چالش های برون‌سپاری و درون‌سپاری

برون سپاری آسابرندینگ

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

در بلاگ‌های پیشین پیرامون یکپارچگی عمودی در محیط‌های کسب‌وکار کنونی صحبت کردیم. یکپارچگی عمودی در واقع به معنای مالکیت بنگاه بر فعالیت‌هایی است که به صورت عمودی  در بخش مربوط به تامین‌کنندگان یا خرده‌فروشان انجام می‌پذیرد. پیشرفت تکنولوژی و بین المللی شدن، ارتباط و تعامل میان کسب‌وکارهای مختلف و اتحاد استراتژیک را بسیار پررنگ‌تر کرده است. مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها در اجرا و پیاده‌سازی برون‌سپاری و یکپارچگی عمودی در این بلاگ که با کمک تیم نویسندگان آسابرندینگ آماده شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: فروش حداکثری در اینستاگرام

چالش‌های پیش روی کسب و کارها

در طول سالیان گذشته و با پیشرفت تکنولوژی و تغییر محیط کسب‌وکار، نظریه‌ها نسبت به یکپارچگی عمودی دچار تغییر و تحول شده است. در بخش اعظمی از قرن بیستم این باور رایج بود که یکپارچگی عمودی به دلیل فراهم نمودن امکان هماهنگی میان فعالیت‌ها و کاهش عدم قطعیت برای بنگاه‌ها بسیار سودمند است. با گسترش روابط و ظهور مباحث میان‌رشته‌ای، این موضوع مهم مطرح شد که برون‌سپاری، انعطاف‌پذیری شرکت را افزایش داده و به بنگاه های مختلف این امکان را می‌دهد تا بر فعالیت‌هایی که تخصص و قابلیت‌ بیشتری بر آن دارد، تمرکز نماید. انتخاب میان برون‌سپاری و یکپارچگی عمودی (درون‌سپاری) یکی از اساسی‌ترین تصمیمات پیش روی تمام مدیران کسب‌وکار محسوب می‌شود. برخی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بنگاه‌ها در انتخاب میان برون سپاری یا یکپارچگی عمودی پیش‌رو دارند، عبارت هستند از:

صرفه‌جویی در مخارج

زمانی‌که یک بنگاه هزینه‎‌های مربوط به تامین یا توزیع فرایندهای خود را بر عهده می‌گیرد، مخارج مرتبط با حمل ‌و نقل و انرژی برای شرکت به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد. یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در اقدام به خرید یا ساخت در فرایندهای یک کسب‌وکار می‌بایستی گرفته شود این موضوع است که آیا خرید کالا یا خدمت موردنظر برای شرکت گران‌تر تمام می‌شود یا ساخت آن هزینه برتر است؟ بسته به نوع کسب‌وکار و قدرت چانه‌زنی شرکت در روابط با خریداران و تامین‌کنندگان، این پرسش می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی داشته باشد.

توسعه قابلیت‌های متمایز (Distinctive Capabilities)

یکی از مزایای اصلی شرکتی که در چند فعالیت محدود تخصص دارد، توانایی آن برای توسعه قابلیت متمایز در انجام آن فعالیت‌ها است. تجربه و تخصص ناشی از کار با مشتریان مختلف به شرکت‌های تخصصی امکان می‌دهد تا در توسعه و پیشرفت قابلیت‌ها و امتیازات خود، محدودیتی نداشته باشند. به همین دلیل برون‌سپاری امکان استفاده شرکت از قابیلت‌ها و توانایی شرکت‌های دیگر را فراهم می‌کند. یکپارچگی عمودی، مانع از توسعه قابلیت‌ها  به صورت هم‌زمان در حوزه‌های مختلف می‌شود؛ چراکه حتی شرکت‌های بزرگ مانند زیراکس و فیلیپس نیز در بحث یکپارچگی خدمات IT و تخصصی هرگز به شرکتی نظیر IBM نخواهند رسید. در حقیقت، در یکپارچگی عمودی با طیفی از قابلیت‌های عمومی روبه‌رو هستیم. تعیین سطح تخصصی موردنیاز برای انجام فعالیت‌ها، به رهبران کسب‌وکار امکان می‌دهد در رابطه با اینکه چه فعالیت‌هایی نیاز به برون‌سپاری دارند و چه فعالیت‌هایی می‌تواند در داخل شرکت انجام شود، تصمیم‌گیری درست و منطقی بگیرند.

گرفتاری های انگیزشی

یکپارچگی عمودی، انگیزه میان کسب‌وکارهای مرتبط شده عمودی را تا حد زیادی تغییر می‌دهد. زمانی‌که واسطه‌ای میان خریدار و فروشنده قرار دارد، محرک‌های سود تضمین می‌کنند که خریدار برای به دست آوردن بهترین قرارداد و فروشنده برای کسب کارایی و جذب مشتری، انگیزه دارد. هنگامی‌که یکپارچگی عمودی رخ می‌دهد، محرک‌های انگیزشی، ضعیف می‌شوند. یکی از شیوه‌های ایجاد انگیزه برای عملکرد قوی بخش‌های داخلی، ایجاد رقبای بیرونی برای آن‌ها است؛ بدین صورت که تامین‌کنندگان داخلی شرکت (نظیر IT، آموزش و مهندسی) برای ارائه خدمت به بخش‌های عملیاتی داخلی با تامین‌کنندگان بیرونی همان خدمات رقابت کنند.

بیشتر بخوانید: ۶ شغل آنلاین با بیشترین درآمد در آینده

انعطاف‌پذیری

زمانی‌که بحث پاسخ‌گویی سریع به تقاضای غیرقطعی مطرح میگردد، برون‌سپاری نسبت به یکپارچگی عمودی، ارجحیت دارد. یکپارچگی عمودی ممکن است در پاسخ‌گویی سریع به فرصت‌های توسعه محصول جدید که نیازمند قابلیت‌های فنی جدید است مناسب نباشد، اما قادر است سرعت و هماهنگی در دستیابی به انطباق هم‌زمان کل زنجیره عمودی را به خوبی فراهم نماید. با توجه به محیط صنعت و عدم قطعیت در تقاضای محصولات و خدمات، سطوح یکپارچگی و انعطاف‌پذیری می‌تواند تا حدی متفاوت باشد.

به طور کلی بسته به محیط صنعت، یکپارچگی عمودی می‌تواند انتخاب درست یا اشتباهی برای مدیران کسب‌وکار باشد. شناخت محیط بازار، تحلیل دقیق نتایج تحقیقات بازار و تحلیل‌های مالی، سطوح یکپارچگی فعالیت‌ها و اولویت‌ برون‌سپاری یا یکپارچگی عمودی را به خوبی مشخص خواهد نمود. آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه کلیه خدمات تبلیغاتی، کسب‌وکار شما را در اتخاذ و پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی موفق و پیشی‌گرفتن از رقبا یاری می‌کند.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شماست!

برگرفته از مات

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: