اعتماد به نفس، خودکار آمدی و عزت‌نفس چه تفاوتی دارند؟

اعتماد به نفس

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

از آنجاکه اکثر افراد عزت نفس و اعتماد به‌نفس را یک مفهوم با دو نام مختلف فرض می‌کنند و احتمالاً خیلی کم به مفهوم خودکارآمدی فکر می‌کنند، درنتیجه این سه اصطلاح توسط روان شناسان موردبررسی قرارگرفته است تا تفاوت‌ آن‌ها موردبررسی قرار گیرد.

خود کارآمدی چیست؟

آلبرت باندورا مهم‌ترین نویسنده درزمینه موضوع خودکارآمدی است. او خودکارآمدی را به‌عنوان عقیده های فردی تعریف کرده است که بر روی توانایی افراد در زندگی خودشان تأثیر می گذارد.

خودکارآمدی با عزت نفس یک تفاوت اصلی دارد: تعریف عزت نفس اغلب به ایده‌هایی در مورد ارزش‌های فردی یا با ارزش بودن اشاره دارد. درحالی‌که خودکارآمدی در باورهای افراد از توانایی‌های فردی خودشان ریشه دارد که می‌تواند بر روی موقعیت‌های آینده‌شان هم تأثیرگذار باشد.

از این لحاظ می‌توان گفت عزت نفس یک باور فعلی است درحالی‌که خودکارآمدی اکثراً با آینده سروکار دارد.

تعریف اعتماد به نفس

اعتماد به نفس شاید پراستفاده‌ترین اصطلاح در مفاهیم مربوط به تحقیقات روان‌شناختی باشد، بااین‌حال هنوز هم بعضی ابهامات در مورد این‌که اعتماد به نفس دقیقاً چه چیزی است وجود دارد. یکی از منابع معتبر اعتماد به نفس را اینگونه تعریف کرده است: اعتماد به‌نفس، تنها باور به خود است. یک مقاله محبوب دیگر هم اعتماد به‌نفس را به‌عنوان انتظارات فرد از عملکرد و توانایی‌های خود تعریف کرده است.

در آخر، فرهنگ روان‌شناسی آنلاین اعتماد به‌نفس را به‌عنوان باورهای فردی از توانایی‌ها، قضاوت ها و قابلیت های فرد در مورد چالش‌ها و خواسته‌هایش تعریف می‌کند.

اعتماد به نفس همچنین باعث احساس خوشحالی بیش تری می‌شود. معمولاً وقتی فرد از توانایی‌های خود اطمینان دارد، رضایت بیش تری به لحاظ موفقیت‌های خود کسب خواهد کرد. زمانی که شما به خاطر توانایی‌های خودتان احساس خوشنودی می‌کنید، نسبت به اهداف و فعالیت هایتان هم انرژی و انگیزه بیش تری خواهید داشت.

بنابراین اعتماد به‌نفس از این لحاظ به خودکارآمدی مشابه است و تمایل دارد روی عملکرد آینده فرد متمرکز شود. بااین‌حال به نظر می‌رسد که مبتنی بر عملکرد قبلی افراد هم باشد. ازاین‌رو یک معنی آن به گذشته نیز بر خواهد گشت.

بسیاری از روان شناسان تمایل دارند که هنگام تحقیق بر روی خودکارآمدی به ارزیابی باورهای شخصی پرداخته و به مجموعه‌ای از وظیفه های خاص رجوع نمایند. درحالی‌که اعتماد به نفس در اکثر مواقع به‌عنوان یک صفت گسترده‌تر و باثبات‌تر از درک فرد از توانایی‌های کلی خودش در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۲۰ نشانه که همکار شما بهترین دوست شما است

اعتماد به نفس
اعتماد به نفس

تعریف عزت نفس

موریس روزنبرگ و ناتانیل براندن از تاثیرگذارترین افراد بر توسعه مفهوم عزت نفس می باشند. آن‌ها در کتابشان که در سال ۱۹۶۵ با نام جامعه و خویشتن شناسی نوجوانان چاپ شد، مبحث عزت نفس را گسترش دادند و آن را با مقیاس‌های مفصلی شرح داده‌اند.

تعریف آن‌ها از عزت نفس این است که عزت نفس یک باور تقریباً پایدار در مورد ارزش‌های کلی فرد است. این تعریف از عزت نفس، کلی است و می‌تواند صفت‌های بیشتری را هم داشته باشد که تحت تأثیر عوامل گوناگون قرار دارند و تغییر آن‌ها نسبتاً سخت خواهد بود.

اما براندن معتقد است که عزت نفس دارای دو جزء اصلی می باشد: خودکارآمدی یا اعتماد به نفس توانایی‌های ما را برای مقابله با چالش‌های موجود در زندگی و احترام به خود افزایش می‌دهد.

همچنین باعث افزایش خوشحالی، عشق و موفقیت در زندگی خواهد شد. این تعریف‌ها مشابه هم هستند. بااین‌حال می‌توان گفت که تعریف روزنبرگ به اعتقادی مبتنی بر ارزش‌های خودی تکیه دارد. اعتقادی که می‌تواند ریشه در جنبه‌های متفاوتی از زندگی افراد داشته باشد. درحالی‌که براندن بیشتر به اعتقادات مربوط به عزت نفس توجه کرده است.

اما عزت نفس‌بیش‌از اندازه چیست؟

خودشیفتگی حاصل عزت نفس بیش‌ازحد می باشد. یک تعریف روان‌شناختی که اشاره به نگاه اغراقانه به استعدادهای شخصی و نیاز به تحسین و نیز خودخواهی شدید دارد.

عزت نفس در سطوح بالا و پایین می‌تواند آسیب‌زا باشد. ازاین‌رو لازم است که یک حد وسط بین این دو وجود داشته باشد. یک نگاه واقع بینانه اما مثبت از خود می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید: محتوا چیست؟

عزت نفس از کجا پدید می‌آید؟ چه تأثیری بر روی زندگی ما دارد؟
عزت نفس غالباً به‌عنوان یک ویژگی شخصیتی مشاهده می‌شود که تمایل به ماندگاری و پایداری دارد.

ارائه بهترین روش های خلاقیت و نوآوری از جمله اینکه اعتماد به نفس، خودکار آمدی و عزت‌نفس چه تفاوتی دارند را در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ مشاهده کنید. آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: