بازاریابی چریکی چیست؟  گوریلا مارکتینگ و مثال هایی برای افزایش رضایت مشتری ها

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

شما در بازاریابی چریکی از فضاهای عمومی به روش‌های خلاقانه و غیرمنتظره‌ای استفاده می‌کنید تا رهگذران را خوشحال کنید و بتوانید آن ها را جذب کنید. در این نوشتار، تیم نویسندگان آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ شما را با پدیده بازاریابی چریکی بیشتر آشنا خواهد نمود.

[تصویر ویژه] مردی با موهای تیره و عینک در میدان تایم ایستاده و به تبلیغات نگاه می کند.

بازاریابی چریکی یک رویکرد تبلیغاتی است که از تاکتیک های جنگ چریکی یا عنصر غافلگیری برای جذب مخاطبان هدف استفاده می کند. این شکل از بازاریابی به ویژه برای تبلیغات شهری بسیار موثر است، که در آن یک نمایش غیر متعارف و مبتکرانه باعث شگفتی یا شوک می شود. 

با بازاریابی چریکی، یک شرکت می تواند یک کمپین را بدون صرف هزینه برای تبلیغات را اجرا نمیاد و از آن بازخورد بسیار خوبی هم بگیرد.

تاریخچه بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی که در سال ۱۹۸۴ توسط جی کنراد لوینسون، مدیر تبلیغاتی ابداع شد، نشان دهنده تغییر از رسانه های سنتی (چاپ، تلویزیون و رادیو) به بازاریابی دیجیتال و ویروسی بود.

لوینسون اولین دهه های زندگی خود را در تبلیغات در Leo Burnett و JWT گذراند و روی کمپین های انقلابی مانند Energizer Bunny، United’s Friendly Skies، Pillsbury Doughboy و Jolly Green Giant کار کرد. او سپس بازاریابی چریکی را مفهوم‌سازی کرد – کمپین‌های غیرسنتی که با بودجه‌ای کم اجرا می‌شوند تا در فضاهای عمومی سر و صدا ایجاد کنند. 

بیشتر بخوانید: تمام خدمات یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفه ای برای کسب و کار شما

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی پارتیزانی یک استراتژی تبلیغاتی است که از تاکتیک های غیر متعارف برای جلب رضایت و جذب مشتریان استفاده می کند. این یک جایگزین برای بازاریابی سنتی، مانند رسانه های چاپی، تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و پست مستقیم است. در عوض، بر ایجاد اختلال در فضاها و رویدادهای عمومی با تصاویر یا فعالیت‌های غیرمعمول و به یاد ماندنی که ممکن است منجر به تداعی برند یا خرید شود، تمرکز می‌کند. به طور معمول، بازاریابی چریکی بر تعامل انسانی در مناطق شهری برای ایجاد تأثیر بزرگ بر روی بودجه اندک به امید انتشار دهان به دهان و رسانه های اجتماعی متکی است.

بازاریابی چریکی در اوایل دهه ۲۰۰۰ محبوبیت زیادی پیدا کرد و از آن زمان، بسیاری از ایده ها بازیافت شدند. استراتژی‌های امروزی باید بسیار تازه باشند تا بر سر جلب توجه رقابت کنند. این روزها، بازاریابی دیجیتال بازده سرمایه گذاری (ROI) بالاتری دارد زیرا نشان می دهد که مصرف کنندگان در کجا هستند – در اینترنت. در حال حاضر، ۹۰ درصد از آمریکایی ها از اینترنت استفاده می کنند و در طول دهه گذشته، زمان صرف شده آنلاین به ۶ ساعت در روز دو برابر شده است. هنگامی که با موفقیت اجرا شود، هدف نهایی بازاریابی چریکی افزایش آگاهی از برند در پلتفرم های دیجیتال است.

مزایا و معایب بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی در نحوه تعامل با مشتریان به روش‌های غافلگیرکننده و مشارکتی منحصربه‌فرد است، اما این تاکتیک می‌تواند با برخی از خطرات بالقوه همراه باشد. اگر می خواهید از بازاریابی چریکی برای برند خود استفاده کنید، این مزایا و معایب را در نظر داشته باشید:

طرفداران:

  • بودجه کم: بازاریابی چریکی می تواند ارزان باشد.

  • به یاد ماندنی: پتانسیل تاثیرگذاری و دسترسی بالا وجود دارد.

  • سرگرمی: شما باید خلاق باشید و ایده های غیرعادی برای ساختن یک برند ایجاد کنید.

  • بینش به دست آورید: بر اساس واکنش افراد، می توانید بهتر درک کنید که آنها در مورد برند چه احساسی دارند.

  • ویروسی شوید: کمپین شما می‌تواند در رسانه‌های اجتماعی (چه توسط برند یا توسط شرکت‌کنندگان) به اشتراک گذاشته شود تا حداکثر در معرض دید قرار گیرد. رسانه ها نیز ممکن است باعث جلب توجه شوند.

  • ایجاد شراکت: ممکن است بتوانید با یک مکان، پارک، جشنواره یا برند دیگر، یک مشارکت سودمند دوجانبه ایجاد کنید.

معایب:

  • خطر شکست: نام تجاری در معرض نمایش عمومی قرار می گیرد، که اگر کمپین ضعیف اجرا شود، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در صورت بروز شرایط غیرقابل پیش بینی، مانند آب و هوای بد یا تنش های سیاسی، ممکن است پول یا سود خود را از دست بدهید. 

  • می تواند شرم آور یا ترسناک باشد: برخی از اشکال بازاریابی چریکی از کمین، فیلمبرداری یا تاکتیک های ترساندن استفاده می کنند که ممکن است باعث شرمساری، آزار یا ترس مردم شود. 

  • بحث برانگیز: بسته به نتیجه کمپین ممکن است با مسائل حقوقی یا تبلیغات منفی مواجه شوید. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۷، Cartoon Network تابلوهای LED را در سراسر بوستون قرار داد تا یک برنامه تلویزیونی را تبلیغ کند که باعث ترس از بمب شد و برای آنها ۲ میلیون دلار جریمه شد [ ۱ ].

  • عدم تایید: اگر یک کمپین بسیار پرخطر یا غیر متعارف باشد، ممکن است توسط مدیرانی که ترجیح می‌دهند دلارهای بازاریابی را برای استراتژی‌های قابل اعتمادتر هزینه کنند، تایید نشود.

بیشتر بخوانید: در ۵ دقیقه یاد بگیرید که دیجیتال مارکتینگ چیست؟

انواع بازاریابی چریکی

چهار نوع اصلی بازاریابی چریکی وجود دارد: فضای باز، داخلی، کمین رویداد و تجربی. برخی دیگر از اشکال هیجان انگیز بازاریابی چریکی در این چهار دسته قرار می گیرند:

  • ویروسی: مشتریان را تشویق می کند تا پیام برند را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند
  • پنهان کاری یا وزوز: تبلیغات از طریق قرار دادن محصول یا بازاریابی مخفیانه
  • محیط: تبلیغات را در مکان ها یا مکان های غیرمعمول قرار می دهد
  • Projection: تصاویر یا ویدیوها را بر روی یک ساختمان یا منظره نمایش می دهد
  • Astroturfing: نظرات یا بحث های پولی را در انجمن هایی مانند Reddit یا Amazon قرار می دهد
  • مردمی: یک گروه کوچک را برای گسترش آگاهی هدف قرار می دهد
  • ارسال وحشی: پوسترها را در کناره های ساختمان ها قرار می دهد
  • خرده فروشی پاپ آپ: از یک روند با یک فروشگاه موقت بهره می برد

۱٫ بازاریابی چریکی در فضای باز

بازاریابی چریکی در فضای باز عمل قرار دادن چیزی غیرعادی در یک محیط بیرون است. این معمولاً در مناطق شهری با ترافیک زیاد انجام می شود. نمونه هایی از بازاریابی چریکی در فضای باز شامل افزودن چیزی به مجسمه، قرار دادن یک ماکت بزرگ از یک شی معمولی کوچک (مانند یک کیک کوچک) در پارک، یا قرار دادن اشیاء در خیابان ها (مانند مبل های IKEA در ایستگاه های اتوبوس در استرالیا) است. 

مثال: تصاحب وال استریت توسط GOLDTOE

هنگامی که نام تجاری GOLDTOE خط جدیدی از بوکسرها و شورت ها را در سال ۲۰۱۰ راه اندازی کرد، آنها یک جفت لباس زیر غول پیکر GOLDTOE را به گاو نر بورس اوراق بهادار نیویورک پوشاندند.

 این تاکتیک جواب داد زیرا ساده، احمقانه و به یاد ماندنی بود. در حالی که تصاحب یک مجسمه عمومی نمادین خطرناک بود، این شرکت به اموال آسیبی نرساند و بدون خرج کردن پول زیاد، پوشش رسانه ای را به دلیل گستاخی (جناسی در نظر گرفته شده) دریافت کرد.

۲٫ بازاریابی چریکی داخلی

بازاریابی چریکی داخلی از فضاهای عمومی بسته برای ایجاد تبلیغات استفاده می کند. این می تواند شامل پردیس های دانشگاه، ایستگاه های قطار یا موزه ها باشد. در سال ۲۰۰۹، T-Mobile از یک فلش موب در ایستگاه خیابان لیورپول حمایت کرد که بیش از ۴۰ میلیون بازدید در یوتیوب داشت، برنده تبلیغات تلویزیونی سال در جوایز تبلیغات تلویزیونی بریتانیا شد و به افزایش ۵۲ درصدی در فروش ترجمه شد.

مثال: کمپین Frontline Fleas “آنها را از سگ خود دور کنید”.

Frontline Fleas فضایی را در یک مرکز خرید خرید و تصویری از یک سگ گلدن رتریور خارش دار را روی آن قرار داد. خریداران طبقات بالایی که به پایین نگاه می کردند، سگی را دیدند که پوشیده از «کک» بود که در واقع انسان ها در بالای عکس راه می رفتند، غافل از اینکه اکنون بخشی از تبلیغات Frontline هستند .

 این کمپین محیطی کارساز بود زیرا مشتریان را دوبار نگاه می‌کرد، وقتی کک‌های متحرک را دیدند آنها را شوکه کرد و سپس وقتی فهمیدند آن “کک‌ها” مردم هستند، آنها را خوشحال کرد.

۳٫ رویداد کمین بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی در کمین رویداد، محصول یا خدماتی را در یک رویداد از قبل موجود، مانند یک کنسرت، رویداد ورزشی یا جشنواره، گاهی اوقات بدون اجازه، تبلیغ می‌کند. این نوع بازاریابی وقتی اتفاقی غیرعادی رخ می دهد، شرکت کنندگان در رویداد را غافلگیر می کند.

مثال: فتوبمب گلدن گلوب آب فیجی

در مراسم جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۹، پاپاراتزی ها طبق معمول از افراد مشهور عکس گرفتند که روی فرش قرمز ژست گرفتند. پشت سر ستاره‌های بی‌خبر سینما، یک مدل با لباس آبی تیره که سینی آب فیجی را در دست داشت، تقریباً هر عکس را بمباران می‌کرد. او مستقیماً به دوربین خیره شد تا اثری ناراحت کننده داشته باشد. در اینترنت، عکس‌ها ویروسی شدند و حتی یک حساب توییتر جعلی ایجاد کردند.

 قرار دادن محصول استراتژیک در یک رویداد تلویزیونی معروف توجه برند را به خود جلب کرد. #FijiGirl که به عنوان یک شیرین کاری تبلیغاتی عجیب شروع شد، به یک هشتگ پرطرفدار آنلاین تبدیل شد.

۴٫ بازاریابی چریکی تجربی

بازاریابی چریکی تجربی می‌تواند در هر مکانی (در فضای باز، داخل خانه، در یک رویداد) انجام شود و عموم را به تعامل با برند دعوت کند. این می تواند از نمونه رایگان آبجو، سر خوردن به داخل گودال بالش های مارک دار، یا پله های مترو که شبیه کلیدهای پیانو به نظر می رسند، متفاوت باشد – کمپین و آزمایش اجتماعی فولکس واگن نشان داد که ۶۶ درصد بیشتر از حد معمول مردم تصمیم گرفتند از پله ها بروند. یک تجربه سرگرم کننده بود.

مثال: کمپین “ماشین شادی” کوکاکولا

کوکاکولا کمپین جهانی “ماشین شادی” خود را در سال ۲۰۰۹ راه اندازی کرد تا مردم را تشویق کند تا لذت های ساده زندگی را بشناسند. دانش‌آموزان دانشگاه سنت جان در نیویورک زمانی که یک کوکاکولا از دستگاه خودپرداز خرید بی‌پایان بطری‌های نوشابه کرد، شوکه شدند. سپس، دستی با گل، سپس عینک آفتابی، سپس پیتزا و در نهایت، یک ساندویچ فرعی غول‌پیکر دراز شد. 

در دانشگاه ملی سنگاپور، دستگاه خودپرداز «مرا در آغوش بگیر» و معمولاً «کوکاکولا» می‌نویسد. به جای پول، دستگاه فقط به آغوش گرفتن به عنوان ارز پاسخ داد و یک کوکاکولا رایگان برای دانش‌آموزانی که دست خود را دور دستگاه قرار می‌دادند، توزیع می‌کرد.

کوکاکولا به خاطر کمپین های تاثیر عاطفی بالا مشهور است. با خوشحال کردن دانش‌آموزان ناآگاه در این فعالیت‌های تجربی، این برند به میراث ارتباط مثبت خود ادامه داد.

آیا بازاریابی چریکی برای برند شما مناسب است؟

بازاریابی چریکی می تواند تاثیری ماندگار و احساسی بر جای بگذارد. اما اگر به خوبی اجرا نشود می تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد. در اینجا چند سوال وجود دارد که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا این تاکتیک برای برند شما مناسب است یا خیر:

  • آیا ایده جالب و بدیع برای جذب یا غافلگیر کردن مشتریان بالقوه دارید؟
  • آیا ایده شما از فضای یا فرهنگ محلی به شیوه ای محترمانه استفاده می کند؟
  • آیا رهگذران می توانند در کمپین شما شرکت کنند؟ چگونه؟
  • آیا این ایده با جایگاه برند شما همخوانی دارد؟ هدف از پیامی که می خواهید بفرستید چیست؟
  • آیا قانونی است؟ آیا بحث برانگیز است؟
  • آیا می توانید نتایج کمپین خود را مستندسازی و اندازه گیری کنید؟
  • آیا پتانسیل ویروسی شدن را دارد؟

هنگامی که خطرات بالقوه و بازگشت سرمایه را در نظر گرفتید، ممکن است آماده راه اندازی یک کمپین بازاریابی چریکی باشید. به طور معمول، بازاریابی چریکی برای برندهای بزرگ‌تری که مکان خاصی را هدف قرار می‌دهند و برای گسترش کمپین در سطح ملی یا جهانی به تبلیغات دهان به دهان تکیه می‌کنند، بهترین کار را انجام می‌دهد. با این حال، برندهای کوچک محلی نیز می توانند در رویدادها ظاهر شوند تا اعتبار را افزایش دهند. صرف نظر از صنعت، بازاریابی چریکی می تواند راهی کم هزینه برای خوشحال کردن مشتریان بالقوه باشد.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ علاوه براینکه به عنوان یک شرکت تبلیغاتی صفر تا صد تبلیغات شما را با بهترین کیفیت انجام می دهیم، اگر علاقه مند به کار حرفه ای باشید، ادمین اینستاگرام حرفه ای شما خواهیم بود و در کنار یک تیم حرفه ای می توانید پیج اینستاگرام خود را راه اندازی و توسعه دهید.

آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است که صفر تا صد تبلیغات را به صورت حرفه ای و تضمینی برای کسب و کارهای مختلف انجام می دهد. مشاوره های کسب و کار و مشاوره شغلی و مشاوره سرمایه گذاری همگی در آسابرندینگ توسط کارشناسان خبره اقتصادی و فناوری صورت می پذیرد.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین و با استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

یکی از خدماتی که ما به مشتریان خود ارائه می دهیم ادمین برای پیج های اینستاگرام مشاغل گوناگون است. در همین راستا برای ارائه خدمات بهتر و حرفه ای تر به مشتریان خود اقدام به برگزاری دوره آموزش ادمین اینستاگرام نموده ایم و به این وسیله از میان هنرجویان دوره آموزش، همکاران جدید خود را نیز استخدام کنیم. خوشحال می شویم با ما همراه شوید.

برای نوشتن این متن از وب سایت coursera.org استفاده کردیم تا بهترین مطالب را در مرز دانش دنیا برای شما فراهم آوریم.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: