برندینگ چیست؟

مشاوره برندینگ

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

مشاوره برندینگ چیست؟ چگونه می توانیم برند شویم؟ بهترین مشاور برندینگ کیست؟

در مورد معنی “برند تجاری” مطمئن نیستید؟ نگران نباش! برندینگ (برندسازی) یکی از مفاهیم بازاریابی است که کمی مبهم است و حتی برای افرادی که بازاریابی خوانده اند می تواند به سرعت گیج کننده شود.

امروز ما قصد داریم نگاهی به “برند تجاری” بیندازیم و سعی کنیم با واژه ها و مثالهای ساده پاسخی روشن ارائه دهیم!

برای درک مفهوم نام تجاری، ابتدا باید بدانیم محصول و برند چیست. بیا بریم!

تعریف محصول

به یکی از زیر بخش های برندینگ می توان به محصول اشاره کرد.

“به طور کلی، محصول هر چیزی است که می تواند برای برآوردن خواسته یا نیاز به بازار ارائه شود. از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، اشخاص، مکانها، املاک، سازمانها، اطلاعات و ایده ها” (کاتلر و کلر ، ۲۰۱۵)

این بدان معناست که یک محصول می تواند شامل اقامت در هتل، پرواز، دوره زبان، لباس، غذا، مسواک و غیره باشد.

برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقش آن در تعریف نام تجاری، از مثال آب استفاده می کنیم:

آب یک منبع رایگان است که هر انسانی برای زندگی و بقا به آن نیاز دارد. با این حال، روزی که انسانها و شرکتها تجاری سازی آن را آغاز کردند، به محصولی تبدیل شد. برای مثال با فروش آب معدنی در بطریهای شیشه ای و پلاستیکی.

برند آب
آب

اما آب همیشه یکسان به نظر می رسد، اینطور نیست؟ مایع و شفاف است. بنابراین، چگونه می توان شرکت های مختلف یک محصول را به فروش رساند اما همچنان مردم را متقاعد کرد که بطری های خود را به جای آب رقبا خریداری کنند؟

پاسخ این است: با ایجاد یک نام تجاری.

بیشتر بخوانید: مشاوره سئو برای مشاغل کوچک (آشنایی با مشاوره کسب و کار در مشهد)

تعریف برند

نام برند، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را متمایز از سایر فروشندگان می داند”

شما می توانید یک نام تجاری را به عنوان ایده یا تصویری که افراد هنگام فکر کردن در مورد محصولات، خدمات و فعالیتهای یک شرکت در ذهن دارند، در نظر بگیرند. هم به صورت عملی (به عنوان مثال “کفش سبک است”) و هم احساسی (به عنوان مثال ” کفش به من احساس قدرت می دهد “). بنابراین فقط ویژگی های فیزیکی نیستند که باعث ایجاد یک نام تجاری می شوند. بلکه احساساتی است که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول آن ایجاد می کنند. این ترکیبی از نشانه های جسمی و احساسی زمانی ایجاد می شود که در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام ارسال شده قرار گیرد.

سایر محصولات موجود در بازار می توانند به راحتی یک محصول را کپی کنند. اما یک نام تجاری همیشه منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال، طعم پپسی و کوکاکولا بسیار شبیه است، اما به دلایلی، برخی احساس می کنند بیشتر با کوکاکولا و برخی دیگر با پپسی در ارتباط هستند.

بیایید این را دوباره با همان مثال آب نشان دهیم. محصول فروخته شده آب است. اما برای متقاعد کردن مردم برای خرید آب خاص، شرکت ها برند های مختلف آب مانند Evian ،Fiji یا Volvic را توسعه دادند. هر یک از این برن ها معنای متفاوتی برای آب محصول ارائه می دهند:
– Evian به شما احساس جوانی می دهد
– آب فیجی خالص، سالم و طبیعی است
و…

در نهایت، یک نام تجاری احساس فرد در مورد یک محصول یا شرکت خاص است. هر فرد نسخه خاص خود را از آن ایجاد می کند و برخی از برند ها به دلیل احساس مصرف کنندگان نسبت به آنها محبوبیت خود را افزایش یا کاهش می دهند.

تعریف نام تجاری

آن چیست؟

“برندسازی به محصولات و خدمات با قدرت یک نام تجاری کمک می کند”

برندسازی عبارت است از معنای بخشیدن به یک سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن به یک نام تجاری در ذهن مصرف کنندگان. این یک استراتژی است که توسط سازمان ها طراحی شده است تا به مردم کمک کند تا برند خود را به سرعت شناسایی کرده و تجربه کنند و به آنها دلیلی برای انتخاب محصولات خود نسبت به محصولات رقابتی، با روشن ساختن این که این برند خاص چیست و چه چیزی نیست، ارائه دهند.

هدف این است که مشتریان وفادار و سایر ذینفعان را با ارائه محصولی که همواره با آنچه برند وعده می دهد، هماهنگ کرده، جذب و حفظ کنیم.

روی چه کسی تاثیر می گذارد؟

  1. مصرف کنندگان: همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک برند در صورت احساس عدم تصمیم نسبت به یک محصول از شرکت های مختلف، میانبر تصمیم گیری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.
  2. کارکنان/سهامداران/اشخاص ثالث: علاوه بر کمک به مصرف کنندگان در تشخیص محصولات مشابه، استراتژی های تجاری موفق نیز بر شهرت شرکت می افزاید. این دارایی می تواند طیف وسیعی از افراد، از مصرف کنندگان گرفته تا کارمندان، سرمایه گذاران، سهامداران، ارائه دهندگان و توزیع کنندگان را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، اگر دوست ندارید یا احساس نمی کنید که با یک نام تجاری مرتبط هستید، احتمالاً نمی خواهید برای آن کار کنید. با این حال، اگر احساس می کنید برند شما را درک می کند و محصولاتی را ارائه می دهد که از شما الهام می گیرد، احتمالاً تمایل دارید برای آن کار کنید و بخشی از دنیای آن باشید.

بیشتر بخوانید: مشاوره شغلی چیست؟

چگونه می توانید آن را انجام داد؟

شرکت ها تمایل دارند از ابزارهای مختلف برای ایجاد و شکل دادن به یک نام تجاری استفاده کنند. به عنوان مثال، نام تجاری را می توان از طریق موارد زیر به دست آورد:

  • تعریف برند: هدف، ارزشها، وعده
  • بیانیه موقعیت یابی برند
  • هویت برند: نام، لحن صدا، طراحی هویت بصری (که شامل طراحی لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی …)
  • تبلیغات و ارتباطات: تلویزیون، رادیو، مجلات، تبلیغات در فضای باز، وب سایت، برنامه های تلفن همراه…
  • حمایت و مشارکت
  • طراحی محصول و بسته بندی
  • تجربه در فروشگاه
  • تجربه فضای کار و سبک مدیریت
  • خدمات مشتری
  • استراتژی قیمت گذاری

در مثال ما در مورد نام تجاری آب، طراحی بسته بندی و تبلیغات شاید قوی ترین ابزار مورد استفاده بازاریابان باشد.

طراحی بسته بندی فروشنده توجه مصرف کنندگان را در فروشگاه جلب می کند. این امر مصرف کنندگان را از ویژگی های محصول مطلع می کند و از نظر بصری برند تجاری را از نما های دیگر متمایز می کند.

یک مثال جالب آب فیجی است که موفق به ایجاد یک طرح بطری شد که ارزشهای برند را کاملاً منعکس می کند: خالص بودن آب از طریق جلوه های شفافیت منعکس می شود و طبیعت از طریق تصویر گلها و برگهای گرمسیری در پس زمینه درک می شود.

با این حال، خوب است که برند به جای پلاستیک، بسته بندی شیشه ای را در نظر بگیرد. این با تصویر طبیعی که آنها به تصویر می کشند بیشتر هماهنگ است و برای کره زمین بهتر است. بسته بندی فقط مربوط به طراحی نیست. مواد انتخاب شده نیز می تواند بر برند ها تأثیر بگذارد.

fiji-water-packing-what-is-branding

تبلیغات یک ابزار قدرتمند برای ایجاد و شکل دادن به جهان نام تجاری است. زیرا بسیار بصری است و داستانی را در مورد محصول یا شرکت بیان می کند.

نتیجه گیری

به زبان ساده، یک محصول همان چیزی است که شما می فروشید. یک نام تجاری تصویری است که از محصول شما می فروشید. و در انتها نام تجاری استراتژی ایجاد آن تصویر می باشد.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا تصور واضح تری از مفهوم برند تجاری داشته باشید. اگر نظر یا پیشنهادی برای بهبود مقاله دارید، لطفا دریغ نکنید و نظرات خود را در نظرات زیر به اشتراک بگذارید!

شما می توانید برای دریافت مشاوره برندینگ در مشهد به سایت آسابرندینگ مراجعه نموده و یا با شماره ۳۸۵۱۰۲۰۹-۰۵۱ تماس حاصل فرمایید.

شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ ارائه دهنده خدمات مختلفی همچون طراحی لوگو، ساخت تیزر تبلیغاتی، طراحی سایت و… می باشد.

برخی از خدمات شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ در حوزه رسانه و گرافیک عبارتند از :

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت خدمات آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ما در ارتباط باشید.

این متن ترجمه شده از سایت thebrandingjournal می باشد.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: