اصول اساسی رتبه بندی سئو در گوگل

رتبه بندی سئو

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی برای خود یا شرکت خود طراحی می کنید. چندین صفحه برای آن می سازید و سپس آن را انتشار می دهید و مطمئن می شوید که گوگل صفحات شما را شناخته باشد حال منتظر مشتری می مانید ولی هیچ کس از وبسایت شما بازدید نمی کند!!! چاره کار افزایش رتبه در رتبه بندی سئو می باشد.

یکی از محتمل ترین احتمال ها این است که صفحه شما در بین رتبه بندی های گوگل رتبه بسیار پایینی دارد و در چند صفحه اول جستجو ها ظاهر نمی شود.

وقتی کسی عبارتی را در گوگل جستجو می کند گوگل نتایج را بصورت تصادفی نمایش نمی دهد. گوگل همه صفحات شما را یکی یکی بررسی میکند و به آنها رتبه می دهد و نتایج حاصل از جستجو بر اساس رتبه صفحه شما می باشد

روند بالا رفتن رتبه وبسایت شما در گوگل را بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO) می نامند. سئو یک پارامتر حیاتی برای بازاریابی های آنلاین می باشد. در ادامه به فاکتورهای مهم که به بهبود رتبه بندی سئو کمک میکند اشاره میکنیم.

بیشتر بخوانید: بازاریابی مجدد در گوگل آنالیتیکس: همه آن چیزی که باید بدانید

رتبه بندی سئو چیست؟

زمانی که شما عبارتی را در گوگل جستجو می کنید لیستی از نتایج برای شما نمایش داده میشود و در بیشتر مواقع این لیست بسیار زیاد است. برای مثال زمانی که عبارت “خرید کفش کتان مردانه” را جستجو می کنید در حدود ۳,۳۴۰,۰۰۰ نتیجه حاصل می شود.

رتبه بندی سئو

البته که ترتیب نمایش آن به مخاطب بصورت تصادفی نیست. گوگل یکی یکی صفحات را بررسی میکند و با توجه به کیفیت هر صفحه رتبه ای به آن می دهد.

رتبه بندی سئو چگونه انجام میشود؟

عوامل زیادی وجود دارد که در رتبه بندی سایت در گوگل تاثیر دارد بعضی از آنها روی میزان مفید بودن اطلاعات تمرکز دارند، بعضی روی ساختار و خوانایی صفحه و بعضی هم بر روی تکنیک های فنی هنگام ساخت وبسایت متمرکز اند. ولی بصورت کلی زمانی که کاربری عبارتی را جستجو میکند گوگل نتایج را طوری اولویت بندی میکند که کاربر را راضی نگه دارد.

همه اینها یعنی اگر میخواهید وبسایت تان در گوگل دیده شود باید رتبه بندی سئو را در نظر بگیرید. بگذارید ساده تر بیان کنم برای مثال شما میخواهید در عبارت “خرید کفش اسپورت مردانه” در صفحه اول نتایج گوگل ضاهر شوید. در این باره مطلبی انتشار میدهید ولی این کار به تنهایی کافی نیست.

نتایج حاصل از جستجو این عبارت در حدود ۸,۱۷۰,۰۰۰ می باشد و سایت شما فقط یکی از آنهاست و احتمالا جز صفحات اول نیست. پس نباید منتظر ترافیک از طرح گوگل باشید چون حدود ۹۵ درصد از افراد فقط بر روی وبسایت هایی که در صفحه اول گوگل هستند کلیک می کنند.

برای اینکه سایت شما در بین هزاران سایت دیگر دیده شود باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد در صفحه اول گوگل ظاهر شوید.

چه عواملی در رتبه بندی سئو موثر اند؟

تا الان با رتبه بندی سئو و اهمیت آن در بازاریابی صفحات و افزایش ترافیک وبسایت تان آشنا شدید. اما برای افزایش رتبه بندی سئو وبسایت چه کاری باید انجام بدهیم؟ چه عواملی در افزایش رتبه وبسایت در گوگل اهمیت دارند؟

در ادامه به ۶ فاکتور کلیدی برای افزایش رتبه بندی سئو اشاره می کنیم:

۱- کلید واژه

اولین و مهم ترین عامل کلید واژه ها هستند. کلید واژه ها مشخص می کنند که مطلبی که نوشته اید در باره چه موضوعی صحبت میکند و زمانی که کاربری کلید واژه مورد استفاده شما را جستجو میکند گوگل احتمال میدهد که مطلب شما برای این کاربر مفید باشد.

پس اگر میخواهید مطلب شما در کلید واژه ای خاص جایگاه بگیرد بهتری راه این است که این کلید واژه را در سراسر متن خود تکرار کنید. اکثر کارشناسان سئو اعتقاد دارند که تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی میتواند تکرار شود،  2 تا ۳ درصد کل محتوا است. حواستان باشد که اگر کلید واژه را خیلی زیاد در متن بکار ببرید گوگل می فهمد که قصد تقلب دارید و شما را جریمه میکند.

سعی کنید که از کلید واژه در عنوان مطلب و توضیحات آن هم استفاده کنید. اینکار شانس دیده شدن مطلب شما را بیشتر میکند چون مخاطب در ابتدا عنوان و توضیحات شما را می بیند و اگر کلید واژه در آن باشد اطمینان می یابد که مطلب شما همان چیزی است که دنبالش بوده است

۲- هدف جستجو کاربر

بعد از انتخاب کلید واژه برای هر صفحه سعی کنید در هنگام نوشتن مطلب به آن کلید واژه پای بند باشید و در همان حوزه صحبت کنید.

اگر شما کلید واژه ای را انتخاب کنید و سپس مطلبتان درباره موضوعی دیگر باشد گوگل متوجه خواهد شد و شما در آن کلید واژه رتبه خوبی نخواهید گرفت

۳- لینک سازی داخلی

وقتی مطالب شما برای کاربران مفید باشد زمان بیشتری را در سایت شما میگذرانند و هرچه زمان حضور کاربران در وبسایت شما بیشتر باشد گوگل به اعتبار سایت شما اضافه میکند و اینگونه احتمال نمایش وبسایت شما در نتایج نخست بیشتر میشود.

وقتی مطلبی را در وبسایت خود منتشر می کنید لینک مطالب مرتبط دیگر را در بین مطلب خود قرار دهید و مخاطب را تشویق کنید تا مطالب دیگر را هم مطالعه کند اینگونه زمان حضور کاربر در سایت شما افزایش می یابد.

با اینکار کاربران بعد از مطالعه مطلب به مطالب دیگر در وبسایت شما رجوع می کنند و اینگونه رتبه صفحات دیگرتان هم افزایش پیدا میکند.

۴- لینک سازی خارجی

راهی دیگر برای افزایش رتبه بندی سئو لینک سازی خارجی برای مطالبتان می باشد. لینک های خارجی یا بک لینک، لینک هایی هستند که در سایت های دیگر واقع شده اند و به صفحات سایت شما اشاره میکنند.

نکته مهم درباره لینک سازی خارجی اهمیت کیفیت نسبت به کمیت آن است. لینک مطالب خود را در سایت های غیر مرتبط و کم اعتبار قرار ندهید زیرا در این صورت ممکن است که گوگل شما را به عنوان متقلب شناسایی کند و جریمه کند.

سایت های معتبر در صنعت خود را پیدا کنید و از آنها بخواهید که لینک مطلب شما را در سایت شان قرار دهند. زمانی که سایتی معتبر به صفحه ای از سایت شما لینک می دهد گوگل سایت شما را هم به عنوان سایتی معتبر شناسایی میکند.

۵- طراحی واکنش گرا

همه افرادی که از سایت شما بازدید می کنند دارای لپتاپ یا کامپیوتر های شخصی نیستند. بعضی افراد با موبایل و بعضی هم با تبلت به جستجو در وب می پردازند در واقع بیشتر از ۵۰ درصد از کل ترافیک اینترنت از تلفن های همراه می باشند. پس شما نیاز به وبسایتی واکنش گرا دارید.

طراحی واکنش گرا تکنیکی است که صفحات سایت را برای دستگاه های مختلف دکستاپ، تبلت و موبایل بهینه میکنند در نتیجه شما وبسایت دارید که روی همه دستگاه ها بخوبی نمایش داده می شود.

طراحی واکنش گرا باعث افزایش رضایت کاربران از سایت شما می شود و همچنین گوگل برای آن اهمیت خاصی قائل است. پس اگر وبسایتی واکنش گرا ندارید نمی توانید بهترین جایگاه گوگل را از آن خود کنید.

رتبه بندی سئو

رتبه بندی سئو

۶- سرعت بارگذاری صفحه

سرعت بارگذاری صفحه یکی از اولیه ترین اصول در بهبود رتبه در گوگل می باشد. بیشتر افرادی که از سایتی بازدید می کنند انتظار دارند که صفحه موردنظرشان زیر ۲ ثانیه بارگذاری شده باشد اگر بیشتر از این طول بکشد از سایت خارج می شوند.

با انجام کارهای زیر میتوانید سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را افزایش دهید:

  • کش کردن صفحات
  • کم کردن حجم تصاویر
  • بهینه کردن کدها

زمانی که زمان بارگذاری سایت شما اندک باشد بانس ریت (bounce rates) یا نرخ پرش سایت شما نیز کاهش پیدا میکند در نتیجه می توانید ترافیک بیشتری به سایت خود هدایت کنید.

وقتی کاربران از مشاهده وبسایت شما تجربه خوبی داشته باشند گوگل نیز به شما جایگاه بهتری میدهد.

بیشتر بخوانید: ۹ روش ساده برای اینکه در گوگل دیده شوید

نتیجه گیری

طراحی یک سایت اینترنتی به تنهایی کافی نیست بلکه شما باید برای صفحات وبسایت خود بازاریابی کنید. یکی از مهمترین روش ها استفاده از تکنیک هایی برای افزایش رتبه بندی سئو می باشد.

پس از همین حالا شروع کنید و وبسایت خود را بهینه کنید اگر نیاز به کمک داشتید میتوانید از مشاوره رایگان آسابرندینگ نیز استفاده کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: