در واقع روشی مرسوم از بازاریابی در دنیای آفلاین و آنلاین است که می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد. در این سیستم شما به عنوان یک ناشر، تبلیغات محصولاتی که برای خودتان نیست روی سایت یا دیگر صفحات خود منتشر می‌کنید و در ازای تحقق اهداف مشخص پورسانت یا درصدی از فروش می‌گیرید. گاهی این درصد می‌تواند عدد ثابتی باشد.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

اگر بخواهیم ساده و کاربردی بازاریابی محتوایی را تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم کانتنت مارکتینگ استفاده از محتوای کاربردی و جذاب برای تحقق برنامه‌های بازاریابی و فروش است. در این روش شما با استفاده از انواع فرمت‌های محتوا سراغ مخاطب خود می‌روید تا ابتدا بتوانید آن را درگیر و وفادار کنید تا سپس به مشتری تبدیل شود. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ابتدا باید به خوبی مفاهیم بازاریابی را بدانید تا بتوانید با محتوای خود و قدرت کپی رایتینگ مشتریان را جذب کنید تا در نهایت فروش مورد نظر محقق شود.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

همان طور که حدس می‌زنید بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ به معنای استفاده از ابزار ایمیل برای انتقال پیام به مخاطبان هدف به منظور جذب مشتریان جدید، حفظ رابطه با مشتریان قبلی، تبلیغات، ارائه محتوای کاربردی، ارسال پیشنهادات ویژه، تخفیف و… است.
از مهمترین مزیت‌های بازاریابی ایمیلی می‌توان به هزینه مقرون‌به‌صرفه و نرخ کلیک بالا اشاره کرد که برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

خیلی‌ها تصور می‌کنند دیگر پیامک اثرگذاری سابق را ندارد، اما اشتباه می‌کنند. بازاریابی پیامکی هنوز هم در موارد مختلفی چون زمانی که دنبال بازخورد سریع هستید یا مخاطبان شما خیلی اهل فضای آنلاین نیستند، جواب می‌دهد.
در واقع بازاریابی پیامکی به معنای استفاده از پیامک برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش و در نهایت افزایش نرخ تبدیل است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

اگر از شبکه‌های اجتماعی مختلف برای بازاریابی محتوایی، انتشار محتوا، بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده کنید، روش مورد نظر شما بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نامیده می‌شود. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تا می‌توانید از بازاریابی و فروش مستقیم دوری کنید و به دنبال این باشید که با انتشار محتوای جذاب و تعامل بیشتر با مخاطبان، از آنها خریداران وفادار بسازید.

فرهنگ واژگان دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ آسا برندینگ

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

شما با انواع روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود در فضای آنلاین و با استفاده از ابزارهای دیجیتال دنبال یک هدف مهم هستید، اینکه در نهایت کاربران اقدام مورد نظر شما را انجام دهند. مهمترین اقدامی که انتظار دارید خرید محصولات است، ولی گاهی می‌تواند شامل ثبت نام، پرکردن فرم، شرکت در یک رویداد، دانلود یک فایل یا نصب اپلیکیشن مورد نظر شما باشد.
به طور کلی نرخ تبدیل یعنی تعداد افرادی که از بین کل کاربران وارد شده به سایت، اقدام مورد نظر شما را انجام داده‌اند. درصد نرخ تبدیل به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  ۱۰۰×(تعداد کل بازدیدکنندگان/ تعداد بازدیدکنندگانی که اقدام موردنظر را انجام داده‌اند) = نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization)

همان طور که در بالا اشاره کردیم، نرخ تبدیل اهمیت زیادی دارد و نشان می‌دهد تا چه اندازه در ازای هزینه پرداخت شده برای تبلیغات، عملکرد موفقی داشته‌ایم و نرخ تبدیل ما چقدر بوده است. از این رو بهینه‌سازی نرخ تبدیل نیز اهمیت زیادی دارد.
بهینه سازی نرخ تبدیل یعنی مجموعه اقدامات و فرایندهای مختلفی که در بخش‌های متفاوت انجام می‌دهیم تا نرخ تبدیل ما به بیشتری میزان خود برسد.

پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click – PPC)

پرداخت به ازای کلیک یکی از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی است. تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای کلیک به معنای تبلیغاتی است که هزینه آن تنها در ازای کلیک مخاطبان روی لینک مورد نظر پرداخت می‌شود. شما حساب‌تان را شارژ می‌کنید و هر زمان روی لینک مورد نظر کلیک شود، هزینه آن از حساب شما کسر خواهد شد.

نرخ کلیک (Click Through Rate – CTR)

نرخ کلیک (CTR) یکی از مهمترین سنجه‌های دیجیتال مارکتینگ است که اهمیت بسیاری زیادی دارد. در واقع نرخ کلیک به معنایی این است که چه تعداد از کل کاربرانی که لینک شما را در نتایج جستجوی گوگل، تبلیغات کلیکی، از طریق ایمیل یا هر پیام دیگری دیده‌اند روی آن کلیک کرده‌اند. هر لینک، کلمه کلیدی یا صفحه از سایت می‌تواند نرخ کلیک متفاوتی داشته باشد.

تبلیغات گوگل (Google ADWORDS)

گوگل ادوردز یا تبلیغات گوگل در واقع سرویس تبلیغات کلیکی یا PPC است که شما با پرداخت هزینه مورد نظر، روی برخی از کلمات کلیدی تبلیغ خود را انجام می‌دهید و لینک‌های موردنظر شما در گوگل، یوتیوب یا دیگر سرویس‌های گوگل در رتبه‌های بالا نشان داده می‌شود.

بازاریابی مجدد (Remarketing)

گاهی روش‌های مختلف بازاریابی شما در همان مرحله اول به نتیجه نمی‌رسد و نمی‌توانید نرخ تبدیل خوبی داشته باشید. در این موقعیت باید سراغ بازاریابی مجدد (Remarketing) بروید. در بازاریابی مجدد شما با روش‌های مختلف بازاریابی مخاطبان‌تان را هدف قرار داده و پرزنت می‌کنید. وقتی احساس می‌کنید محصول شما دیگر فروش مورد نظر را ندارد، می‌توانید سراغ بازاریابی مجدد بروید.
گاهی به بازاریابی مجدد (Remarketing) ریتارگتینگ (Retarketing) یا هدف‌گیری مجدد مخاطبان نیز گفته می‌شود؛ چراکه بعد از بررسی‌ها مشخص می‌شود این افراد بدون اقدام خاصی از سایت شما خارج شده‌اند.

تست ای / بی (A/B Testing)

تست A/B یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در بازاریابی دیجیتال است. در این روش بعد از مدتی که از اجرای یکی از کمپین‌ها گذشت، تست A/B را به کار می‌گیرید تا بتوانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید. در واقع هر زمان بخواهید بین دو گزینه A و B آزمایش کنید تا براساس بازخورد به دست آمده به گزینه مناسب برسید، تست A/B (A/B Testing) انجام داده‌اید.

نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) با اینکه همیشه معیاری قطعی برای سنجش نیست، ولی یکی از بدترین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) است که می‌تواند برای یک سایت رخ دهد. اگر بخواهیم نرخ پرش را خیلی ساده تعریف کنیم، یعنی اینکه از بین تعداد کل ورودی‌های سایت شما، چه تعداد از کاربران بدون سر زدن به صفحه بعدی یا اقدامی خاص خیلی زود سایت را ترک کرده یا به صفحه قبلی برگشته‌اند.

 

سئو (Search Engine Optimization – SEO)

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو به معنای مجموعه اقداماتی است که در طراحی سایت، تولید محتوا، استراتژِی محتوایی، بهبود رابط و تجربه کاربری و… انجام می‌دهیم تا بتوانیم در نتایج جستجوی گوگل بهترین رتبه را داشته باشیم؛ چراکه براساس تجربه کاربران در نتایج به دست آمده روی یکی از سه لینک اول کلیک می‌کنند.
البته این روزها ساختار SEO کمی تغییر کرده و آن را با Search Experience Optimization می‌شناسند. این عبارت به معنای این است که باید هنگام جستجو بهترین تجربه کاربری را برای کاربر رقم بزنیم.

ترافیک طبیعی (Organic Traffic)

ترافیک طبیعی یا ترافیک ارگانیک شامل ترافیکی می‌شود که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شوند. فرض کنید کاربری عبارت تبلیغات کلیکی را در گوگل جستجو کرده و از طریق لینک نشان داده شده در نتایج جستجو وارد سایت یکتانت شود، به این ترافیک ورودی ارگانیک یا طبیعی گفته می‌شود.

ترافیک پولی (Paid Traffic)

در مقابل ترافیک ارگانیک، تصور کنید که برای دریافت ترافیک ورودی بیشتر از روش‌های مختلف پولی چون انواع تبلیغات کلیکی استفاده کنید، به این روش ترافیک پولی (Paid Traffic) گفته می‌شود. در واقع شما در این روش با پرداخت هزینه برای نمایش تبلیغات، ترافیک ورودی دریافت می‌کنید.

صفحه فرود (Landing Page)

صحه فرود یا لندینگ پیج در واقع صفحه‌ای از سایت با طراحی خاص برای هدف یا کمپینی مشخص است که کاربران بعد از کلیک روی لینک مورد نظر وارد این سایت می‌شوند و با دریافت اطلاعات لازم به مشتری تبدیل خواهند شد. به این دلیل به صفحه لندینگ صفحه فرود گفته می‌شود که بازدیدکنندگان اولین جایی که بعد از کلیک روی لینک‌های خارجی می‌بینند این صفحه است و در واقع روی آن فرود می‌آیند.
صفحه فرود باید طراحی جذاب داشته باشد و با استفاده از اطلاعات کافی و یک فراخوانی یا کال تو اکشن (Call To Action) خوب بیشترین نرخ تبدیل را برای شما به ارمغان بیاورد.

واکنشگرا (Responsive)

واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن سایت به این معناست که تمام صفحات و محتوای سایت شما در هر نمایشگری متناسب با اندازه صفحه نمایش موردنظر به درستی نمایش داده شود. در واقع به این دلیل واکنشگرا بودن سایت در سئو مهم است که نشان می‌دهد تا چه اندازه برای مخاطب خود اهمیت قائل هستید و چقدر تلاش می‌کنید تجربه‌ای ساده و لذت‌بخش داشته باشد.

رابط کاربری (User Interface – UI)

رابط کاربری یا User Interface محیط نرم‌افزاری و طراحی ظاهری هر سیستمی است که با کاربر هدف تعامل دارد. رابط کاربری علاوه بر زیبای ظاهری و جذاب باید کاملا بهینه طراحی شود تا مخاطب بتواند به سادگی از آن استفاده کند.

تجربه کاربری (User Experience – UX)

تجربه کاربری در واقع مکمل رابط کاربری است. هر چقدر بتوانید طراحی و رابط کاربری زیبا و شیکی طراحی کنید، ولی نتوانید تجربه خوبی برای کاربر خود رقم بزنید، هیچ فایده‌ای ندارد. تصور کنید بهترین رابط کاربری را طراحی کرده‌اید، ولی کاربر شما به راحتی نمی‌تواند دکمه خرید را پید کند، در نتیجه تجربه خوبی برایش رقم نمی‌خورد و سایت شما را ترک خواهد کرد.
در واقع تجربه کاربری نحوه تعامل و دسترسی آسان کاربر به قسمت‌های مختلف رابط کاربری است تا بتواند خیلی سریع و راحت به آن چیزی که می‌خواهد برسد.

اعتبار دامنه (Domain Authority)

اعتبار دامنه در واقع امتیازی است که توسط وب‌سایت مشهور MOZ از ۰ تا ۱۰۰ به دامنه یک سایت داده می‌شود تا براساس عوامل مختلف، اعتبار آن سنجیده شود. عوامل مختلفی چون تعداد و کیفیت بک لینک‌ها، تعداد دفعات جستجوی نام برند در گوگل، عمر دامنه و سیگنال‌های شبکه اجتماعی تاثیر زیادی در اعتبار دامنه یا DA دارند.

فراخوان به عمل (Call To Action – CTA)

فراخوانی، فراخوان به عمل، درخواست اقدام، درخواست بازخورد یا کال تو اکشن، همه یک معنی دارند، یعنی اینکه بتوانید خیلی کوتاه و سریع در پایان پیام خود از مخاطب‌تان بخواهید که اقدام موردنظر شما را انجام دهد. این اقدام می‌تواند به اشتراک گذاری محتوا، بیان تجربه مشابه، نظر دادن، اقدام به خرید، پرکردن فرم، ثبت نام، بیان بازخورد و… باشد.

 

لینک سازی (Link building)

لینک سازی یا لینک بیلدینگ به معنای برقرار ارتباط میان دو صفحه وب است که باعث می‌شود کاربر مسیر مشخصی را برای دستیابی به محتوا یا محصول موردنظر خود دنبال کند. برای این کار باید بین صفحات یک وب‌سایت یا صفحات مختلف وب ارتباط معنادار و منطقی بسازید.

بازگشت سرمایه (Return On Investment – ROI)

بازگشت سرمایه یا ROI یکی از مهمترین شاخص‌های کلیدی عملکرد است که حتی خیلی‌ها معتقدند استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید براساس آن چیده شود؛ چراکه فروش و سودآوری بیشتر هدف نهایی هر تبلیغاتی است. از این رو باید همیشه حواسمان به نرخ بازگشت سرمایه باشد. شاید بهترین تعریف برای نرخ بازگشت سرمایه، نسبت سود حاصله به میزان هزینه و سرمایه پرداخت شده باشد.

نمایش (Impression)

به هر تعداد منحصر به فردی که از محتوای شما بازدید می‌شود ریچ (Reach) گفته می‌شود. اما فارغ از اینکه محتوای شما توسط کاربران تکراری دیده شود یا روی آن کلیک شود یا خیر، به تعداد دفعاتی که محتوای شما نمایش داده شود ایمپرشن (Impression) یا نمایش گفته می‌شود.

بازاریابی در موتور جستجو (Search Engine Marketing – SEM)

از آنجایی که می‌دانیم بسیاری از کاربران با جستجوی کردن کلمات یا عبارات موردنظر خود به آن چیزی که می‌خواهند می‌رسند، بنابراین باید تلاش کنیم با روش‌های مختلف در بهترین نتایج جستجو دیده شوید. بازاریابی موتورهای جستجو در واقع به معنای روشی از بازاریابی اینترنتی به وسیله تبلیغات پولی است که براساس آن کاری می‌کنیم تا رتبه سایت ما در نتایج جستجو بهبود یابد.

بهینه سازی شبکه های اجتماعی (Social Media Optimization – SMO)

همان طور که اشاره کردیم سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر زیادی روی سئو و اعتبار دامنه سایت دارد. بنابراین باید از بهینه سازی شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده را ببرید. بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO) در واقع مجموعه اقداماتی است که برای افزایش اطلاع‌رسانی، آگاهی از برند و به کارگیری روش‌های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی مختلف به کار می‌گیرید.

 

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

برای اینکه بسنجیم چقدر توانسته‌ایم در عملکردهای مشخص شده در استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق باشیم و نحوه عملکرد تیم‌های مختلف چگونه بوده است باید ابتدای کار، شاخص‌های مهم و کلیدی برای کسب و کارمان را مشخص می‌کنیم و در نهایت بسنجیم تا چه اندازه توانسته‌ایم با عملکرد خود به این شاخص‌ها نزدیک شویم. KPI در واقع متغیرهای متنوع و قابل اندازه‌گیری است که براساس آنها می‌توانیم میزان موفقیت در رسیدن به اهداف تعریف شده را ارزیابی کنیم.

 

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: