چرا محصولات جدید شکست می‌خورند؟

آژانس تبلیغاتی شطرنج

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

امروزه پیچیدگی محیط کسب‌وکار و پیشرفت روزافزون تکنولوژی در کنار تغییرات سریع نیازها و خواسته‌های اکثر مشتریان، چرخه عمر محصولات را کوتاه نموده است. شدت و نحوه رقابت میان رقبا، میزان جذابیت یک صنعت را در محیط رقابتی امروز تعیین می‌کند.

بنگاه‌های تجاری برای پاسخ به نیازها و خواسته‌های مشتریان، به طور مستمر باییستی در استراتژی‌های رقابتی خود تجدیدنظر کنند. شرکت‌ها برای کسب مزیت رقابتی و سبقت ‌گرفتن از رقبا، باید توسعه محصول جدید را همواره مدنظر قرار دهند. هر محصول تجاری پس از معرفی، مراحل رشد و بلوغ خود را طی می‌کند تا به تدریج با ظهور تکنولوژی جدید، تقلید رقبا و تغییرات در نیازها و خواسته‌های مشتریان ، از بازار خارج شود. با این وجود تمام محصولات جدید، منحنی چرخه عمر را به خوبی طی نمی‌کنند.

با وجود اهمیت بسیار بالای معرفی محصولات جدید، نرخ شکست پروژه‌های توسعه محصول جدید هم‌چنان بالاست. در این بلاگ که توسط تیم نویسندگان آسابرندینگ آماده شده است، قصد داریم به مهم‌ترین دلایل شکست محصول جدید اشاره نماییم.

بیشتربخوانید : چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار های کوچک و متوسط بهترین روش بازاریابی است؟

علل شکست محصول جدید

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد بیش از ۸۰% از پروژه‌های توسعه محصول جدید خیلی زود با شکست مواجه می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین علل عدم موفقیت محصول و خدمات جدید را به خوبی بررسی می‌کنیم.

عدم سازگاری محصول شما با بازار هدف

در بلاگ‌های پیشین پیرامون اهمیت تحقیقات بازار و شناسایی پرسونای مخاطب صحبت کردیم. عدم توجه به نیازها، خواسته‌ها و علایق مخاطبین جامعه هدف، تقریبا ویژگی مشترک تمامی محصولات شکست خورده است. توجه به ویژگی‌های مصرف‌کنندگان، ترجیحات و علایق آن‌ها، میزان کارایی، نوآوری و کاربرپسند بودن محصول می‌بایست در حین طراحی و گام‌های اولیه فرایند توسعه محصول، مورد توجه قرار بگیرد. استفاده موثر از تکنیک‌های تحقیقات بازار، انجام درست مراحل سه‌گانه مدل STP، رصد دائمی بازار، رقبا و تغییرات محیط رقابتی، احتمال عدم پذیرش محصول جدید توسط بازار هدف را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

عدم سازگاری محصول شما با ویژگی‌های معرفی شده

علیرغم نقش غیرقابل انکار تبلیغات در افزایش آگاهی از برند، معرفی محصول جدید به مخاطبان هدف و افزایش فروش، چنانچه محصول جدید ، ویژگی‌ها و خصوصیاتی که شما ادعا می‌کنید را نداشته باشد، شکست آن حتمی است. گسترش فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی نقش بازاریابی دهان به دهان را در موفقیت برند، بیش از گذشته نموده است. کیفیت بد محصول، وجود نقص فنی و ساختاری در قطعات، عدم تازگی محصولات غذایی در کنار خدمات پس از فروش ضعیف، به سرعت توسط مردم به اشتراک گذاشته می‌شود. به همین دلیل، قبل از ارائه محصول به بازار، از کیفیت محصول و عدم نقص در آن اطمینان کامل حاصل کنید.

قیمت‌گذاری غلط

قیمت‌گذاری محصولات و خدمات جدید یکی از چالش‌های اصلی و بزرگ کسب‌وکارها محسوب می‌شود. بسیاری از محصولات جدید معرفی شده به بازار به علت قیمت های بسیار بالا و عدم توانایی در قانع کردن مخاطبان هدف برای پرداخت این هزینه (عدم تمایز با محصولات موجود در بازار یا سایر دلایل ) با شکست مواجه می‌شوند. اتخاذ استراتژی‌های قیمت‌گذاری با توجه به گیم تئوری و نحوه فعالیت رقبا، ریسک عدم موفقیت محصولات جدید را به شدت کاهش می‌دهد.

زمان‌بندی شتباه برای معرفی محصول

بخش زیادی از موفقیت محصول جدید به زمان معرفی آن بستگی دارد. چنانچه محصول در زمان مناسب و صحیحی به بازار معرفی نشود و یا بودجه مناسبی برای ارائه و launch آن اختصاص نیابد، نرخ شکست آن افزایش می‌یابد. تاخیر در ارائه معرفی جدید یا ارائه زود هنگام آن به بازار علیرغم رفع نشدن ایرادات و اشکالات فنی و نبود زیرساخت مناسب، منجر به بروز شکست محصول و تحمیل هزینه به بنگاه اقتصادی می‌شود. مثلا ناشران کتاب، اغلب شروع سال تحصیلی را برای معرفی و انتشار کتاب‌های جدید، انتخاب می‌کنند تا بتوانند فروش خوبی را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: ایده های جالب تبلیغات سنتی برای کسب و کار های خانگی

سیستم توزیع نامناسب

محصول جدید، علیرغم داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و جذاب، چنانچه در زمان درست در محل درست در اختیار مخاطب مناسب قرار نگیرد، محکوم به شکست خوردن است. پیش از عرضه محصول به بازار، از پیوستگی، سرعت و نظم سیستم لجستیک و توزیع خود اطمینان حاصل نمایید.

عدم تمایز نسبت به رقبا و کپی بودن

نقش نوآوری و خلاقیت در موفقیت محصول جدید، غیرقابل انکار است. چنانچه محصول جدید ارائه شده به بازار، ویژگی‌های متمایز و قابل توجهی نسبت به محصولات موجود در بازار نداشته باشد، مورد اقبال مردم قرار نخواهد گرفت. کسب‌وکارها با خلق فضای بی رقیب و نفوذ در ذهن مخاطب، بدون نیاز به تقلید، می‌توانند به نرخ بسیار بالایی از فروش محصولات جدید دست یابند.

با توجه به چرخه عمر محصول، معرفی محصول جدید می‌بایستی پیش از افول محصول کنونی، آغاز گردد. آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه خدمات  جامع  بازاریابی  و تبلیغات، مشاوره اقتصادی و مشاوره تبلیغاتی کسب‌وکار شما را در برندینگ و برندسازی که از تخصص های آسابرندینگ است یاری می‌نماید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: