همه چیز درباره بیزینس پلن

همه چیز درباره بیزینس پلن

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

شاید با خود فکر کنید که احتیاجی به نوشتن بیزینس پلن (Business plan) عالی ندارید. از این گذشته، برخی از کارآفرینان بدون نوشتن بیزینس پلن موفق می‌شوند. بعضی از مؤسسین بدون داشتن یک نمونه بیزینس پلن و تنها با داشتن زمان‌بندی عالی، مهارت‌های تجاری خوب، محرک کارآفرینی و اندکی شانس، مشاغل پر درآمدی را ایجاد می‌کنند.

اما احتمال اینکه بیشتر این کارآفرینان شکست بخورند زیاد می باشد.

آیا یک بزنس پلان موفقیت استارتاپ را تضمین می‌کند؟ قطعاً خیر. اما در دسترس داشتن نمونه یک بیزینس پلن و برنامه‌ریزی عالی معمولاً به معنای تفاوت بین موفقیت و عدم موفقیت است. جایی که به رویاهای کارآفرینی شما مربوط می‌شود، باید هر کار ممکن را انجام دهید تا زمینه موفقیت را فراهم آورید.

دلایل زیادی برای نوشتن بیزینس پلن موجود است. به‌سادگی می‌توان گفت که یک بیزینس پلن آماده شامل موارد مهمی می شود. همانند اهداف کسب و کارتان، استراتژی‌هایی که مورداستفاده قرار می‌دهید، مشکلات بالقوه‌ای که ممکن است کسب و کار شما با آن‌ها روبرو شود، راه‌حل‌ هایی برای برطرف کردن این مشکلات، ساختار سازمانی کسب و کار و همچنین مقدار بودجه موردنیاز برای سرمایه‌گذاری و روی پا نگه‌داشتن کسب و کارتان می‌باشد.

همه چیز درباره بیزینس پلن
همه چیز درباره بیزینس پلن

بیزینس پلن یعنی چه؟

در پاسخ به سوال بیزینس پلن چیست باید گفت که بیزینس‌پلن سندی است که در آن شرح یک تجارت، محصولات یا خدمات آن، شیوه کسب درآمد، رهبری و نیروی انسانی، تأمین اعتبار آن، مدل عملکرد آن و تعدادی دیگر از جزئیات ضروری برای موفقیت درج می‌شود.

یک بیزینس پلن آماده در ساده‌ترین شکل، یک راهنما و یک نقشه راه برای کسب‌ و کار شما می باشد. همچنین اهداف و جزئیات نحوه برنامه‌ریزی شما را برای دسترسی به اهدافتان مشخص می‌کند. ایده کسب و کار شما باید منسجم باشد. نباید تبدیل به یک سند طولانی و رسمی شود. تنها باید همانند مقاله‌ای باشد که موارد مهم کسب و کار خود را در آن نوشته باشید.

چه کسی به یک نمونه بیزینس پلن احتیاج دارد؟

اگر شما فقط قصد دارید که یک برنامه‌ریزی کوچک کنید که طی آن به درآمد بیشتر برسید و کسب و کار خود را رونق دهید، لازم نیست که از یک نمونه بیزینس پلن استفاده کنید. اما اگر می خواهید که میزان قابل‌توجهی از زمان، پول و منابع خود را صرف کسب و کار خود کنید تا به نتایج مطلوبی دست بیابید، شما به یک نمونه بیزینس پلن نیاز خواهید داشت تا تمام کارهای لازم برای کسب حمایت سرمایه‌گذاران را به‌وسیله آن انجام دهید.

اگر نسبت به کسب و کار خود جدی هستید، داشتن یک نمونه بیزینس پلن و یک برنامه‌ریزی جدی و درست در مورد کسب و کار بسیار مهم و ضروری است.

کلاسیک‌ترین حالت بیزینس پلن آماده برای کسانی بیشتر به درد می‌خورد که کسب و کار خود را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اند. این برنامه در زمینه‌های مهمی مثل طرح‌ریزی برای فروش، بودجه‌بندی، تعیین نقاط عطف و وظایف، می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند.

وقتی که شما درک نمی‌کنید که به چه میزان پول نیاز دارید و نمی‌توانید هزینه‌ها و زمان پرداخت را تخمین بزنید، آن زمان است که احساس می‌کنید به بزنس پلان نیاز دارید. این اتفاق برای تمام تازه‌کارها می‌افتد. باید به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاران و بانک‌ها و دوستان و خانواده خود را متقاعد کنند تا در کسب و کار آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با یک مرکز مشاوره کسب و کار در مشهد

بیزینس‌ پلن برای کسب و کارهای موجود

بیزینس‌پلن بر روی توضیحاتی که شرکت انجام می‌دهد (چگونه به اهداف خود می‌رسند و از همه مهم‌تر، چرا کسب و کارشان به سرمایه‌گذاران خوبی نیاز دارد) متمرکز است. نمونه بیزینس پلن می‌تواند بر جزئیات کاملی در مورد اینکه در کسب و کار، پول‌ها چطور خرج می‌شود و در مراحل اولیه سرمایه چگونه رشد می‌کند هم متمرکز شود.

همه‌ بیزینس پلن‌ها فقط برای کسب و کارهای تازه تأسیس کاربرد ندارند. بیشتر کسب و کارهای موجود برای مدیریت، هدایت، تغییر بازارهای خود و استفاده از فرصت‌های جدید، از این بیزینس پلن‌‌ها بهره می گیرند.

صاحبان کسب و کارها از این برنامه‌ها برای تقویت استراتژی، مدیریت مسئولیت ها و اهداف، ایجاد معیارها، پیگیری نتایج و مدیریت منابع، استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین به یک برنامه برای تنظیم برنامه‌های خود و تجدیدنظر بر روی تصمیمات خود، احتیاج دارند.

بیزینس پلن‌ها یک ریسک مهم برای رشد کسب و کارهای موجود می باشند. آیا می‌دانید کسب و کارهایی که از بیزینس پلن‌ها برای برنامه‌ریزی طرح‌ها و مدیریت کسب و کار خود استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد سریع‌تر از کسب و کارهایی می باشند که از این طرح‌ها استفاده نمی‌کنند؟

مطالعه‌های اخیری که توسط پروفسور اندرو بوتکه مدیر موسسه مرکز فعالیت‌های کارآفرینی و اقتصاد در دانشکده Cranfield انجام‌شده است، این نتیجه را بیان کرده است.

برای کسب و کارهای موجود، یک فرآیند برنامه‌ریزی قوی می‌تواند به‌عنوان یک مزیت رقابتی باشد. این کار باعث رشد و نوآوری آن کسب و کار می شود. به‌جای یک سند استاتیک (ثابت، ایستا)، بیزینس پلن‌ها ابزار دینامیکی (پویا) هستند. حتی برای رشد مشکلات بالقوه کسب و کار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب یک نوع درست از بیزینس پلن برای شما

با توجه به اینکه بیزینس پلن‌ها اهداف مختلفی دارند، جای تعجب ندارد که آن‌ها از اشکال متفاوتی برخوردار می باشند.

قبل از اینکه شروع به نوشتن بیزینس پلن استارتاپ خود کنید، باید در مورد مخاطبان و اهداف خود به‌اندازه کافی تفکر کنید. درحالی‌که همه این طرح‌ها کارهای مشترکی همچون پیش‌بینی فروش و استراتژی کسب و کار را انجام می‌دهند. در عین حال نمونه بیزینس پلن ‌ها می‌توانند با توجه به مخاطبان و نوع کسب و کار بسیار متفاوت باشد.

به‌ عنوان‌ نمونه، فرض کنید شما در حال ساخت یک طرح برای یک شرکت بیوتکنولوژی هستید. برنامه‌های شما باید روند پیشرفت خود را همراه با تصویب دولت پیش ببرد. اگر شما درحال تهیه یک طرح برای یک رستوران می باشید، جزئیات مکان و تعمیر آن می‌تواند جزو عوامل بحرانی در نظر گرفته شود. همچنین زبان دلخواه شما در طرح کسب و کار شرکت بیوتکنولوژی بسیار فنی‌تر از زبان موردنظر شما در طرح رستوران می باشد.

طرح‌ها همچنین می‌توانند ازنظر طول، جزئیات و نحوه ارائه بسیار مختلف باشند. برنامه‌هایی که هرگز موجب نمی‌شوند که دفتر خود را ترک کنید و برای برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژی داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرند امکان دارد از زبان و قوانین متفاوت‌تری استفاده کنند.

روبه‌جلو حرکت کنید

پیش از این در این مقاله ذکر شد که کسب و کارهایی که از بیزینس پلن‌ها استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد سریع‌تر از دیگر کسب و کارها برنامه‌ریزی و پیشرفت می‌کنند. با در نظر گرفتن این گام‌های ساده برای حرکت روبه‌جلو، مطمئناً کسب و کار شما با مزایا و پیشرفت‌های قابل‌توجهی رو به رو خواهد شد. اما فقط نوشتن بیزینس پلن موفقیت شما را تضمین نخواهد کرد.

بهترین روش برای استفاده از فواید بزنس پلان این است که از آن‌ها به‌عنوان یک ابزار مدیریتی استفاده کنید. برای انجام این کار، بیزینس پلن استارتاپ شما باید به‌طور همیشگی بازبینی و تجدیدنظر شود تا منعکس‌کننده شرایط فعلی و اطلاعات جدیدی باشد. با این کار زمانی که شما در هنگام فعالیت در شرکت خود هستید از آن‌ها استفاده کرده‌اید.

هنگامی‌که شما در کسب و کار خود مشغول می باشید، هر روز چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید. همانند آنچه مشتریان شما دوست دارند، آنچه آن‌ها دوست ندارند و تاکتیک‌های بازاریابی. بزنس پلان شما باید انعکاسی باشد که به کمک آن بتوانید استراتژی‌های جدید حرفه خود را یاد بگیرید.

شیوه نوشتن یک بیزینس پلن

احتمالاً متوجه شده اید که ماهیت یک بیزینس پلن چیست و چرا در کسب و کارتان به آن احتیاج دارید. زمان زیادی را صرف انجام واجبات کسب و کارتان کرده‌اید و اطلاعات لازم خود را جمع‌آوری کرده‌اید. حال وقت آن رسیده است که آستین خود را بالا زده و همه‌چیز را روی کاغذ بیاورید. تا با این کار بتوانید نمونه یک بیزینس پلن را بنویسید.

یادتان باشد، طرح کاسبی شما یک ابزار برای کمک به شما در ایجاد یک کسب و کار بهتر است. تنها تکالیف تکمیلی نمی باشد. یک بیزینس‌پلن خوب همانند یک استاد خوب است که شما باید به‌طور منظم به او جواب بدهید. البته که باید عملیات خود را به‌روزرسانی کنید. چرا که شما مفاهیم زیادی را درباره مشتری‌های خود، روش‌های فروش و بازاریابی و آنچه در مورد پیش‌بینی بودجه شما درست و یا غلط است را یاد می‌گیرید.

این طرح شما را به اهداف موردنظرتان می‌رساند و شما باید از این خاصیت برای پیشرفت کار خود استفاده کنید. همچنین شما باید دوره‌های خود را به همان ترتیب تنظیم کنید.

در آغاز چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در خاطر داشته باشید. این نکات به شما در نوشتن یک بیزینس‌پلن مؤثر کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: محصولات پر فروش در اینستاگرام

برای نوشتن باید:

• مخاطبان خود را شناسایی کنید. هنگامی که می‌دانید چه شخصی برنامه شما را می‌خواند – حتی اگر شما تنها آن را برای خودتان می‌نویسید، تا ایده‌های خود را روشن کنید – می‌توانید زبان و سطح جزئیات را برای آن‌ها تنظیم کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که مناسب‌ترین اطلاعات را درج کرده‌اید. حتی باعث می شود که بندانیدچه موقع بخش‌هایی را حذف کنید که تاثیرگذار نیستند.

• یک هدف مشخص معین کنید. اگر هدف شما تأمین بودجه برای کسب و کارتان است، باید تلاش بیشتری کنید و یک برنامه کامل‌تر ارائه دهید.

• در تحقیق سرمایه‌گذاری کنید. بخش‌هایی از برنامه کسب و کارتان در ابتدا توسط ایده‌ها و دیدگاه شما مطرح می‌شوند. ولی برخی از مهم‌ترین اطلاعات مورد نیازتان را باید با تحقیقات از منابع مستقل فراهم کنید. باید بدانیدکه به چه کسی می‌فروشید و یا اینکه چه کسی محصولات یا خدمات مشابه را به فروش می‌رساند. بایستی روی این موارد وقت بگذارید.

• مختصر و مفید بنویسید. مهم نیست که برای چه کسانی می‌نویسید. برنامه کاری شما باید کوتاه و مفید باشد. به طور کلی، نباید بیش از ۱۵ تا ۲۰ صفحه باشد. اگر اسناد اضافی دارید و فکر می‌کنید امکان دارد برای مخاطبان و اهداف شما ارزشمند باشد، آن‌ها را به عنوان ضمائم در نظر بگیرید.

• لحن، سبک و تن صدا را متغیر نکنید. این مورد را به خوبی رعایت کنید و با تهیه یک برنامه شخصی یا نوشتن زمان برای ویرایش، طرح را پیش از توزیع، مدیریت کنید.

نقطه عطف و انقباض

آخرین نکته کلیدی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند در خلاصه‌نویسی‌های اجرایی ببینند، پیشرفتی است که تاکنون شما به آن دست‌یافته‌اید. همچنین نقاط عطفی است که قصد دارید در آینده به آن برسید. اگر بتوانید نشان دهید که مشتریان بالقوه شما علاقه‌مند به برقراری ارتباط با شما یا خرید محصول و خدمات شما هستند، این امر برای برجسته کردن آن بسیار عالی است.

اگر شما نمونه یک بیزینس پلن داخلی دارید که تنها یک راهنمای راهبردی برای شرکت شما می باشد، می‌توانید به میزان قابل‌توجهی خلاصه‌نویسی‌های اجرایی خود را کوتاه و مختصر کنید.

در این صورت شما می‌توانید جزئیات مربوط به تیم مدیریت، الزامات بودجه و نقطه عطف را جمع‌آوری کنید. یک خلاصه‌نویسی کلی در مورد تمام آن‌ها بنویسید و از یک استراتژی مفید برای انجام این کار استفاده کنید. با این کار اطمینان حاصل خواهد شد که تمام اعضای تیم در این خلاصه‌نویسی گنجانده شده‌اند.

ارائه بهترین آموزش های کسب و کار از جمله همه چیز درباره بیزینس پلن را در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ تجربه کنید. آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است که تلاش می کند همواره در این زمینه بهترین باشد.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: