استفاده از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ چه خاصیتی دارد؟

گیمیفیکیشن

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

واژه ی گیمیفیکیشن در سال ۲۰۰۳ توسط نیک پلینگ مطرح شد اما تا سال ۲۰۱۰ عمومی نشد. اما گیمیفیکشن چگونه عمل می‌کند؟ طراحی و ساخت یک بازی برای کاربران به منظور درگیر کردن و مشارکت در سایت، برند،شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن برای اهدافی فراتر از سرگرمی (اهدافی چون بازاریابی و برندینگ) است.

امروزه با افزایش رسانه‌های دیجیتال و تلاش کسب و کارها برای پیشی گرفتن از رقبای‌شان، افراد در معرض اطلاعات و پیام‌های متعدد از سوی برندهای مختلف می باشند. در این میان، هنر برندها این است که نه تنها به گونه‌ای متفاوت توجه مخاطبان را به خود جلب کنند، بلکه با کمک عوامل انگیزش بخش، نیاز جدیدی برای تعامل با برندشان را در آنان ایجاد نمایند. گفتن این موضوعات در قالب جملات راحت به نظر می‌رسد.

اما حقیقت این است که نداشتن خلاقیت در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، می‌تواند به شکست کسب و کارها منجر شود. استفاده از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند یک راه حل میانبر به سمت موفقیت در تعامل با مخاطبان باشد.

گیمیفیکشن Gamification

از زمان‌های قدیم تا کنون، بازی‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند در سرگرم کردن افراد، برقراری ارتباط و آموزش مسائل مختلف به کار رفته اند. در سال‌های اخیر بازاریابان از قدرت بازی‌ها در استراتژی‌های مختلف بازاریابی خصوصاً دیجیتال مارکتینگ بهره می‌برند. این کار، گیمیفیکیشن نام دارد. به بیانی دیگر، گیمیفیکیشن استفاده از بازی‌ها در بسترهای مختلف مانند بازاریابی و آموزش است که برای بازی طراحی نشده‌اند. در گیمیفیکیشن با مفاهیمی مانند سیستم های امتیاز دهی و رتبه بندی به مخاطبان انگیزه می‌دهند تا بتوانند تعامل برقرار کنند.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، انواع مختلفی از استراتژی‌های بازاریابی وجود دارد. شما باید با شرایط و نیازمندی‌های کسب و کار خود بتوایند، استراتژی مورد نظر و مناسب را انتخاب کنید. قبل از هرگونه انتخابی جهت استراتژی بازاریابی شرکت خود، باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن

۷ عنصر اصلی یک سیستم گیمیفیکشن عبارت است از:

  • امتیازات (point) : امتیاز کسب شده توسط کاربر به میزان انجام عملی خاص
  • مراحل (Levels) : جایگاه کاربر در بازی
  • تابلوها (Leaderboards) : امکان مقایسه امتیازات و رتبه‌ها با کاربران دیگر
  • شان‌ها (Badges) : امتیازات و نشان‌های اضافی (مثلا هنگام اتمام زودهنگام یک مرحله)
  • چالش‌ها (Challenges) : مسابقه چالش برانگیز جهت القای حس هدفمند بودن این تجربه به کاربران
  • استمرار (Onboarding) : همراه شدن با کاربر از لحظه‌ی ورود به قیف (قیف بازاریابی) تا آگاهی و اینگیج شدن
  • حلقه‌های اینگیجمنت (Engagement loops): شامل عوامل انگیزش دهنده مانند پاداش‌ها و امتیازات می باشند. آنها می‌توانند با برانگیختن احساسات مخاطب، آن‌ها را دوباره به سمت تعامل و اینگیجمنت هدایت کنند.

بیشتر بخوانید: ۹ تمرین برای ایجاد اعتماد به‌ نفس

اهمیت گیمیفیکشن در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مطالعات نشان می‌دهند برندهایی که از گیمیفیکیشن در فعالیت‌‌های دیجیتال مارکتینگ خود استفاده می‌کنند، به مراتب در جلب توجه مخاطبان و رضایت آنان موفق‌تر عمل کرده‌اند. در گیمیفیکیشن، دو فاکتور روانشناسی و تکنولوژی در بازاریابی دست به دست هم می‌دهند تا به افراد انگیزه داده و نرخ اینگیجمنت بالا رود. همان‌ طور که می‌دانید، بالا رفتن اینگیجمنت یا درگیر کردن مخاطبان با برند، فاکتوری بسیار مهم و از سوی دیگر زمان‌بر است. گیمیفیکیشن می‌تواند به کمک تحت تاثیر قرار دادن آن بخش از مغز افراد که به مسابقه و برنده شدن علاقه نشان می‌دهند، این فرآیند را تا چند برابر سرعت ببخشد و ضمن افزایش آگاهی از برند و کمک به بهینه‌سازی نرخ تبدیل، در انتها به افزایش نرخ بازگشت سرمایه، وفادارسازی مشتریان و رشد کسب و کار شما منجر شود.

۵ نکته برای استفاده از گیمیفیکشن در فعالیت‌های بازاریابی

۱.باید گیمیفیکیشن را به اهداف بازاریابی خود مرتبط کنید.

پیش از هر چیز همانند دیگر استراتژی‌های بازاریابی، باید با در نظر گرفتن نیازها و اهداف کلی کسب و کار، اهدافی دقیق و همچنین شاخص‌های ارزیابی عملکرد را برای استفاده از گیمیفیکیشن معین کنید. برای مثال، اگر هدف شما افزایش ترافیک وب‌سایت است، باید مشخص کنید که می‌خواهید وب‌سایت شما به طور متوسط در روز چقدر بازدید داشته باشد و به صورت مستمر آن را به کمک ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس بررسی کنید.

برای نمونه، یک شرکت انگلیسی فعال در زمینه محصولات بهداشتی، با هدف افزایش فروش و اینگیجمنت، یک بازی طراحی کرد. به این صورت که به ازای خرید هر محصول، مشتری می‌توانست به نسبت خرید خود امتیاز بگیرد و روی یک نقشه به سمت یک مقصد پیش برود. در آخر اگر می‌توانست به مقصد مورد نظر برسد، یک سفر رایگان به آنجا از سمت آن برند دریافت می‌کرد. این شرکت توانست از همین طریق به افزایش فروشی در حدود ۵ میلیون یورو و افزایش سهم بازار ۱.۲% دست پیدا کند.

۲. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

شناسایی پرسونای مخاطب، امری جدا نشدنی از تمام فعالیت‌های بازاریابی می باشد. تا زمانی که مخاطب را خوب نشناخته اید و از علایق آن‌ها باخبر نشده اید، استراتژی گیمیفیکیشن مؤثر نخواهد بود. برای مثال، اگر اکثر مخاطبان شما افراد بالای ۴۰ سال هستند، استفاده از بازی‌های پرهیجان که بیشتر برای نوجوانان مناسب‌ است، چندان مفید نخواهد بود. بهتر است سعی کنید تا با گیمیفیکیشن چالش‌های مخاطبان و مشتریان خود را تا حد امکان بر طرف نمایید.

۳.باید از ایده‌های خلاقانه و درعین حال کم هزینه استفاده کنید.

برای آغاز گیمیفیکیشن و تست مخاطبان خود، بهتر است از بودجه‌ی کمتر و در عین حال بازی‌های ساده‌تری استفاده کنید. مثلا می‌توانید با برگزاری چالش‌ها و کوئیزهای کوچک کار خود را آغاز و در ازای برنده شدن کاربران، به آن‌ها امتیاز دهید. در عین حال می‌توانید استراتژی‌های پرهزینه‌تر را در برنامه‌های آینده خود بگنجانید. برای نمونه استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند واقعیت افزوده در اپلیکیشن‌های آرایشی و ایجاد تجربه مجازی از سبک‌های مختلف آرایش روی صورت کاربران، می‌تواند آن ها را تا حد زیادی به خرید محصولات آن برند ترغیب کند.

۴. عوامل انگیزش دهنده مخاطبان خود را مشخص کنید.

به منظور افزایش اثربخشی گیمیفیکیشن واجب است عوامل ایجاد انگیزه در مخاطبان را به درستی معین کنید. این عوامل می‌توانند کوپن‌های تخفیف، اهدای جوایز، معرفی برندگان مسابقات در رسانه‌های اجتماعی و مثال‌هایی از این قبیل باشند. برای مثال، شرکت Starbucks با طراحی یک اپلیکیشن، مشتریان خود را به پرداخت آنلاین از این روش تشویق می‌کند. به این صورت که در ازای هر تراکنش، یک ستاره به مشتری تعلق می گیرد و در صورت رسیدن تعداد ستاره‌ها به عدد ۵، یک نوشیدنی رایگان هدیه می‌گیرد. همچنین با بالا رفتن امتیازها و دریافت ۳۰ ستاره، کارت طلایی دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: برند سازی یا برندینگ

۵. از پیچیده کردن فرآیند دوری کنید.

حتی اگر مخاطبان شما از هوش بالایی برخوردار باشند، نباید با پیچیده نشان دادن فرآیند، آنان را از خود برانید. از یاد نبرید که برای جلب توجه اولیه و اینگیج کردن مخاطب زمان کمی در اختیار دارید. بهتر است در ابتدا به جنبه‌های سرگرمی بیشتر توجه کرده و رفته رفته بر میزان پیچیدگی مراحل اضافه کنید. برای تست عملکرد گیمیفیکیشن از روش‌های تست تجربه کاربری می توانید استفاده کنید.

گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن

خلاصه

گیمیفیکیشن استفاده از بازی‌ها در بسترهای مختلف مانند آموزش و بازاریابی است که برای بازی طراحی نشده‌اند. در گیمیفیکیشن به کمک مفاهیمی مانند رتبه بندی، رقابت و سیستم‌های امتیاز دهی به مخاطبان انگیزه می‌دهند تا با برندها تعامل برقرار کنند. استفاده از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ، ضمن افزایش نرخ تعامل کاربران، به افزایش آگاهی از برند، بهبود نرخ تبدیل، افزایش نرخ بازگشت سرمایه، ایجاد مشتریان وفادار و رشد کسب و کار شما منجر خواهد شد. برای استفاده از گیمیفیکیشن در فعالیت‌های بازاریابی، لازم است اهداف اصلی کسب و کار را در نظر بگیرید. سپس پرسونای مخاطب را شناسایی کنید، از خلاقیت غافل نشوید. درآخر عوامل انگیزه بخش مخاطبان خود را مد نظر داشته و از پیچیده کردن فرآیند دوری کنید.

به عنوان کلام پایانی می‌توان گفت گیمیفیکیشن تنها یک اصطلاح بازاریابی نیست. چراکه عاملی برای خلق تجربه کاربری بهتر، برانگیختن احساسات مثبت در مخاطبان، افزایش تعامل و در نهایت وفادارسازی آنان می باشد.

ارائه بهترین آموزش های کسب و کار از جمله استفاده از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ را در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ تجربه کنید. آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: