قیف فروش یا Sales Funnel چیست؟

قیف فروش

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

قیف فروش یا Sales Funnel

امروز با موضوع قیف فروش تا انتها همراه تیم نویسندگان آسابرندینگ باشید. همه روزه افراد بسیای به دنبال یافتن اطلاعات درباره محصولات یا خدمات مورد نیاز یا مورد علاقه‌ی خود می باشند و به همین منظور در گوگل و یا وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف جست و جو های مختلفی می نمایند. از دیدگاه بازارایابی و فروش، این افراد در گروه مشتریان راغب یا سرنخ (Lead) قرار دارند. این افراد پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان بالقوه و پس از آن، مشتریان بالفعل و در نهایت مشتریان وفادار یک کسب و کار را دارا می باشند. کسب و کارها از روش‌های مختلفی برای ایجاد Lead و مشتریان راغب و در نهایت تبدیل آنان به خریداران واقعی و مشتریان وفادار استفاده می‌نمایند.

از دیدگاه بازاریابی، فرآیند فروش شکلی مانند یک قیف به خود می‌گیرد که به آن قیف فروش یا Sales Funnel می‌گویند. مشتریان راغب یا Lead، در دهانه‌ی قیف قرار دارند و در قسمت خروجی قیف، تنها مشتریان واقعی باقی می مانند. طبیعی است که تمام افرادی که به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان می‌دهند، الزاماً تبدیل به مشتری واقعی نخواهند شد. پس در هر مرحله از قیف فروش، ریزش وجود داشته و هر چه از قسمت دهانه‌ی قیف به سمت خروجی آن حرکت می‌نماییم، از تعداد افراد کاسته می‌گردد.

بیشتر بخوانید: در ارزیابی تبلیغات حرفه ای شوید!

توجه کنید که مراحل قیف فروش بسته به نوع صنعت و کسب و کار شما متفاوت است. در این مقاله قصد داریم مراحل کلی تبدیل یک بازدید کننده یا مشتری راغب را به مشتری نهایی و وفادار که معادل با مراحل قیف فروش است، را برای شما عزیزان همیشگی آسابرندینگ معرفی کنیم.

۱٫ آگاهی (Awareness)

۸ مرحله مهم قیف فروش

در مرحله‌ی اول، با توجه به نوع کسب و کار باید مخاطبان را از طریق روش‌ها و کانال‌های مناسب از محصولات یا خدمات خود آگاه نمایید. به عبارتی دیگر در این مرحله، هدف اصلی کسب و کارها، افزایش آگاهی از برند است. پیش از آن لازم است پرسونای مخاطب به درستی شناسایی شده تا استراتژی بازاریابی متناسب با هر پرسونا به خوبی پیاده‌سازی گردد. انواع تبلیغات آنلاین و آفلاین می‌توانند نقش عمده‎‌ای در افزایش آگاهی مخاطبان ایفا نمایند. با گسترش استفاده از اینترنت توسط افراد، فرصت بسیار خوبی برای کسب و کارها پدید آمده تا بتوانند از طریق کانال‌های مختلف مانند ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و … خود را در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار دهند.

۲٫ ایجاد تمایل و علاقه (Interest)

پس از اینکه خود را در معرض دید مخاطبین قرار دادید، اکنون نوبت به آن می رسد که با تولید محتوای جذاب آموزشی و بیان ویژگی‌ها و فواید محصولات و یا خدمات خود، توجه مخاطبان را به خود جلب نمایید و در آنان علاقه ایجاد کنید. به میزانی که مزایای یک محصول یا خدمت به طور شفاف و صادقانه بیان شود و با نیاز مخاطب هم‌راستا باشد، مخاطب تمایل بیش‌تری برای کسب اطلاعات بیش‌تر دارد.

۳٫ ارزیابی (Evaluation)

در این مرحله، مخاطب با ویژگی‌ها و مزایای محصولات یا خدمات شما آشنا می شود و مشغول بررسی، ارزیابی و گاهاً مقایسه‌ی محصول شما با محصولات مشابه می گردد. برای ساده کردن فرآیند تحلیل و بررسی مخاطب، می‌توانید نمونه‌ای رایگان از محصول یا خدمت خود جهت تست در اختیار مخاطب قرار داده یا نظرات مشتریان کنونی خود را در معرض دید آن‌ها قرار دهید.

۴٫ تصمیم‌گیری (Decision Making)

پس از ارزیابی، حال نوبت به تصمیم‌گیری رسیده است. بهتر است فرصت را از بین نبرید و با ارائه‌ی پیشنهاداتی ویژه مانند تخفیف‌ها، خدمات یا امتیازات ویژه، مسیر مخاطب را به سمت خرید جهت دهید. در غیر این‌صورت احتمال از دست دادن این مشتریان بالقوه بسیار زیاد است.

۵٫ اقدام به خرید (Buying intention)

یک قدم پیش از خرید، دقیقا هنگامب است که مخاطب تصمیم به خرید گرفته است. معمولاً این مرحله در معاملات حضوری بیش‌تر نمود پیدا می‌کند. برای مثال، زمانی که مشتری به شما اطمینان کامل می‌دهد که مایل به خرید محصولات یا خدمات شماست اما آن را به زمانی دیگر موکول می‌نماید و ممکن است هرگز خرید واقع نگردد. در این صورت باید با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی هم‌چون مرحله‌ی قبل مخاطب را به خرید قانع کنید.

بیشتر بخوانید: مراحل اجرای کمپین بازاریابی °۳۶۰ را بهتر بشناسید!

۶٫ خرید(Buying)

در نهایت تلاش‌های شما اثربخش بوده و خرید انجام می گردد.

۷٫ بازگشت مشتری(Customer Retention)

هدف نهایی شما در قیف فروش به خرید محدود نمی‌گردد. شما همواره باید از مشتری حمایت نموده و رضایت او را جلب کنید. حفظ و بهبود مستمر کیفیت محصولات یا خدمات می‌تواند سبب گردد که مشتری دوباره به سمت شما بازگردد.

۸٫ وفاداری (Loyalty)

ممکن است مشتری چند بار خرید از محصولات یا خدمات شما را تکرار نماید، اما تکرار خرید همواره به مفهوم وفادار بودن مشتری نمی باشد. مشتری وفادار در بسیاری از شرایط، از میان رقبا، باز هم برند شما را انتخاب نموده، و شما را به دوستان و آشنایان خود از طریق بازاریابی دهان به دهان معرفی می‌نماید. هنر بازاریابان این است که از طریق ارزش نهادن به مشتری و پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف مانند تشویق مشتری به ارائه‌ی بازخورد، تخفیفات ویژه‌ی باشگاه مشتریان، تولید محتوای شخصی‌سازی شده، رضایت او را افزایش داده و وی را به یک مشتری وفادار تبدیل نمایند.


آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه‌ی کلیه خدمات تبلیغاتی، همواره تمام توان خود را به کار برده تا بتواند با مطالعه و بهره‌گیری از جدیدترین متدهای مورد استفاده در صنعت بازاریابی و فروش، کسب و کارها را تا رسیدن به موفقیت کامل همراهی نماید.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شماست!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید. خیلی ممنون از همراهی شما و با تشکر از مات

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: