آشنایی با مزیت رقابتی در کسب و کار

مزیت رقابتی آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

در مطالب قبل به تفاوت نیاز (Need)، خواسته (Want) و تقاضا (Demand) اشاره نمودیم. پویایی محیط و رشد سریع تکنولوژی، شرکت ها را در شرایطی قرار می‌دهد که برای باقی‌ماندن در عرصه رقابت بایستی در استراتژی‌های خود بازنگری نمایند. هدف از طراحی استراتژی در هر سازمان، کسب مزیت رقابتی می باشد. از طریق مزیت رقابتی، سازمان قادر است تا با پیشی گرفتن نسبت به رقبا، به سودآوری و سهم بازار بیشتر دست یابد.

در این بلاگ که توسط تیم نویسندگان آسابرندینگ آماده شده است قصد داریم ماهیت و انواع مزیت رقابتی را که فلسفه وجودی هر سازمان و شرکت است، بررسی کنیم. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معجزه بازاریابی دهان به دهان در کسب و کار شما

مزیت رقابتی یعنی چه؟

مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل و قابلیت‌هایی است که از طریق آنها شرکت می‌تواند سودآوری بیشتری نسبت به رقبا کسب کند. در حقیقت، مزیت رقابتی، منجر به برتری شرکت در مقایسه با سایر رقبا در نزد مشتری می‌شود. برای مثال اپل در طراحی و نوآوری مزیت نسبی دارد.

ارائه خدمات ارزان‌تر در صنعت خرده‌فروشی توسط وال‌مارت یک مزیت رقابتی محسوب ‌می‌شود. سرعت خدمت‌رسانی بالا و تحویل بسیار به موقع، فاصله فدکس را در صنعت خدمات پستی، از سایر فعالان این حوزه، بیش‌تر نموده است.

چنانچه سازمان بتواند نقاط قوت داخلی خود را با فرصت‌ها و عوامل موفقیت بیرونی تطبیق دهد، به مزیت رقابتی دست خواهد یافت. این شرایط منجر به سودآوری و کسب درآمد برای شرکت شده و امکان پیشی گرفتن از رقبا برای سازمان و شرکت فراهم می­شود.

مزیت رقابتی یک پدیده ثابت و همیشگی نیست، بلکه در اثر تغییر ایجاد می‌گردد و به دلیل شکل‌گیری یک جریان رقابتی، احتمال دارد با تقلید رقبا از میان برود.

انواع مزیت رقابتی در کسب و کار

مایکل پورتر سه استراتژی عمومی که سازمان­ها از طریق آنها می‌توانند نرخ سودآوری بالاتری نسبت به رقبا کسب کنند را اینگونه برای مخاطبین تعریف می‌کند:

  • مزیت هزینه: ارائه محصول یا خدمتی ارزان‌تر نسبت به رقبا. شرکت‌ها از طریق تولید محصولات در حجم بالا که منجر به صرفه‌جویی های ناشی از مقیاس می‌شود یا قدرت چانه‌زنی برای صرفه‌جویی در تامین مواد اولیه قادر هستند تا، هزینه تمام شده محصول یا خدمت خود را کاهش دهند. باز طراحی مجدد محصولات هم می‌تواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی نماید. شرکت فولکس واگن هزینه‌های توسعه و قطعات محصول خود را با طراحی مجدد ۳۰ مدل مختلف خود در چهار پلتفرم مجزا از هم کاهش داد.
  • مزیت تمایز: ارائه محصول یا خدمتی که نسبت به سایر محصولات متمایز بوده و مشتری تمایل داشته باشد قیمتی بیش‌تر به دلیل هزینه تمایز آن پرداخت نماید. آمازون با ارائه خدمات متمایز در کتاب‌فروشی آنلاین، توانست بسیاری از مرزهای کسب‌و‌کار را جابه‌جا نماید. تمایز در مقایسه با هزینه، مبنای مطمئن‌تری برای مزیت رقابتی می باشد. چرا که موقعیت مزیت هزینه ممکن است به دلیل رقبایی که در کشورهای ارزان فعالیت می‌کنند یا عدم قطعیت محیط کسب‌و‌کار و نوسانات بازار ارز، به خطر بیفتد. محصول یا خدمتی که شما ارائه می‌کنید می‌تواند از نظر ویژگی و عملکرد، تکنولوژی به کار گرفته شده، کیفیت و … از محصولات و خدمات رقبایتان متمایز باشد. نکته‌­ای که باید به آن توجه کنید این است که تمایز صرفا به مشخصات فیزیکی یک محصول محدود نمی‌گردد. زمینه‌های ایجاد تمایز در تمامی محیط کسب‌و‌کار، ابعاد مختلف ارتباط با مشتری و نحوه خدمت‌رسانی وجود دارد.
  • تمرکز: تمرکز به معنای اجرای استراتژی در بخش مشخصی از صنعت می‌باشد. در حقیقت کسب‌و‌کارها حوزه فعالیت خود را برای اجرای استراتژی رهبری هزینه یا تمایز، محدود می‌کنند و به جای اینکه کل صنعت را در نظر بگیرند، حوزه مشخص و محدودی را برای فعالیت خودشان انتخاب می‌کنند.

شرکت‌ها وسازمان ها از طریق ایجاد مزیت رقابتی، درآمد کسب می نمایند. بنابراین برای استفاده از فرصت‌هایی که منجر به خلق مزیت رقابتی می‌گردند باید محیط کسب‌و‌کاری که در آن فعالیت می‌کنیم را به دقت بشناسیم و از طریق نقاط قوت و توانمندی‌های منحصربه فرد سازمانی به سودآوری های کلان برسیم. نکته قابل توجه در طراحی استراتژی براساس مزیت رقابتی آن است که رهبری هزینه و تمایز، عمدتا دو استراتژی ناسازگار با یکدیگر هستند. بدین معنا که اگر بنگاهی بخواهد هر دو استراتژی را به صورت هم‌زمان دنبال نماید، علاوه بر سودآوری بسیار کم، میان مجموعه­ متناقضی از قراردادهای سازمانی و عملکرد ضعیف، درجا می‌زند.

تبلیغات، ابزار اصلی تاثیرگذاری و تقویت ادراک مشتریان است. امروزه تاثیرگذاری تبلیغات سنتی در مقابل تبلیغات دهان به دهان و وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی) بسیار کم‌تر شده است. تبلیغات نوین، کم‌تر بر مشخصات محصول و بیش‌تر بر تجربه برند، هویت قومی، ارزش‌های مشترک و گفتگوی احساسی تمرکز می‌کنند. آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه کلیه خدمات بازاریابی، کسب‌و‌کار شما را در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی و سودآوری بیش‌تر یاری خواهد کرد.

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید. خیلی ممنون از همراهی شما با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ و با تشکر از مات

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: