جریمه های گوگل و راه حل آنها

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

وقتی گوگل سایت تون رو جریمه میکنه تقریبا همه تلاش هاتون رو به فنا میده!

یعنی اینکه دیگه اهمیت نداره که چقدر زمان و هزینه صرف کردید وقتی گوگل سایتون رو جریمه کنه زیاد اون رو به دیگران نشون نمیده و اجازه نمیده در نتایج جستجو ظاهر بشید

این موضوع میتونه به یک کابوس تبدیل بشه وقتی که اصلی ترین منبع ورود کاربر به سایت شما از گوگل باشه

توی این مطب یاد مگیریم که گوگل پنالتی یا جریمه گوگل چیه و چه راه حل هایی برای اون وجود داره

جریمه گوگل و الگوریتم ها

یکی از برداشت های اشتباهی که در مورد جریمه های گوگل وجود داره اشتباه گرفتن اون با الگوریتم های جستجو برای پیدا کردن نتایج هست.

الگوریتم هایی مثل پاندا و پنگوئن در واقع جریمه نیستن بلکه روند انتخاب نتایج رو طوری تغییر مدن که خروجی جستجو تغییر کنه و خیلی ناگهانی شما از رتبه یک گوگل به صفحه های بعدی میرید.

در این اوطور مواقع سایت شما جریمه نشده و فقط با الگوریتم های جدید همخوانی نداره و اگر بتونید الگوهایی جدید رو شناسایی کنید و مطالبتون رو با توجه به خواسته های الگوریتم جدید بازسازی کنید خیلی راحت میتونید جایگاه قبلی تون رو بدست بیارید.

اگر گوگل سایت شما را جریمه کند فقط روی سایت شما اعمال میشه ولی آپدیت الگوریتم ممکنه همه سایت ها رو به دردسر بیاندازه

اما موضوع به دردسر ختم نمیشه و آپدیت الگوریتم های گوگل، برای بعضی از سایت ها هم سود زیادی داره و اونها رو از فرش به عرش می رسونه، چون محتواشون با تغییرات جدید سازگارتره!

مهمترین قدم در رفع جریمه های گوگل، تشخیص اون و اشتباه نگرفتن اون با الگوریتم هست مهمترین نشونه‌ای که نشون میده گوگل شما رو جریمه کرده، گرفتن یه پیام در سرچ کنسوله!

وبسایتی که دچار جریمه گوگل شده، یه پیام در سرچ کنسول دریافت میکنه که به ادمین سایت میگه سایتش بخشی از قوانین و مقررات رو نقض کرده و به همین دلیل، توی نتایج سرچ نشون داده نمیشه و گوگل بهش بی محلی میکنه.

اما در مقابل، وقتی دچار افت ترافیک بدلیل الگوریتم ها میشید، هیچ پیام یا نشونه ای دریافت نمیکنید و فقط مشخصه که تعداد بازدید کننده های سایت شما کم شده.

۱٫ متفاوت بودن محتوا برای خزنده های گوگل و کاربر (Cloaking)

چیزی که خزنده ها و ربات های گوگل توی سایت شما می بینن، باید دقیقا همون چیزی باشه که کاربر بهش دسترسی داره. در غیر این صورت، شما جرم بزرگی مرتکب شدید و گوگل بهتون رحم نمیکنه!

توی انگلیسی، به این کار Cloaking میگن و خب صفحه ویکی پدیاش هم هنوز به فارسی ترجمه نشده!

وقتی بخاطر اینکار درگیر جریمه بشید، ممکنه بخشی یا تمام سایتتون دیگه توی گوگل نمایش داده نشه.

راه حل

راه خلاص شدن از این مشکل، اینه که سعی نکنید گوگل رو فریب بدید! چیزی که کاربر و ربات های گوگل می بینن، باید یکی باشن.

ریدایرکت به صفحه ای غیر منتظره و ناخواسته

یکی از کارهایی که وبسمترهای خود زرنگ پندار میکنن، اینه که میرن سراغ یکی از پربازدیدترین صفحات سایتشون (که ترافیک زیادی از گوگل داره) و کاربرهایی که روی لینک اون صفحه کلیک کردن رو ریدایرکت میکنن به یک صفحه دیگه.

خب طبیعیه که گوگل از این زرنگ بازی شاکی میشه و شما رو جریمه میکنه. با اینکار، شما یکی از مهمترین اصول سئو رو نادیده گرفتید: یعنی رسوندن کاربر به چیزی که میخواین!

راه حل

برای از بین بردن این مشکل، باید تمام ریدایرکت های غیرمرتبط توی صفحه رو از بین ببرید.

البته یه زمانی هست که شما صفحه رو پاک کردید و حالا کاربران اون صفحه رو به یه جای دیگه می فرستید. اینکار ایرادی نداره و بابتش جریمه هم نمیشید!

اگه از سیستم های مدیریت محتوا استفاده میکنید، این ریدایرکت ها از طریق افزونه انجام میشه و خیلی سریع باید اونها رو چک کنید و به حالت اول برگردونید.

راه دومی که ریدایرکت ها از طریق اون انجام میشن، از طریق فایل htaccess در هاستتون هست و باید اونجا دنبال رفع مشکل بگردید.

البته ریدایرکت ها میتونن از طریق جاواسکریپت هم نوشته بشن و اگه با دو مورد بالا مشکل حل نشد، وقتشه که کدها جاواسکریپت رو بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست و چطوری از آن در کسب و کارم استفاده کنم؟

هک شدن سایت

چه باور بکنید چه نکنید، هک شدن سایتتون باعث جریمه میشه! (با اینکه ظاهرا تقصیر شما نیست، ولی واقعا هست، چون این فرصت رو در اختیار هکرها قرار دادید)

وقتی که هکر ها به سایتتون دسترسی پیدا کنن و بتونن کدها و محتوای مخرب رو تزریق کنن، گوگل یه پیام به کاربرا میده و میگه “این سایت هک شده!” (This Site is hacked) و خلاصه که آبرو براتون نمیذاره!

راه حل

هک شدن سایت، مشکلیه که واقعا میتونه دردسر ساز باشه، اما اگه حواستون رو خوب جمع کنید، احتمال برگشتن همه چیز به حالت عادی وجود داره.

برای پس گرفتن و درست کردن سایت هک شده، این مراحل رو طی کنید:

  1. سریعا به شرکتی که ازش هاست خریدین موضوع رو اطلاع بدید (معمولا اونا دستورالعمل هایی برای مقابله با این وضعیت دارن)
  2. سایتتون رو قرنطینه کنید تا مشکل گسترش پیدا نکنه
  3. توی سرچ کنسول، مالکیت سایت رو چک کنید و مطمئن باشید که هنوز به اسم خودتونه
  4. نوع حمله رو پیدا کنید (توی سرچ کنسول، بخش Security Issues یه سری توضیحات کاربردی پیدا میکنید)
  5. سایتتون رو به آخرین ورژن بک آپی که ازش دارید برگردونید

نکته مهم: زرنگ باشید و همیشه یه نسخه پشتیبان کامل از سایتتون برای روز مبادا داشته باشید و اونو به طور مرتب آپدیت نگه دارید.

علاوه بر این، تا حد ممکن نکات امنیتی رو برای سایت رعایت کنید.

۴٫ محتوای پنهان و تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

یه زمانی هست که شما میخواین یه بخشی رو برای گوگل بنویسید تا بهش یه چیزی رو بفهمونید، اما دلتون نمیخواد کاربر اون متن یا محتوا رو ببینه.

بعد تصمیم میگیرین زرنگی به خرج بدین: رنگ متن رو با رنگ پس زمینه یکی میکنید تا دیده نشه! (خیلی مواقع دیدم که ادمین ها برای اینکه کلمه کلیدی رو بیشتر توی صفحه به کار ببرن، دست به دامن این تکنیک میشن)

گوگل این موضوع رو متوجه میشه و اگه ببینه خیلی دارید این کارو میکنید، جریمه‌تون میکنه!

نکته بعدی، استفاده زیاد و بی رویه از کلمه کلیدیه.
یه زمانی بود که وبمسترها، صفحه رو پر میکردن از کلمات کلیدی و مترادف های اون و گاهی اوقات، هیچ محتوای دیگه‌ای هم وجود نداشت و تبدیل به کابوس وب شده بود (خیلی از زمانی که این کار توی وب فارسی مد بود نگذشته)

جریمه گوگل با اینکار خیلی خشن برخورد میکنه و هیچ ترافیکی به سایتتون نمیاره.

با این نوع تکنیک ها، شاید یه مدت خیلی کوتاه، بتونید نتیجه خوبی بگیرید، اما خیلی زود، تمام زحمتتون به باد میره!

راه حل

راه حل این موضوع، توی خود مشکل مشخصه. باید بیخیال استفاده از محتوای پنهان و Keyword Stuffing بشید و هرجایی از سایت که اونا رو به کار بردید، خیلی سریع اصلاح کنید.

بعدش هم برای گوگل از طریق سرچ کنسول پیغام بفرستید و توضیح بدید که مشکل رو حل کردید.

توی این مطلب، بخشی از جریمه های گوگل و راه حل رفع اونها رو تا حد ممکن توضیح دادم.
البته این موارد، تمامی جریمه ها نبود و برای اینکه متن خیلی طولانی نشه و حوصله‌تون سر نره، بقیه موارد رو در یک مطلب دیگه منتشر میکنم

اگر برای کسب و کار خودتون یک وبسایت دارین که بخش زیادی از فروشتون به اون وابسته هست میتونید روی کمک مشاورین آسابرندیگ حساب کنید تا اگر خدایی نکرده جریمه شدید یا حواستون به اپدیت های جدید گوگل نبود و ترافیک سایت تون کم شد سریع جلو شو بگریم

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: