گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ بازاریابی چریکی

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

در دنیای امروز کسب و کار، گوریلا مارکتینگ به عنوان یکی از تکنیک‌های مورد استفاده در تبلیغات، در آگاهی از برند و اثرگذاری تبلیغات، نقش بسیار مهم، قابل توجه و موثری دارد. پیشرفت تکنولوژی و بین المللی شدن در کنار فراگیر شدن انواع شبکه ها و رسانه‌های اجتماعی، کسب‌و‌کارهای مختلف را به سمت اتخاذ استراتژی‌های رقابتی بسیار خلاقانه و نا متعارف سوق داده است.

در این بلاگ که توسط تیم نویسندگان آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ آماده شده است، قصد داریم گوریلا مارکتینگ و انواع مختلف آن که در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی حرفه ای شرکت های گوناگون به کار گرفته می‌شوند را بررسی نماییم.

گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ (یا به عبارتی همان Guerrilla Marketing) که با عنوان بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی نیز بین اصحاب تبلیغات شناخته می‌شود، یکی از تاکتیک‌های معروف بازاریابی است که شرکت ها با تمرکز بر اصل غافلگیری و تعاملات غیر‌معمول و هیجان‌انگیز، توجه طیف بسیار گسترده ای از مخاطبان هدف را نسبت به محصول یا خدمت خود جلب می‌نمایند.

در بازاریابی سنتی با تکیه بر تعاملات معمول سنتی و بودجه محدود، پیام مورد نظر برند شما از طریق کانال‌های ارتباطی مشخص به جامعه هدف، انتقال داده می‌شود؛ اما المان‌های اجرایی در تاکتیک گوریلا مارکتینگ تا حد زیادی به غافلگیری مخاطبین شما وابسته هست و به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهند توجه مخاطبان هدف خود را به محتوا و پیام برند، با شیوه‌های غیر عادی و شگفت‌انگیز، جلب نمایند. تاکتیک‌های اجرای گوریلا مارکتینگ علاوه بر تاثیرگذاری بسیار سریع و غافلگیری مخاطب، جریانی از بازاریابی دهان به دهان و وایرال ایجاد می‌کنند و منجر به افزایش نرخ درگیری و وایرال شدن هرچه بیشتر محتوای مدنظر در تبلیغات شما می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شناسایی پرسونای مخاطب و مزایای آن

انواع تبلیغات چریکی یا گوریلا مارکتینگ

انواع گوریلا مارکتینگ عبارتند از

بازاریابی پارتیزانی محیطی(Ambient Marketing)

در این تکنیک با استفاده از قرار دادن اشیا بسیار جالب ، خیره کننده و جذاب، توجه افراد به پیام مورد نظر جلب می‌شود. تبلیغات چاپی، تلویزیونی و آنلاین ممکن است توسط مخاطب نایده گرفته شوند اما استفاده از این شیوه اجرایی در تبلیغات چریکی یا گوریلا مارکتینگ، منجر می­‌شود تا افراد حین مواجهه با اشیایی عجیب و غیر معمول ، محتوا و پیام برند را شما را برای همیشه به خاطر بسپارند.

بازاریابی پارتیزانی محیطی(Ambient Marketing)

بازاریابی غافل‌گیرانه (Ambush Marketing)

این تکنیک، با غافل‌گیر نمودن مخاطب، محتوای موردنظر خود را به وی منتقل می‌کند. اقدامات غافل‌گیرانه برندها در قالب یک یا چند ایونت یا سناریوی غیر قابل پیش‌بینی و یا حتی در فضای رقابتی مربوط به رقبا، قابل اجرا و انجام است. مانند اقدام خلاقانه BMW که با بیلبود تبلیغاتی رقیب خود AUDI، مخاطب را غافل‌گیر نمود.

بازاریابی غافل‌گیرانه (Ambush Marketing)

بازاریابی پنهان (Stealth Marketing)

در این تکنیک، بازاریابی بدون ایجاد آگاهی و اعلان خاص برای مخاطب انجام می‌شود. به عبارت دیگر فعالیت‌های مربوط به برند، توجه مخاطب را به صورت مستقیم جلب نمی‌کنند. این نوع بازاریابی تقریبا در همه جا دیده می‌شود. استفاده از محصولات برندهای مختلف در فیلم‌ها و سریال‌ها نمونه ای از اجرای این تکنیک اثرگذار و خلاقانه است.

بیشتر بخوانید: افزایش نرخ کلیک یا CTR در گوگل

BUZZ مارکتینگ

BUZZ مارکتینگ بر تاثیرگذاری مخاطب و پر رنگ کردن یک محتوا از طریق به اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف یا تکنیک‌های بازاریابی دهان به دهان تاکید دارد. در این روش، صحبت پیرامون یک محصول یا خدمت و به اشتراک‌گذاری آن با دیگران، مورد توجه مخاطبین قرار می‌گیرد.

BUZZ مارکتینگ

تبلیغات پروژکتوری گوریلا مارکتینگ

نمایش دادن یک محتوا یا تصویر خاص از طریق پروژکتور و نورافشانی در یک یا چند زمان و مکان مشخص و از پیش تعیین شده، به خصوص برای معرفی محصول جدید یا ایونت‌های خاص، یکی دیگر از تکنیک‌های معروف و جذاب گوریلا مارکتینگ است.

تبلیغات پروژکتوری گوریلا مارکتینگ

ماهیت غافلگیرانه و خلاق گوریلا مارکتینگ است که باعث شده با به کارگیری آن در حین پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی با افزایش نرخ درگیری مخاطب، بیشتر شدن مدت زمان به خاطرسپاری پیام و محتوای برند و افزایش بازاریابی دهان به دهان مواجه باشیم. علاوه بر موارد یاد شده، آنچه باعث شده است که گوریلا مارکتینگ به عنوان یک تاکتیک بازاریابی جذاب توسط کسب‌و‌کارها به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرد، ماهیت اغلب اقتصادی و کم‌هزینه بودن آن است.

هرچقدر خلاقیت مورد استفاده در تبلیغات شما بیشتر موجب وایرال شدن تبلیغاتتان بشود می توانید موفقیت کمپین تبلیغاتی خود را بهتر اندازه گیری و مشاهده نمایید. گوریلا مارکتینگ با وجود دارا بودن تمامی فاکتورهای جذاب و خلاقانه برای جلب توجه مخاطب، کسب مزیت رقابتی و سودآوری، در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی، چندان پرهزینه نیست.

طراحی یک گوریلا مارکتینگ یا تبلیغات چریکی خلاقانه معمولا به صورت حرفه ای و علمی توسط آژانس های تبلیغاتی انجام می پذیرد. آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه کلیه خدمات بازاریابی، مشاوره و تبلیغات حرفه ای، کسب‌و‌کار شما را در تدوین و پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی و کسب مزیت رقابتی از طریق تاکتیک‌های خلاقانه و چریکی بازاریابی یاری می‌کند.

آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه خدمات جامع  بازاریابی  و تبلیغات، مشاوره اقتصادی و مشاوره تبلیغاتی کسب‌وکار شما را در برندینگ و برندسازی که از تخصص های آسابرندینگ است یاری می‌نماید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: