تجزیه و تحلیل بازاریابی چیست؟ تعریف، نکات و ابزار

تجزیه و تحلیل بازاریابی

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

تجزیه و تحلیل بازاریابی، مطالعه داده هایی است که از طریق کمپین های بازاریابی جمع آوری می شود تا الگوهایی را بین مواردی از جمله اینکه چگونه یک کمپین در تبدیل ها، رفتار مصرف کننده، ترجیحات منطقه ای، ترجیحات خلاقانه و موارد دیگر نقش داشته است، تشخیص دهد. هدف تجزیه و تحلیل بازاریابی به عنوان یک عمل، استفاده از این الگوها و یافته‌ها برای بهینه‌سازی کمپین‌های آینده بر اساس آنچه موفق بوده است.

تجزیه و تحلیل بازاریابی برای بازاریابان و مصرف کنندگان سودمند است. این تجزیه و تحلیل به بازاریابان اجازه می دهد تا با درک آنچه در ایجاد تبدیل، آگاهی از نام تجاری یا هر دو موفقیت آمیز است، به بازگشت سرمایه بالاتری در سرمایه گذاری های بازاریابی برسند. تجزیه و تحلیل همچنین تضمین می کند که مصرف کنندگان تعداد بیشتری از تبلیغات هدفمند و شخصی شده را مشاهده می کنند که با نیازها و علایق خاص آنها صحبت می کند، نه ارتباطات جمعی که تمایل به تحریک کردن دارند.

داده‌های بازاریابی را می‌توان با استفاده از روش‌ها و مدل‌های مختلف بسته به KPIهایی که اندازه‌گیری می‌شوند، تجزیه و تحلیل کرد. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل آگاهی از برند بر داده ها و مدل های متفاوتی نسبت به تجزیه و تحلیل تبدیل ها متکی است. برخی از مدل ها و روش های رایج تجزیه و تحلیل عبارتند از:

مدل‌های ترکیبی رسانه  (MMM): مدل‌های اسنادی که به داده‌های انبوه در یک دوره زمانی طولانی نگاه می‌کنند.

اسناد چند لمسی  (MTA): مدل‌های اسنادی که داده‌های سطح شخص را از سراسر سفر خریدار ارائه می‌کنند.

اندازه‌گیری یکپارچه بازاریابی  (UMM): شکلی از اندازه‌گیری که مدل‌های اسناد مختلف از جمله MMM و MTA را در معیارهای تعامل جامع ادغام می‌کند.

بیشتر بدانید: بازاریابی محتوا چیست؟

اهمیت تجزیه و تحلیل بازاریابی

در چشم انداز بازاریابی مدرن، تجزیه و تحلیل دقیق بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. مصرف کنندگان در انتخاب رسانه های مارکی که با آن درگیر هستند و رسانه هایی که نادیده می گیرند بسیار گزینشی شده اند. اگر برندها می‌خواهند توجه خریدار ایده‌آل را به خود جلب کنند، باید به تجزیه و تحلیل برای ایجاد تبلیغات شخصی هدفمند بر اساس علایق فردی، به جای ارتباطات جمعیتی گسترده‌تر، تکیه کنند. این به تیم های بازاریابی اجازه می دهد تا تبلیغ مناسب را در زمان مناسب و در کانال مناسب ارائه دهند تا مصرف کنندگان را به سمت پایین قیف فروش سوق دهند.

چگونه سازمان ها از تجزیه و تحلیل بازاریابی استفاده می کنند

داده های تجزیه و تحلیل بازاریابی می تواند به کسب و کار شما در تصمیم گیری در مورد موضوعاتی از جمله به روز رسانی محصول، نام تجاری و موارد دیگر کمک کند. مهم است که داده ها را از چندین منبع (آنلاین و آفلاین) بگیرید تا از نمایش پراکنده جلوگیری کنید. با استفاده از این داده ها، تیم شما می تواند در مورد موارد زیر اطلاعاتی کسب کند:

هوشمندی محصول

هوشمندی محصول شامل بررسی عمیق محصولات برند و همچنین نحوه قرارگیری آن محصولات در بازار است. سازمان‌ها معمولاً با صحبت با مصرف‌کنندگان، نظرسنجی از مخاطبان هدف یا درگیر کردن آنها با نظرسنجی‌ها انجام می‌شوند، سازمان‌ها می‌توانند تفاوت‌ها و مزیت‌های رقابتی محصولات خود را بهتر درک کنند. از آنجا، تیم ها بهتر می توانند محصولات را با علایق و مشکلات منحصر به فرد مصرف کننده هماهنگ کنند که به افزایش تبدیل کمک می کند.

گرایش ها و ترجیحات مشتری

تجزیه و تحلیل می تواند چیزهای زیادی در مورد مصرف کنندگان شما بگوید. چه پیام/خلاقیتی با آنها طنین انداز می شود؟ چه محصولاتی را می خرند و در گذشته در مورد کدام محصولات تحقیق کرده اند؟ کدام تبلیغات منجر به تبدیل می شود و کدام نادیده گرفته می شود؟

روند توسعه محصول

تجزیه و تحلیل همچنین می تواند بینشی در مورد انواع ویژگی های محصول مورد نظر مصرف کنندگان ارائه دهد. تیم های بازاریابی می توانند این اطلاعات را به توسعه محصول برای تکرارهای آینده منتقل کنند. 

پشتیبانی مشتری

تجزیه و تحلیل همچنین به کشف مناطقی از سفر خریدار کمک می کند که می تواند ساده یا بهبود یابد. مشتریان شما در کجا با مشکل مواجه هستند؟ آیا راه هایی وجود دارد که بتوانید محصول خود را ساده کنید یا فرآیند پرداخت را آسان تر کنید؟

پیام رسانی و رسانه

تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند تعیین کند که بازاریابان کجا پیام‌ها را برای مشتریان خاص نمایش می‌دهند. این امر به دلیل تعداد زیاد کانال ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. علاوه بر کانال های بازاریابی سنتی مانند چاپ، تلویزیون و پخش، بازاریابان باید بدانند که مصرف کنندگان کدام کانال های دیجیتال و شبکه های رسانه های اجتماعی را ترجیح می دهند. تجزیه و تحلیل به این سوالات کلیدی پاسخ می دهد: چه رسانه ای را باید بخرید ؟ کدامیک بیشترین فروش را دارند؟ چه پیامی با مخاطبان شما طنین انداز شده است؟

رقابت

چگونه تلاش های بازاریابی شما با رقبا مقایسه می شود؟ چگونه می توانید آن شکاف را اگر وجود دارد ببندید؟ آیا فرصت هایی وجود دارد که رقبای شما از آنها استفاده می کنند و ممکن است از دست داده باشید؟

پیش بینی نتایج آینده

اگر درک کاملی از چرایی کارکرد یک کمپین دارید، می‌توانید این دانش را در کمپین‌های آینده برای افزایش بازگشت سرمایه به کار ببرید.

چالش های تجزیه و تحلیل داده ها

در حالی که تجزیه و تحلیل بازاریابی برای کمپین های موفقیت آمیز حیاتی است، فرآیند تجزیه و تحلیل چالش های کلیدی را به وجود می آورد زیرا بازاریابان در حال حاضر تعداد زیادی از داده ها را می توانند به دست آورند. این بدان معنی است که بازاریابان باید تعیین کنند که چگونه داده ها را به بهترین شکل سازماندهی کنند تا به یک قالب قابل هضم دست پیدا کنند.

برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های تحلیل بازاریابی که امروزه با آن مواجه هستیم عبارتند از:

کمیت داده : داده‌های بزرگ در طول عصر دیجیتال پدیدار شدند و تیم‌های بازاریابی را قادر می‌سازد تا هر کلیک، برداشت و مشاهده مشتری را ثبت کنند. با این حال، اگر نتوان آن‌ها را برای بینش‌هایی که امکان بهینه‌سازی درون کمپین را امکان‌پذیر می‌سازد، ساختار و تجزیه و تحلیل کرد، این مقدار داده بی‌ربط است. این باعث شده است که بازاریابان با نحوه سازماندهی بهترین داده ها برای ارزیابی معنای آن دست و پنجه نرم کنند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که دانشمندان داده با تجربه بیشتر وقت خود را صرف بحث و جدل و قالب بندی داده ها می کنند تا تجزیه و تحلیل آن ها.  

کیفیت داده ها: نه تنها از نظر اطلاعات گسترده ای که سازمان ها باید از طریق آن بررسی کنند، مشکل وجود دارد، بلکه این داده ها اغلب غیرقابل اعتماد تلقی می شوند. طبق گفته Forrester، بیست و یک درصد از بودجه رسانه های پاسخ دهندگان به دلیل کیفیت پایین داده ها هدر رفت. این بدان معناست که از هر ۵ دلار یک دلار به طور موثر استفاده نمی شود. در طول یک سال، این دلارها می توانند جمع شوند و منجر به ۱٫۲ میلیون دلار و ۱۶٫۵ میلیون دلار هدر رفتن بودجه برای شرکت های متوسط ​​​​و سطح سازمانی شود. سازمان ها به فرآیندی برای حفظ کیفیت داده ها نیاز دارند تا کارکنان بتوانند از اطلاعات دقیق برای تصمیم گیری صحیح استفاده کنند.

کمبود دانشمندان داده: حتی اگر شرکت ها به داده های مناسب دسترسی داشته باشند، بسیاری از آنها به افراد مناسب دسترسی ندارند. در واقع، طبق نظرسنجی The CMO، تنها ۱٫۹٪ از شرکت ها معتقدند که افراد مناسبی برای استفاده کامل از تجزیه و تحلیل بازاریابی دارند.  

انتخاب مدل‌های انتساب: تعیین مدلی که بینش مناسب را ارائه می‌کند می‌تواند مشکل باشد. برای مثال، مدل‌سازی ترکیب رسانه و اسناد چند لمسی، بینش‌های کاملاً متفاوتی را ارائه می‌دهند – به ترتیب داده‌های متمرکز بر کمپین و داده‌های مصرف‌کننده در سطح شخص. مدل‌هایی که بازاریابان انتخاب می‌کنند، نوع بینش‌هایی را که دریافت می‌کنند دیکته می‌کنند. تجزیه و تحلیل تعامل در بسیاری از کانال ها می تواند در زمان انتخاب مدل مناسب، سردرگمی ایجاد کند.  

داده های همبسته:  در همین راستا، چون بازاریابان داده ها را از منابع مختلف جمع آوری می کنند، باید راهی برای عادی سازی آن بیابند تا قابل مقایسه باشند. به ویژه مقایسه تعاملات آنلاین و آفلاین چالش برانگیز است، زیرا معمولاً با مدل‌های انتساب مختلف اندازه‌گیری می‌شوند. اینجاست که پلتفرم‌های اندازه‌گیری یکپارچه بازاریابی و تجزیه و تحلیل بازاریابی ارزش واقعی را نشان می‌دهند و داده‌ها را از منابع متفاوت سازماندهی می‌کنند.  

بیشتر بدانید: ۱۷ استراتژی بازاریابی قدرتمند برای رشد سریعتر کسب و کار

نرم افزار تجزیه و تحلیل بازاریابی برای چه مواردی استفاده می شود؟

نرم افزار تجزیه و تحلیل بازاریابی با جمع آوری، سازماندهی و ارتباط سریع داده های ارزشمند با این چالش ها مبارزه می کند و به بازاریابان اجازه می دهد تا کمپین ها را در زمان واقعی بهینه سازی کنند.

پلتفرم های بازاریابی مدرن به دلیل سرعتی که می توانند حجم عظیمی از داده ها را ذخیره و پردازش کنند، ارزشمند هستند. یکی از اشکالات عمده دسترسی به داده های بسیار این است که بازاریابان نمی توانند به موقع آن ها را تجزیه و تحلیل کنند تا بهینه سازی های بلادرنگ انجام دهند. اینجاست که قدرت پردازش پلتفرم‌های تحلیلی پیشرفته مطرح می‌شود و بازاریابان را قادر می‌سازد تا قبل از پایان کمپین، آگهی‌های خلاقانه یا تبلیغاتی خود را در صورت نیاز تنظیم کنند و بازگشت سرمایه (ROI) بالقوه را افزایش دهند.

علاوه بر این، اکنون بسیاری از پلتفرم‌ها از اندازه‌گیری یکپارچه بازاریابی برای عادی‌سازی و جمع‌آوری داده‌های بازاریابی از کانال‌ها و کمپین‌های مختلف استفاده می‌کنند و تحلیل را ساده می‌کنند.

در نهایت، پلت‌فرم‌های تحلیلی پیشرفته فراتر از اندازه‌گیری تعاملات مصرف‌کننده هستند تا بینش‌هایی را در مورد ارزش ویژه برند و نحوه واکنش بخش‌های خاص مخاطب به عناصر خلاق ارائه دهند. این به بازاریابان کمک می کند تا بازگشت سرمایه (ROI)، ساخت برند و همچنین نحوه شخصی سازی بیشتر تجربیات برند را بهتر تعیین کنند.

نرم افزار تجزیه و تحلیل بازاریابی – ویژگی ها و قابلیت ها

هنگام اجرای راه حل اندازه گیری بازاریابی، این ویژگی ها و قابلیت های کلیدی یک نرم افزار تحلیل بازاریابی را در نظر بگیرید:

  • تجزیه و تحلیل زمان واقعی و بینش
  • قابلیت های اندازه گیری برند
  • گرانول، داده های سطح فرد
  • توانایی همبستگی معیارهای اسناد آنلاین و آفلاین
  • بینش مشتری و بازار متنی
  • توصیه های برنامه رسانه ای سالانه

مهارت هایی که مدیران تحلیل بازاریابی به آن نیاز دارند

از آنجایی که تیم های بازاریابی به دنبال انجام تجزیه و تحلیل با کیفیت هستند که منجر به کمپین های جذاب تر و سودآور می شود، آنها باید بر روی استخدام مدیران تحلیلی تمرکز کنند که می توانند:

  • انجام تجزیه و تحلیل کیفیت : اول از همه، یک مدیر تجزیه و تحلیل باید تجربه ارزیابی مجموعه داده های بزرگ را داشته باشد تا بینش هایی از جمله الگوهای خرید و روندهای تعامل در بین مخاطبان هدف را تشخیص دهد.
  • ارائه توصیه‌های بهینه‌سازی : هنگامی که بینش داده‌ها به دست آمد، توانایی ارائه توصیه‌هایی برای بهبود کمپین‌های ضعیف بر اساس روندها بسیار مهم است. برای مثال، داده‌ها ممکن است نشان دهند که یک مصرف‌کننده فقط در عصر با محتوای مارک‌دار درگیر شده است و به جای سفر صبحگاهی، به تغییر استراتژی برای ارائه آگهی در خانه مصرف‌کننده اطلاع می‌دهد.
  • روندهای مصرف کننده و MarTech را درک کنید : مدیران تجزیه و تحلیل نیز باید در جریان روند مصرف کنندگان و MarTech باشند . درک خواسته‌های مصرف‌کننده برای یک تجربه همه‌کاناله یکپارچه و نحوه تعامل خریداران با واقعیت افزوده و مجازی مطمئناً در تعیین گام‌های بعدی برای فرصت‌های بهینه‌سازی نقش خواهد داشت.
  • کار با ابزار تجزیه و تحلیل : در مرحله بعد، مدیران تجزیه و تحلیل باید با ابزارهای اتوماسیون مختلف و پلتفرم های تجزیه و تحلیل راحت باشند، زیرا این ابزارها در کاهش زمان از تعامل مصرف کننده تا بینش مصرف کننده ایفا می کنند.  
  • همکاری با سهامداران : در نهایت، اعضای تیم تجزیه و تحلیل باید بتوانند از داده‌هایی که با آنها کار می‌کنند برای گفتن یک داستان قانع‌کننده برای سهامداران استفاده کنند و راه‌هایی را که بخش‌های دیگر، مانند فروش یا توسعه محصول، می‌توانند از این یافته‌ها برای ایجاد تعامل استفاده کنند، نشان دهند. و تبدیل ها

نحوه شروع فرآیند تحلیل بازاریابی

اگر به دنبال افزایش قابلیت های تجزیه و تحلیل هستید، در اینجا چهار مرحله را در ابتدای برنامه خود انجام دهید:

آنچه را که می خواهید اندازه بگیرید درک کنید

جنبه‌های زیادی برای کمپین بازاریابی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را اندازه‌گیری کنید: نرخ تبدیل، سرنخ‌های جذب شده و شناسایی برند و چند مورد دیکر. هنگام شروع تجزیه و تحلیل داده های خود، مشکلی را که می خواهید حل کنید یا بینشی را که می خواهید به دست آورید، درک کنید.

یک معیار تعیین کنید

یک کمپین موفق چگونه به نظر می رسد؟ این نوع داده ها و معیارهایی را که بازاریابان جمع آوری می کنند تعیین می کند. به عنوان مثال، اگر هدف افزایش آگاهی از برند باشد – معیار موفقیت ممکن است افزایش درصد وفاداری به نام تجاری نشان داده شده در پانل مشتری باشد، نه کلیک یا برداشت آنلاین.  

توانایی های فعلی خود را ارزیابی کنید

شرکت شما امروز چه می کند؟ نقاط ضعف شما چیست؟ چه ارزیابی نتایج کمپین آفلاین یا شناسایی رسانه‌هایی که احتمالاً تبدیل‌شوند، درک این نقاط ضعف می‌تواند به شما در تقویت برنامه کمک کند.

یک ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی را مستقر کنید

با انتخابی تر شدن مشتریان و رشد مجموعه داده ها، اهمیت ابزارهای تحلیل بازاریابی افزایش می یابد. یک پلت فرم پیشرفته، مانند پلتفرم اندازه‌گیری و بهینه‌سازی بازاریابی ما، از اندازه‌گیری یکپارچه بازاریابی برای کمک به بازاریابان برای شناسایی پیام‌هایی که طنین‌انداز می‌شوند و انواع رسانه‌هایی که تبدیل می‌شوند، استفاده می‌کند. این یک دید کلی از اینکه کدام کمپین ها در زمان واقعی موفق هستند و کدام کمپین ها ضعیف هستند، ارائه می دهد.

منبع: marketingevolution

تجزیه و تحلیل بازاریابی امری بسیار مهم و ضروری است که در تقویت و رشد کسب و کار شما تأثیر فراوانی دارد. استفاده از این داده ها موجب بهینه شدن فروش و بازاریابی شما می شود. ما در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ آماده همکاری با شما در این زمینه هستیم.

شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ، یک شرکت تبلیغاتی در مشهد است که با ارائه انواع مشاوره کسب و کار و سرمایه گذاری و همچنین خدمات مختلف تبلیغاتی از صفر تا صد به شما و کسب درآمد شما کمک می کند. ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیازبرای رشد سریعتر کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین و دیجیتال مارکتینگ آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

حتما از سیستم مشاوره سرمایه گذاری آنلاین و هوشمند آسابرندینگ که برای مدت محدودی به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید!

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: