روش های تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

تحقیقات بازار عموما به صورت کلی به دو دسته تحقیقات بازار اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود و داده‌های گردآوری شده به دو صورت هم کمی و هم کیفی مورد بررسی قرار می گیرند. در این بلاگ که توسط تیم نویسندگان آسابرندینگ آماده شده است، قصد داریم تکنیک‌های موثری را که در هر یک از تحقیقات بازار اولیه و ثانویه قابل استفاده هستند را به شما معرفی نماییم.

تحقیقات بازار اولیه

به طور کلی تحقیقات بازار اولیه، در واقع جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز پیرامون یک موضوع معین می‌باشد. مهم‌ترین تکنیک‌ها و روش های تحقیقات بازار اولیه عبارتند از:

گروه‌های تمرکز

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های موثر در انجام تحقیقات بازار اولیه، از طریق گروه‌های تمرکز است. به این صورت که با گردآوری گروهی از افراد در یک محل و پرسیدن سوالات مختلف پیرامون یک محصول یا خدمت، ترجیحات و بازخورد آن‌ها را به صورت کامل و موثر نسبت به محصول یا خدمت موردنظر متوجه شد. گروه‌های تمرکز می‌توانند در هر نقطه یا محلی که بنگاه مدنظر داشته باشد، برگزار گردند. با پیشرفت سریع تکنولوژی، امروزه گروه‌های تمرکزی از طریق انواع ویدئوکنفرانس و وبینار نیز قابل برگزاری هستند. اطلاعات به دست آمده از طریق گروه تمرکز عمدتا کیفی هستند و دیدگاه بسیار مفیدی از پرسونای مخاطب و خواسته‌ها و ترجیحات آن‌ها برای کسب‌و‌کارها فراهم می کنند.

روش تحقیقات و پرسش‌نامه‌

واژه Survey اصطلاحی است که تقریبا تمامی مطالعات پرسش‌نامه‌ای، بررسی از طریق مصاحبه، تکمیل فرم و گزارشات رضایت مشتری را در خود گنجانده و شامل می شود. تکنیک استفاده از پرسش‌نامه‌های کوتاه و ساده، یکی از رایج ترین شیوه‌های انجام تحقیقات بازار و کسب اطلاع از میزان رضایت مشتری از خدمت یا محصول موردنظر بنگاه ها است. امروزه اینترنت و پرسش‌نامه‌های تحت وب نیز اجرای این تکنیک را ساده‌تر کرده‌اند و با انجام یک سرچ ساده در گوگل می توانید بهترین سایت ها را در این زمینه پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش نرخ کلیک یا CTR در گوگل

مشاهده

در تحقیقات بازار اولیه، دو نوع تکنیک رایج و اصلی برای مشاهده معمولا وجود دارد: مشاهده از طریق تعامل و ارتباط مستقیم با سوژه مورد نظر و مشاهده از طریق ارتباط غیرمستقیم. این تکنیک، داده‌های کیفی را در برمی‌گیرد؛ چراکه رفتار و واکنش افراد، مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است.

آزمون فرض و آزمایشات

این تکنیک تحقیقات بازار اولیه، شامل انواع آزمون ها و تست‌ها، فرضیات و متغیرهای علمی است که در شرایط و محیط کنترل شده آماری یا آزمایشگاهی انجام می‌پذیرد. برای مثال یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی را در نظر بگیرید که سه نوع بسته‌بندی مختلف را برای یک محصول طراحی کرده و آنها را به مشتریان مختلفی فروخته است. این تکنیک، به شرکت کمک می‌کند تا با تحلیل میزان فروش محصولات، مشخص نماید که کدام نوع بسته‌بندی بیشتر توسط مشتریان ترجیح داده شده است و یا مشکلات احتمالی کمتری مثلا در حمل و نقل داشته است.

مصاحبه‌های مفصل و عمیق

این تکنیک، داده‌های کیفی بسیار مفیدی در رابطه با ترجیحات و نیازهای ناشناخته مشتریان در اختیار بنگاه‌ها قرار می‌دهد. این شیوه تحقیقات بازار تنها به الگوی معین و مشخصی از پرسش‌ها محدود نمی‌ گردد و برخلاف گروه تمرکز، افراد زیادی را به طور همزمان درگیر خود نمی‌کند؛ بلکه شامل یک پاسخ‌دهنده و یک فرد میانجی است. فرد میانجی تنها یک پرسشگر صرف نیست، بلکه از طریق یک گفتگوی هدفدار، از ترجیحات و تمایلات پاسخ‌دهنده به صورت دقیق آگاه می‌شود. این تکنیک در طراحی محصول جدید و درک تمام جنبه‌های رضایت مشتری، بسیار مفید است.

تحقیقات بازار ثانویه

تحقیقات بازار ثانویه به معنای جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز از منابع مختلف و پایگاه‌های داده و آماری متنوع است. دو منبع اصلی انجام تحقیقات بازار ثانویه عبارتند از:

منابع داخلی

منظور از منابع داخلی که شرکت برای انجام تحقیقات بازار، می‌تواند از آنها استفاده کند، داده‌ها، اسناد و مدارکی است که در داخل شرکت وجود دارد و از طریق مراجعه به بایگانی و دفاتر حسابداری، قابل مشاهده هستند. صورت سود و زیان، ترازنامه، گزارشات فروش، میزان موجودی انبار و کالاهای مرجوعی، اطلاعات مفیدی پیرامون عملکرد بنگاه در اختیار صاحبان کسب و کار، مدیران و طراحان استراتژی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: گوریلا مارکتینگ چیست؟

منابع خارجی

تقریبا هر منبع اطلاعاتی که توسط افراد یا کسب‌و‌کارهایی خارج از بنگاه تهیه شده است، در گروه منابع خارجی قرار دارد. منابع خارجی، بسیار بزرگ و گسترده و متنوع هستند. اینترنت، گزارشات دولتی، پژوهش‌های دانشگاهی، داده‌های مربوط به فعالیت رقبا و پایگاه‌های داده اندیشکده ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آمار، اطلاعات انبوهی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهند. نکته حائز اهمیت آن است که در میان حجم انبوهی از داده‌های پراکنده غیرمفید و مختلف، سردرگم نشوید. از میان منابع داخلی و خارجی، تنها آن دسته از اطلاعات را در تحقیقات بازار خود استفاده نمایید که به موضوع مورد نظر شما مرتبط بوده و در نتیجه به دست آمده، تاثیرگذار باشند.

علیرغم تمام مزایا و کاربردهای بیان شده، چنانچه تکنیک‌های تحقیقات بازار به درستی اجرا نشود، می‌تواند علاوه بر صرف زمان های طولانی و هزینه های گزاف، استراتژی و برنامه‎‌های بازاریابی را به دلیل اطلاعات نادرست یا به خوبی تحلیل نشده با شکست مواجه کنند. در تحقیقات بازار، تنها گردآوری داده، مهم نیست. تحلیل دقیق و تخصصی داده‌ها، فرایند تحقیقات بازار را قابل استفاده و اتکا می‌کند. آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه کلیه خدمات بازاریابی و تیم تخصصی و حرفه‌ای خود، کسب‌و‌کار شما را در طراحی و اجرای پروژه‌های بازاریابی و تبلیغاتی یاری می‌نماید.

آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه خدمات جامع  بازاریابی  و تبلیغات، مشاوره اقتصادی و مشاوره تبلیغاتی کسب‌وکار شما را در برندینگ و برندسازی که از تخصص های آسابرندینگ است یاری می‌نماید.

با مشاوران آسابرندینگ تماس بگیرید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: