مدیریت سالن های زیبایی و آرایشگاه ها

مدیریت سالن های زیبایی

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

این مقاله مدیریت سالن های زیبایی و عوامل مهم و موثر در موفقیت، افزایش مشتری، ویژگی های یک مدیر کامل، مراحل راه اندازی، انتخاب منابع انسانی و همچنین انواع تبلیغات مفید را برای یک سالن زیبایی، بررسی می کند.

آمارها نشان می دهد یکی از شادترین مشاغل دنیا حرفه آرایشگری است. سالن های زیبایی و یا آرایشگاه ها در دسته فعالیت های خدماتی قرار می گیرد، بنابراین یکی از عوامل موفقیت در این حرفه کیفیت خدمات می باشد. اما موفقیت در این حرفه نیازمند عوامل دیگری از جمله مدیریت صحیح و حرفه ای، کادر آموزش دیده و متخصص، تجهیزات به روز و برندسازی اصولی و حرفه ای است. این شغل هم مانند مشاغل دیگر ارتباط عمیقی با هنر و فنون بازاریابی و مدیریت کسب و کار دارد.

موضوع بسیار با اهمیت در موفقیت هر سالن زیبایی این است که ۶۸% دلیل انتخاب یک سالن از طرف مشتری به ادب و اخلاق رفتار و ارتباطات پرسنل و سالن با مشتری بستگی دارد نه کیفیت خدمات زیبایی سالن.

تاسیس سالن زیبایی

برای تاسیس یک سالن زیباییدر نظر گرفتن بودجه اولین مرحله است. بر اساس بودجه و یا مبلغ تعیین شده است که ما، مکان، فضا، اندازه سالن، تجهیزات، تبلیغات و… را می توانیم انتخاب نماییم.

انتخاب مکان یک سالن زیبایی در یک شهر به بازار هدف سالن بستگی دارد. چنانچه قرار باشد خدمات متفاوت و گران قیمتی را به ۲۰ درصد مشتریان پولدار شهر خود ارایه کنید باید در منطقه ای قرار بگیرید که سطح دسترسی مشتریان به شما بسیار آسان است و بالعکس.

۶ نکته کلیدی برای تاسیس سالن زیبایی

  • تعیین بودجه
  • تهیه لیست از هزینه ها
  • برآورد هزینه ها (رهن و اجاره، جواز، نامه های لازم از سازمان های دولتی، هزینه تجهیزات و دکوراسیون، مواد و ابزارها، اقلام مصرفی، هزینه قبوض و…)
  • هزینه دستمزد کارکنان
  • هزینه آموزش و مشاوره
  • هزینه تبلیغات و برندسازی

چشم انداز و اهداف سالن زیبایی خود را تعریف کنید

چه بازارهایی را هدف قرار داده اید و یا چه مخاطب و مشتریانی را مد نظر دارید؟

چقدر از این بازار سهم می خواهید؟

دوست دارید چه کسانی در مورد برند شما و چه بگویند؟

چه جوایزی را می خواهید؟

در کدام جشنواره و مسابقه قصد دارید شرکت کنید و برنده شوید؟

چقدر درآمد می خواهید و یا چقدر دارایی برای برندتان می خواهید؟

هدف های خود را به صورت کامل و جزیی از یک سال تا ۱۰ سال بنویسید (اهداف یک ساله، دوساله و…) برای آنها برنامه داشته باشید و برنامه ریزی کنید. برای موفقیت و اصولی عمل کردن حتما آموزش شخصی خود و دریافت مشاوره از مشاوران مجرب در دستور کار خود قرار دهید.

مدیریت سالن های زیبایی

مدیر یک سالن زیبایی می بایست یک شخصیت کاریزماتیک و دارای جذابیت باشد. شخصی که به عنوان مدیر سالن زیبایی شروع به فعالیت می کند، باید به لحاظ شخصیتی مناسب این مقام باشد، اما اگر بخواهیم بهتر به این موضوع بپردازیم بر اساس مدل DISC و تست MBTI که یکی از کامل ترین تست های روانشناسی است فرد می بایست D بالا یعنی شخصیت برون گرا و وظیفه محور داشته باشد، استفاده از این دو ابزار نه تنها برای انتخاب شغل سمت مدیر در سالن زیبایی بلکه برای ایجاد ارتباط موثر در سالن زیبایی مورد توصیه است.

مدیران آشنا و مسلط به مدل دیسک هم تصمیم گیری بهتر در محیط کار و هم ارتباط موثر و مثبت با کارکنان دارند و در آخر، ارتباط خوبی با مشتریان خواهند داشت که به وفادار سازی مشتریان کمک می کند.

اما اگر به تازگی مدیر یک سالن زیبایی شده اید می بایست مهارت های زیادی فرا بگیرید و در مورد مسایل بسیاری اطلاعات داشته باشید. البته در بسیاری از سالن های زیبایی، مالک مجموعه به علت های گوناگون تمایل به حضور تمام وقت در سالن را ندارد و تصمیم به استخدام مدیر اجرایی می گیرد. در این صورت هم باید به انتخاب مدل رفتاری مناسب برای هدایت مجموعه دقت زیادی داشت.

مدیر یک سالن زیبایی چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

۱- آشنایی با اصول و فنون مدیریت در سالن زیبایی

۲- روانشناسی ارتباطات

۳- اصول تبلیغات (آشنایی با علم بازاریابی و فروش)

۴- آشنایی با نرم افزارهای مدیریتی و ارتباطی

۵- آشنایی با امور حسابداری

۶- آشنایی با کامپیوتر و نرم افزارهای مرتبط با سالن زیبایی مانند فتوشاپ

۷- آشنایی با اصول و فنون تبلیغات

۸- آگاهی در مورد برندسازی اصولی در سالن زیبایی

به علاوه اطلاعات زیادی در مورد رقبا و نحوه ی عملکرد آنان به دست بیاورید و جایگاه خود را در بازار مشخص کنید. اگر اطلاعات و یا مشکلاتی در مدیریت و هر یک از بخش ها داشتید حتما از افراد حرفه ای متخصص مشاوره بگیرید.

به عنوان یک مدیر لایق و موفق ساعت هایی را برای آموزش و به روز بودن در زمینه مدیریت و تخصص حرفه‌ی آرایشگری اختصاص دهید. از کارکنان و پرسنل خود بخواهید که آنها هم برای آموزش زمانی را اختصاص دهند.

آموزش مستمر یکی از عناصر موفقیت در هر کسب و کاری است. به یاد داشته باشید، نبود مدیریت مدبر باعث بروز مشکلاتی از جمله ذرگیری پرسنل و کارکنان باهم، درگیری پرسنل با مشتریان و یا کم انگیزه شدن آن ها و در نهایت پایین آمدن کیفیت خدمات به مشتریان می گردد.

طراحی داخلی سالن زیبایی چگونه باید باشد؟

ایجاد فضای دلنشین در آرایشگاه به خصوص سالن انتظار بسیار مهم است. فضا و دکوراسیون آرایشگاه خود را طوری طراحی کنید که دقیقا یادآور یک سالن زیبایی باشد، با انتخاب رنگ مناسب و نورپردازی حرفه ای فضایی دلنشین درست کنید.

با استفاده از موزیک، عکس ها و تصاویر جذاب وسایل تزیینی، ابزارهای مدرن، گل ها، بوی مطبوع، از مشتریان باعث جذابیت سالن زیبایی خود شوید.

بخش سالن انتظار مشتری باید طراحی خوبی داشته باشد، آن چنان جذاب و سرگرم کننده باشد که مشتریان گذشت زمان را احساس نکنند. اتاق یا بخشی برای استراحت کارکنان در زمانی که مراجعه کننده ندارند و همچنین اتاق و یا محیطی برای تعویض و پرو لباس و استراحت مشتریان اختصاص دهید.

فضای سالن زیبایی

اگر سالن بزرگی دارید اتاقی را برای اطفال و کودکان اختصاص بدهید و در آن از کتاب ها و وسایل سرگرم کننده استفاده کنید، فراموش نکنید که بعضی از مشتریان با کودکان خود به سالن می آیند، داشتن چنین امکانی باعث تمایز شما می گردد.

در طراحی داخلی سالن از ترکیب رنگ ها و هارمونی رنگ ها از طراحان حرفه ای استفاده کنید. برخی از ترکیب رنگ های جذاب (بنفش و طلایی)، (قرمز و سفید)، (مشکی و سفید)، (سفید و طلایی) هستند، که بیشترین کاربرد را در این چند سال اخیر در سالن های زیبایی دارند و با بازخورد خوبی از سمت مشتریان مواجه شده اند.

بیشتر بدانید: ۱۲ راه برای برندینگ سالن زیبایی و آرایشگاه ها

منابع انسانی

استخدام و جذب پرسنل یکی از چالش هایی هست که مدیران سالن زیبایی با آن روبرو هستند و اگر نیز کادر خوب و با تجربه را استخدام کنند، نگهداری و حفظ آن ها به مدت طولانی کار دشواری است.

با رفتن هر شخص تعدادی از مشتریان نیز که از خدمات پرسنلی که سالن را ترک کرده راضی بوده اند دیگر به سالن مراجعه نخواهند کرد. بنابراین برای وفادارسازی مشتریان در وهله اول باید پرسنل وفادار داشته باشید.

روش های جذب پرسنل می تواند از طریق سپردن به دوستان و نزدیکان، مراجعه ی خود فرد، آگهی و تبلیغات و اعلام نیاز به سایت ها و روزنامه و… انجام شود. در زمان استخدام و مصاحبه می بایست با گرفتن آزمون تئوری و عملی و استفاده از ابزارهایی مثل DISC مطمئن شوید که فرد مورد نظر برای سمتی که در نظر گرفته اید مناسب می باشد.

در انتخاب منشی، مدیر داخلی سالن زیبایی، مدیر تبلیغات، مدیر روابط عمومی، حسابدار، نگهبان و… ملاحظه نمایید. هر شخصی که در سالن شما مشغول به کار است در حقیقت نقش با اهمیتی در انتقال حس خوب یا بد و ایجاد یک تصویر مثبت و یا منفی در مشتریان دارد.

اگر فرد مورد نظر به دقت انتخاب نگردد، حتی در زمانی که کیفیت خدمات بسیار خوب باشد، برخورد بد و غیر حرفه ای پرسنل می تواند موجب از دست رفتن مشتریان و ایجاد یک تصویر بد در ذهن مشتریان گردد. (صحت، آداب معاشرت حرفه ای در کسب و کار).

منابع انسانی در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی

انتخاب منشی

منشی سالن باید ویژگی هایی داشته باشد که بعضی از آن ها باز این قرار است.

  1. ظاهر مناسب و آراسته
  2. مهارت برقراری ارتباطات موثر. این مهارت ها از بادی لنگوییج و فن بیان خوب تا روانشناسی مشتری و توانایی به دست آوردن اطلاعات از مشتریان است.
  3. آشنایی با کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی – آشنایی با ابزارهای الکترونیکی
  4. منظم و با دقت
  5. آشنایی به امور حسابداری در صورتی که حسابدار در سالن نباشد.
  6. روابط عمومی بالا 

از دیگر وظایف منشی اطلاع رسانی به مشتری ها درباره ی خدمات سالن و یا خدمات جدیدی است که به تازگی به سالن اضافه گردیده است. به علاوه ترغیب و تشویق مشتریان به بستن قرارداد با سالن و تنظیم وقت ها است.

ایجاد انگیزه در پرسنل

شرکت در تصمیم گیری ها: سعی کنید نظر کارکنان و پرسنل را در هنگام تصمیم گیری بپرسید و به آن ها احساس با ارزش بودن ببخشید. آن ها به دلیل ارتباط نزدیک با مشتریان اطلاعات خوبی را در اختیار مدیران سالن زیبایی قرار می دهند.

تشکر و قدردانی: از زحمات و فعالیت های مثبت کارکنان از آن ها تقدیر و تشکر کنید، این عمل موجب ایجاد انگیزه در آن ها می گردد.

احساس آرامش و صمیمیت: پرسنل سالن هم مانند مشتریان در هنگام مراجعه به سالن به آرامش، احساس راحتی و صمیمیت نیاز دارند، به همین دلیل چه در برخورد با آن ها و چه ایجاد اتاق استراحت، با آن ها همکاری کنید.

تعیین جایزه : در مقابل کارهای خوب و مثبت کارکنان به آن ها جایزه بدهید، تلاش نمایید به حرف‌های آن ها گوش داده و نیازهای آن ها را بر طرف نمایید. با استفاده از اطلاعاتی که از فرم های استخدامی در مورد علایق و خواسته های آن ها به دست آورده اید در جهت امتیاز دادن و به عنوان هدیه و جایزه بهره ببرید.

ایجاد انگیزه برای کار گروهی: این انگیزه از همدلی و تشویق آن ها در انجام کار گروهی می شود فضای آرایشگاه را فضای آرام و دوستانه کند و در نهایت موجب جذب مشتریان گردد. این ایجاد انگیزه با توجه به علایق افراد مختلف است. سعی کنید ماهی یک بار کلاس ها و برنامه های تفریحی و سرگرم کننده داشته باشید.

ایجاد رقابت سالم: با روش های صحیح کارکنان را تشویق به کار گروهی نمایید، تلاش در جهت به دست آوردن موفقیت در یک رقابت سالم

بهترین پرسنل خود را تشویق کنید: کارکنان خوب و پر انگیزه را با دادن جایزه و با ایجاد یک شرایط خوب تشویق نمایید تا هم چنان پرانگیزه و پرتلاش باشند.

آموزش: آموزش و تمرین مستمر برای پرسنل سالن را از یاد نبرید. هر سال زمانی را به برنامه های آموزشی مفید و موثر برای پرسنل خود در نظر داشته باشید.

بین کارکنان تبعیض قایل نشوید: به تک تک پرسنل و تمام آن ها توجه کنید و احترام بگذارید، دقت کنید که هر فردی به تنهایی باعث تاثیرات مثبت و منفی در نگاه مشتریان می شود، به آن ها آگاهی ببخشید که موفقیت تک تک آن ها در گرو موفقیت سالن زیبایی می باشد.

به ایده های خلاقانه و نو پروبال دهید: پرسنل خود را تشویق نمایید که در اجرای روش های کار و انجام فعالیت های خود خلاقیت و نوآوری داشته باشند و همیشه به دنبال بهتر شدن و متفاوت بودن در جهت مثبت و یاد گرفتن تکنیک های جدید باشند. به علاوه به آن ها جسارت امتحان کردن چیزهای نو و تازه را بدهید.

برای کارکنان هدف تعیین کنید: در تعیین هدف برای کارکنان از آن ها نظرخواهی نمایید تا موجب شود انگیزه ی بیشتر برای انجام کارها داشته باشند.

قاطع و صادق و روشن نگر باشید: در تصمیم گیری ها قاطع باشید و مواضع خود را اعلام کنید که چه چیزی می خواهید، ازآنها چه فکر و چه انتظاری دارید. در رفتار خود صادق و منطقی و روشن فکر باشید و از نظرات و ایده های آن ها استقبال نمایید.

در کارکنان اعتماد ایجاد کنید: با کارکنان طوری رفتار کنید که آن ها به شما اعتماد نمایند و اگر در مواقعی مشکلات و یا نظراتی داشتند بتوانند راحت با شما درمیان بکذارند و در جریان مسایل و مشکلات و اتفاقات که پیش می آید قرار بگیرید.

دو عامل بسیار مهم در راه اندازی سیستم های انگیزشی غیر مالی: طراحی سیستم تشویق و تنبیه و نظام پیشنهادات در ساختار یک سالن زیبایی است.

بیشتر بدانید: هر آنچه که باید در مورد بازاریابی مبتنی بر جامعه بدانید (از جمله تاکتیک ها و مثال ها)

راه های جذب مشتری

خدمات سالن زیبایی و آرایشگاه ها از زمان ورود مشتریان به سالن زیبایی و اولین برخورد آن ها که می تواند توسط مستخدم، نگهبان، باغبان دم در تا منشی، مدیر داخلی، کارکنان و پرسنل، حسابدار و مدیر سالن زیبایی صورت گیرد شروع می شود.

یکی از راه های جذب مشتریان و وفادارسازی آن ها ارایه یک خدمت مجانی می باشد. ارایه خدمتی مجانی در کنار سایر خدمات باعث ارزش افزوده برای مشتریان می گردد. مثلا: در کنار خدمت میکاپ، خدمت عکاسی رایگان، در کنار خدمت رنگ مو خدمت ویتامینه و ماسک مو رایگان. در کنار کوتاهی مو، خدمت سشوار یا براشینگ مو و…ارائه کنید.

احترام و ارج نهادن به مشتری، برخورد گرم و دوستانه و گوش دادن دقیق، حفظ تماس چشمی و داشتن لبخند از مواردی است که به جذب مشتری برای سالن های زیبایی کمک می نماید.

خوش قول و منظم باشید و به وقت مشتری را احترام و اکرام کنید و از هدر رفتن وقت و معطلی مشتریان جلوگیری کنید و زمان انتظار را کاهش دهید.

از دیگر مواردی که می تواند به جذب مشتری کمک کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احترام به سلیقه و نظرات مشتری
  • متمایز بودن: ارایه خدمات متفاوت، قیمت ها، زمان و تایم متفاوت در ارایه خدمات. مثل ارایه خدمت در روزهای تعطیل
  • توجه به نیاز و خواسته مشتریان
  • توجه به انتقاد و شکایت مشتریان
  • داشتن باشگاه مشتریان (خدمات ویژه)
  • داشتن سیستم اطلاعاتی (آگاهی دادن به مشتریان در مورد خدمات جدید و تحقیقات و امتیازات خاص)
  • گیفت و هدایای تبلیغاتی، کارت هدیه، بلیط کنسرت و سینما یا استفاده از خدمات موسساتی که با آن ها مراوده و همکاری دارید.
  • تجهیزات و دستگاه های مدرن و خدمات جدید که شما را از سایر رقبا متمایز کند.
  • سرویس دهی در سالن مانند: اتومبیل و یا سرویس ایاب و ذهاب، رستوران و کافی‌شاپ
  • آراستگی ظاهر پرسنل و کارکنان، پوشش مناسب و رعایت بهداشت فردی
  • ختصاص دادن مکان مناسب و قفسه برای مشتریان دائمی سالن، برای نگهداری وسایل شخصی مثل حوله و برس و…
  • طراحی داخلی و دکوراسیون زیبا
  • برندسازی اصولی در سالن های زیبایی (به تمامی عوامل موثر در برندسازی اصولی و حرفه ای توجه داشته باشید)

مشتری یابی در سالن زیبایی به سه روش زیر انجام می شود که برای هر سه بخش برنامه ای مدون طراحی کنید:

  1. حفظ مشتریان کنونی
  2. فراخوانی مشتریان گذشته
  3. شناسایی مشتریان جدید 

برندسازی

برای برندسازی باید به ۵ مورد توجه کنید:

۱- آگاهی بخشی: مردم را از بودن خود آگاه کنید.

۲- درک کردن: همه شخصیت، تعهد و هدف برندتان را به مشتریان بفهمانید تا مشتری شما را کامل بشناسد.

۳- اعتماد: بعد از شناخت باید در مشتری اعتماد سازی کنید و یا اعتماد ایجاد کنید.

۴- وابستگی: تلاش کنید مشتری بعد از دریافت خدمت و یا خرید محصول از شما به شما وابسته شود.

۵- تداوم ارتباط با مشتری: برای حفظ ارتباط با مشتری و ایجاد یک رابطه تعاملی و دوطرفه (وفادارسازی مشتریان) تلاش کنید.

در برندسازی سالن زیبایی باید به همه ی عوامل و شاخصه ها اهمیت بدهید. به طراحی حرفه ای المان ها، عناصر هویت برند، بکارگیری حواس، دکوراسیون، تجهیزات و ابزارها، کیفیت مواد مصرفی، کیفیت خدمات، مدیریت، پرسنل حرفه ای و آموزش دیده، تبلیغات و روابط عمومی توجه کنید.

شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ، یک شرکت تبلیغاتی در مشهد است که با ارائه انواع مشاوره کسب و کار و سرمایه گذاری و همچنین خدمات مختلف تبلیغاتی از صفر تا صد به شما و کسب درآمد شما کمک می کند. ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیازبرای رشد سریعتر کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین و دیجیتال مارکتینگ آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

حتما از سیستم مشاوره سرمایه گذاری آنلاین و هوشمند آسابرندینگ که برای مدت محدودی به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید!

اطلاعات بیشتر: mirrar

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: