استراتژی اقیانوس آبی، ورود به فضای بی‌رقیب کسب و کار

استراتژِی اقیانوس آبی

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

استراتژی اقیانوس آبی، ورود به فضای بی‌رقیب کسب و کار

استراتژی اقیانوس آبی، یک رویکرد استراتژیک در بازاریابی و ترکیبی از استراتژی‌های تمایز و کاهش هزینه می باشد. اقیانوس آبی یک اصطلاح تازه، اما دارای موجودیت و مفهوم قدیمی است. تعدادی از کسب و کارهایی که امروزه وجود دارند، در سال‌های پیش ناشناخته بوده‌اند.
راه های موفقیت کسب وکار در دنیای پر چالش امروز از منظر استراتژی اقیانوس آبی این است که با خلاقیت و پیش‌بینی نیازهای آینده در بازار،در محصولات و خدمات خود و یا شیوه ارائه آن‌ها تغییرات عمده ای ایجاد کرده و کسب و کاری را آغاز کنید که قبل از شما هیچ تقاضایی برای آن وجود نداشته است.
نوآوری در خلق ارزش، روش نوین تفکر در حوزه‌ی تدوین و اجرای استراتژی می باشد که به شکل‌گیری اقیانوس‌آبی و کناره‌گیری از رقابت ها انجام می گیرد. استراتژی اقیانوس آبی، کسب و کارها را به دگرگونی روند فکری‌شان نسبت به بازار دعوت خواهد کرد. یعنی به جای ورود به بازار پر رقیب کنونی و تلاش برای به دست آوردن سهم بازار بیش‌تر از رقیبان، به فکر ورود به صنعتی کاملاً متفاوت و یا خلق محصول یا خدمت جدید و منحصربه‌فرد است تا به فعالیت‌ خود در یک فضای بی‌رقیب ادامه دهند.
به عبارتی دیگر، در اقیانوس آبی رقابت بی‌معنیست. کسب و کارها با تاکید بر ایجاد ارزش برای کسب و کار و مشتریان و خلاقیت در ارائه محصول یا خدمت، بدون نیاز به قاعده ای از پیش تعیین‌شده، بازاری جدید با نیازهایی جدید ایجاد می‌کند. در اقیانوس آبی، عملکرد رقیبان را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، اما این کار به معنی تقلید یا الگوبرداری از آن‌ها نیست.
در مقابل استعاره‌ی اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز قرار می گیرد. اقیانوس قرمز در واقع استعاره از فضای رقابتی موجود می باشد که کسب و کارهای بسیاری برای گرفتن سهم خود از بازار، مشغول رقابت سنگینی با رقبا و جنگ و خونریزی می باشند. در اقیانوس قرمز مرزهای مشخص، بخش‌بندی بازار و قوانین رقابتی مشخصی وجود دارد. هرچه رقیبان بیش‌تری در این فضا وجود داشته باشد، حمله‌ها نیز بیش‌تر بوده و فرصت‌های رشد و سودآوری کاهش خواهد یافت.
کسب و کارها در اقیانوس قرمز در صدد کاهش هزینه‌ها جهت دستیابی به سود بیش‌تر می باشند. این کسب و کارها، بر یک رویکرد متداول و مرسوم در رقابت متمرکز شده‌اند تا با یک قاعده‌ی مشخص، رقبا را از میدان بیرون کنند و یا از آن‌ها سبقت بگیرند.
اقیانوس آبی، فضایی مختص صنایع جدیدی می باشد که پتانسیل آن‌ها در بازار وجود داشته باشد و مشتریانی بالقوه دارند که دیگر مایل به این نیستند که از محصولات یا خدمات موجود در اقیانوس قرمز استفاده کنند. این صنایع جدید، در فضایی بی‌رقیب، بدون محدودیت فعالیت می کنند و در واقع در آن صنعت پیشرو خواهند بود. حتی اگر کسب و کارهای دیگری بعد از آن‌ها وارد آن عرصه شوند، در صورت فعالیت خلاقانه و هوشمندانه، فاصله تازه واردان با کسب و کار پیش‌رو آن قدری هست که درگیری ایجاد نشده و اقیانوس قرمز نشود. قواعد بازی و مسیر حرکت در استراتژی اقیانوس آبی، بر اساس چارچوب‌های عملی و عینی و عقاید و نظرات صاحبان صنایع، قدم به قدم پیش رفته و بازبینی می‌شود. در اقیانوس آبی، سیستم کلی فعالیت سازمان را همزمان با استراتژی تمایز و کاهش هزینه هم‌سو می‌سازد، در حالی‌که در اقیانوس قرمز، استراتژی تمایز یا کاهش هزینه به‌کار گرفته خواهد شد.

نگاهی تازه به استراتژی سازمان برای ورود به اقیانوس آبی

جهت بازسازی استراتژی سازمان یا کسب و کارتان و ورود به اقیانوس آبی، لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. تمرکز استراتژیک خود را از سوی رقبا و محدودیت‌های بازار، به آلترناتیوها و پتانسیل‌هایی که موجود در صنعت است تغییر دهید. به عبارتی دیگر، فرضیات و مرزبندی‌های قبلی را باید فراموش کنید.
  2. تمرکز و توجه خود را از مشتریان حال به مشتریان بالقوه‌ی آینده معطوف کنید.
  3. در این قسمت با داشتن نگاهی کلی به صنعت، دید مناسبی جهت بازتعریف چالش‌ها و مسائل موجود در آن خواهید داشت. سپس خواهید توانست عناصر ارزش‌آفرین برای سازمان و مشتری را حول مرزهای جدید صنعت بازسازی کنید.
  4. با توجه به فاکتورهایی که در صنعت موجود است، باید برای حذف، کاهش یا افزایش آن‌ها و همچنین ایجاد فاکتورهای به روز، برنامه‌ریزی کنید.
  5. همواره باید برای این چنین سوالات پاسخ مناسبی داشته باشید:
    • o نقطه تمایز و ارزش شما برای مشتریانتان کدام است؟
    • o تا چه حد قیمت‌گذاری و سود آوری‌ برای شما منطقی است؟
    • o موانع و چالش‌های کنونی و آتی چیست و چه راه حل‌هایی برای آن پیشنهاد می‌کنید؟
  6. موانع درون سازمانی را با فرهنگ‌سازی و آموزش از بین برده و استراتژی اقیانوس آبی را پیاده‌سازی کنید.

فراموش نکنید که یک استراتژی موفق، علاوه بر ایجاد ارزش برای سازمان ها و مشتریان، باعث ایجا انگیزه در کارمندان نیز خواهد شد.

ارائه به روز ترین استراتژی ها برای کسب و کار ها از جمله استراتژی اقیانوس آبی در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شماست!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: