ماتریس رشد‌ سهم بازار (BCG) چیست؟

ماتریس رشد‌ سهم بازار (BCG)

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

ماتریس رشد‌سهم بازار BCG یا Boston Consulting Group نخستین ­بار توسط گروه مشاوره بوستون در سال ۱۹۷۰ به عنوان ابزاری برای تحلیل موقعیت استراتژیک کسب ‎­و ­­کار مطرح شد. ساختار کلی ماتریس برمبنای منحنی چرخه عمر محصول شکل گرفته است و پورت‌فولیوی کسب­‌و­کار شما را در بلند­مدت ترسیم می­‌کند. افزایس یا توقف سرمایه‌­­گذاری در بخش­‌های مختلف یک کسب­‌و­کار، تصمیمی است که با کمک تحلیل ماتریس BCG گرفته می­‌شود. دو بعد اصلی ماتریس شامل:

  • سهم بازار: اینکه چه درصدی از فروش کل بازار، متعلق به محصول شما است. سهم بازار اکثراً نقدینگی بیشتری برای شرکت فراهم می‌­کند. با افزایش تولید و نقدینگی، سودآوری نیز افزایش می‌­یابد. در مقابل، سهم بازار کم، منجر به کاهش سودآوری و تولید می­‌شود.
  • نرخ رشد بازار: به معنای افزایش فروش یا اندازه بازار یک محصول در طول یک پروژه مشخص است. چنانچه نرخ رشد بازار زیاد، مقدار سرمایه­‌گذاری کسب‌­­ و­ کارها برای سود بیشتر و کسب درآمد نیز افزایش می یابد. در مقابل، چنان‌چه نرخ رشد بازار مناسب نباشد، کسب‌­ و ­کارها به دنبال خارج کردن و کاهش سرمایه خود می‌­باشند.

بخش­‌های تشکیل ­دهنده ماتریس BCG

ساختار ماتریس BCG از چهار بخش تشکیل می شود:

سگ = سهم بازار کم، نرخ رشد بازار کم

در این شرایط، به این دلیل که نرخ رشد بازار و سهم بازار کم است، نمی‌­توان آینده روشنی را برای کسب­‌و­کار در نظر گرفت. بهترین توصیه برای کسب­‌و­کارهایی که در این وضعیت قرار دارند، کاهش یا توقف سرمایه‌­گذاری برای محصول و برند مورد نظرشان است. شرکت می‌­تواند از طریق واگذاری یا فروش دارایی‌­های خود، به نقدینگی دست یابد و از این طریق بودجه لازم برای ارائه محصول جدید یا اجرای استراتژی جدیدی را فراهم نماید. طبق منحنی چرخه عمر، محصول در این شرایط در وضعیت نزولی قرار دارد.

گاو شیرده = سهم بازار زیاد، نرخ رشد بازار کم

در این وضعیت، شرکت از سهم بازار مناسبی برخوردار است. میزان درآمد و نقدینگی، قابل توجه است. اما به دلیل نرخ رشد کم بازار، سرمایه­‌گذاری بیشتر در این حوزه می­‌بایستی متوقف شود. محصول با توجه به منحنی چرخه عمر، در شرایط بلوغ قرار دارد. به همین دلیل کسب‌­و­کار می­‌بایستی درآمد و سودآوری حاصله را در بخش‌­های جدید و نوآورانه به کار گیرد. تاخیر در تصمیم‌­گیری، می­‌تواند شرکت را با کاهش تدریجی سهم بازار، در شرایط سگ قرار دهد.

بیشتر بدانید: چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار های کوچک و متوسط بهترین روش بازاریابی است؟

علامت سؤال = سهم بازار کم، نرخ رشد بازار زیاد

در این مورد، به دلیل سهم بازار کم محصول، میزان نقدینگی شرکت و بازگشت سرمایه در وضعیت نامناسبی قرار دارد. با این حال، نرخ رشد بازار مثبت است و از طریق برنامه‌­ریزی و استراتژی صحیح، می‌­توان به سهم بازار بیشتری دست یافت. محصول در مرحله معرفی چرخه عمر خود قرار دارد و با استفاده از تبلیغات و راهکارهای بازاریابی می­توان سهم بازار آن را افزایش داد تا به ستاره، تغییر حالت پیدا کند.

ستاره = سهم بازار زیاد، نرخ رشد بازار زیاد

این شرایط، عالی ترین حالت ممکن برای هر کسب­‌و­کاری می­‌باشد. به دلیل سهم بازار زیاد،نه تنها میزان نقدینگی و درآمد شرکت مناسب است، بلکه نرخ رشد بازار مطلوب و امکان سرمایه‌­گذاری بیشتری در این حوزه را فراهم می­‌نماید. محصول در چرخه عمر خود به سرعت رشد می­‌کند؛ با این حال تغییرات سریع محیط های کسب و کار و تکنولوژی را می­‌بایستی مدنظر قرار دهد تا شرکت مدت طولانی­ ‌تری در این شرایط باقی بماند.

بیشتر بخوانید:مشاور تبلیغاتی چه تاثیری در رشد کسب و کار شما دارد؟

ماتریس BCG چارچوب راحت و قابل درکی از موقعیت استراتژیک پورتفولیوی کسب­‌و­کار را فراهم می­‌کند
و می‌­تواند نقطه آغازی برای تحلیل­‌های پیچیده‌­تر باشد. با این حال، همانند تمامی ابزارهای تحلیلی، نقاط ضعف و کمبود هایی را هم شامل می­‌شود. در ماتریس، تنها دو حالت زیاد و کم برای نرخ رشد و سهم بازار موجود است و حالت متوسطی در کار نیست. علاوه بر این، از بسیاری از شاخص های خارجی اثرگذار بر شرایط رقابتی، چشم‌­پوشی شده است. یکی از فرضیات این ماتریس آن است که سهم بازار زیاد، سودآوری بالایی را نیز به دنبال دارد، در­حالیکه در شرایط واقعی، این فرضیه لزوماً نمی تواند درست باشد.

تحلیل موقعیت کسب‌­­و­کار، یک فرایند مستمر و لازم برای هر سازمان می‌­باشد. با توجه به پویایی و پیچیدگی محیط‌­ های کسب‌­و­کار حال حاضر، بازنگری در استراتژی­‌ها و برنامه‌­ریزی سازمان، ضروری است. ماتریس رشد‌سهم بازار، ابزاری است که درک موقعیت کسب‌­و­کار و راحتی برنامه­‌ریزی را برای تصمیم‌­گیرندگان امر فراهم می­‌سازد.

ارائه بهترین آموزش های کسب و کار از جمله ماتریس رشد سهم بازار در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ موجود می باشد.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شماست!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: