بهترین سرمایه گذاری در ایران با تورم های بالا چیست؟

مشاوره سرمایه گذاری در مشهد

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

در اقتصاد کشورما ایران، با توجه به اینکه متغیرهای مهم و کلان اقتصادی مثل نرخ بهره و نرخ تورم مدام درگیر نوسانات می باشد، موضوع سرمایه‌گذاری اهیمت بسیار زیادی پیدا می کند. با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی، پیدا کردن راهکاری مناسب جهت حفظ ارزش پول و دارایی های نقد جهت بهترین سرمایه گذاری برای مردم ما بسیار مهم است و سوال اصلی این است که چطور سرمایه هایمان را از کاهش ارزش ناشی از تورم روزافزون مصون کنیم؟ در واقع بهترین گزینه سرمایه گذاری در زمان تورم بالا چیست؟ در این مطلب تیم نویسندگان آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ که علاوه بر فعالیت در حوزه های مختلف تبلیغات در مشهد، یک شرکت مشاوره کسب و کار و مشاوره سرمایه گذاری نیز می باشد، پاسخ این سوال مهم را برای شما تبیین می کند.

تورم چیست؟

در ادبیات امروز اقتصادی، تورم یا Inflation  به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص گفته می‌شود. تورم را می‌توان به نوعی افزایش بی‌رویه قیمت کالاها و خدمات بدون پشتوانه و بدون برنامه‌ریزی دانست که باعث کاهش قدرت وتوان خرید مردم می‌شود و تعادل میان تقاضای محصولات با نقدینگی موجود برای خرید محصولات را بر هم می‌زند.

در صورت وقوع تورم در جامعه، ارزش پول ملی روز به روز کاهش می یابد و قدرت خرید خانوارها نسبت به قبل کاهش پیدا میکند. در صورتی که افراد پول و سرمایه خود را در جایی که نرخ بازدهی آن کمتر از نرخ تورم باشد سرمایه گذاری کنند، عملا از ثروت آنها به مرور زمان کاسته می گردد. بنابراین اطلاع داشتن از بازارهای بالقوه برای سرمایه گذاری و مقایسه آنها با یکدیگر و ترجیحات فردی شخص میتواند به تصمیم گیری بهتر برای سرمایه گذاری یاری دهنده باشد.

بهترین سرمایه گذاری در ایران

افراد می توانند در یک یا چند مورد از بازارهای زیر جهت حفظ ارزش پول و دارایی خود در برابر تورم سرمایه‌گذاری کنند:

  • بازار مسکن
  • بانک
  • سکه و طلا
  • ارز و دلار
  • بازار خودرو
  • بازار سهام و سرمایه
  • و …

در ادامه سرمایه‌گذاری در هریک از این بازارهای را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم تا بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم مشخص گردد.

اگر به دنبال یک مشاور رایگان، هوشمند و آنلاین برای سرمایه گذاری می گردید، حتما

مشاوره سرمایه گذاری آنلاین و هوشمند آسابرندینگ

را امتحان کنید!

سرمایه‌گذاری در مسکن

در کشورمان به دلیل عوامل مختلف فرهنگی و اقتصادی، به سرمایه‌گذاری در مسکن اهمیت بسیار زیادی داده می شود و بعضی ها معتقدند بهترین نوع سرمایه گذاری در دوران تورم سرمایه گذاری در بازار مسکن است چرا که مسکن هم کالایی مصرفی است، هم قیمتش معمولا کاهش نمی یابد و هم قیمت آن به مرور افزایش نیز پیدا می کند، براین اساس بسیاری از مردم بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران را خرید مسکن یا به صورت کلی ملک مسکونی یا تجاری می دانند. اما همانطور که گفته شد هر یک از بازارهای مالی مزایا و معایب و همینطور ریسک مخصوص به‌خود را دارند.

مزیت سرمایه‌گذاری در مسکن در زمان تورم:

  • ریسک نسبتا پایینی برای حفظ سرمایه شما دارد
  • قابلیت استفاده دارد و همچنین می توان با اجاره دادن آن به آسانی و بدون دردسر درآمدزایی کرد
  • قیمت آن به مرور زمان رشد می کند

معایب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن:

  • یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بشمار می رود و به احتمال زیاد سود قابل توجهی را در کوتاه‌مدت نمی دهد
  • طبق مصوبه‌های جدید اگر خالی بماند باید بابتش مالیات های سنگین پرداخت شود
  • نقدشوندگی پایین بازار مسکن یکی دیگر از معایب سرمایه‌گذاری در این حوزه به شمار می رود. یعنی از زمانی که شما تصمیم به نقدشدن سرمایه گذاری خود می گیرید احتمالا باید مدت زمان زیادی را صبر کنید.
  • همچنین فردی که قصد ورود به این بازار را دارد باید سرمایه نسبتا زیادی داشته باشد. حال اینکه عموم مردم چنین پولی در دسترس ندارند.

در حال حاضر وضعیت ملک و خرید و فروش مسکن همگام با تورم در حال افزایش روزافزون است اما به دلیل ناتوانی خریداران در پرداخت قیمت مسکن، بازار ملک نیز همچون بسیاری دیگر از بازارها دچار رکود است. خانه‌دار شدن در حال حاضر کار ساده‌ای نیست زیرا حداقل بودجه لازم برای خرید خانه یک میلیارد تومان شده است و وام مسکن نیز حتی اگر بخواهیم مشکلات وام اوراق و اقساط نجومی آن را در نظر نگیریم درصد کمی از این پول را پوشش می دهد.

سرمایه‌گذاری در بانک

درصد بالایی از حجم سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به سپرده های مختلف بانکی برمی گردد. سرمایه‌گذاری در بانک به اینگونه است که پول به بانک سپرده می شود، به صورت ماهانه مبلغی به عنوان سود سپرده دریافت می شود. سرمایه‌گذاری در بانک از جمله سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک می باشد زیرا اصل سرمایه حفظ و مبلغی تحت عنوان سود نیز در هر ماه به آن تعلق می گیرد. بنابراین این روش برای افرادی که به شدت ریسک‌گریز هستند مناسب می باشد.

مزایای سرمایه‌گذاری در بانک‌:

  • به لحاظ افق زمانی می توان سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت داشت
  • سرمایه‌گذاری بدون ریسک می باشد
  • سودآوری آن تضمینی و قطعی است

معایب سرمایه‌گذاری در بانک:

  • در سرمایه‌گذاری بلندمدت سپرده بانکی امکان انتقال سرمایه از یک بانک به بانک دیگر وجود ندارد و همینطور اگر فرد سرمایه‌گذار بخواهد پول خود را پیش از زمان سررسید از حساب خود برداشت کند با نرخ شکست روبه‌رو می شود
  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از جمله منابع بسیار ارزان قیمت محسوب می شود
  • در سپرده بانکی بلندمدت تا یک سال یا حتی بیشتر امکان نقل و انتقال سرمایه به دیگر بازارهای وجود ندارد و این در حالی است که در شرایط اقتصاد تورمی و نوسانی ایران، بلوکه شدن پول در چنین حسابی هم ریسک بالایی دارد و هم از قدرت خرید شما می کاهد.
  • در شرایط تورمی کشور ما معمولا نرخ بهره بانکی بسیار پایین تر از نرخ تورم موجود در کشور است.

بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد ایران که تورم دو رقمی و بیش از ۳۰ درصد تا حتی نزدیک به ۴۰ درصد است، بهره بانکی نمی تواند ارزش پول شما را در برابر تورم حفظ کند و این موجب ضرر و زیان شما می شود. بنابراین اگر به دنبال بهترین بازار سرمایه گذاری در زمان تورم هستید سرمایه گذاری در بانک احتمالا به شما پیشنهاد نمی شود.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز و دلار

بازار ارز همیشه علاقه‌مندان مخصوص به خود را داشته و دارد، همچنین می توان گفت یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران می باشد و به دلیل نوسانات قیمتی، بازار مطلوبی برای سرمایه گذاری در زمان تورم می باشد اما این بازار نیز مانند دیگر بازارها معایب خود را دارد که به شرح زیر است:

  • کار کردن در این بازار با ریسک زیادی همراه است
  • از شفافیت معاملات برخوردار نیست
  • به نوعی فعالیت در یک بازار سیاه به‌حساب می آید
  • یک سرمایه‌گذاری پایدار شناخته نمی شود
  • به شدت متاثر از اتفاقات و تحولات داخلی و دنیا
  • پیش‌بین نرخ ارز همواره با ابهام روبه‌رو می باشد

شاید بازار ارز و دلار یکی از بهترین انواع سرمایه گذاری در زمان تورم باشد اما به دلیل اینکه تاثیر منفی بر وضعیت زندگی افراد دیگر جامعه می گذارد توصیه نمی شود. خرید و فروش در بازار ارز باعث افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم می شود.

سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه

در ایران سرمایه‌گذاری در طلا و سکه همواره مورد توجه بسیاری از مردم و دولت مردان بوده و روش مناسب و قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری بوده است و می توان گفت مأمن امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران‌های اقتصادی می باشد. افراد زیادی بر این باورند که طلا و سکه هیچ‌گاه ارزش خود را از دست نمی دهند بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه همواره می تواند سودده باشد. از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار نبود محدودیت زمانی است درواقع در هر زمان می توان اقدام به خرید یا فروش کرد. اما عیب این بازار ریسک تقریبا زیاد آن است چرا که از دو فاکتور داخلی یعنی نرخ برابری دلار به ریال و فاکتور خارجی قیمت اونس جهانی بسیار تاثیرپذیر است.

مزایای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه:

  • استهلاک ندارد.
  • نقدشوندگی نسبتا خوبی دارد.
  • هنگام خرید و فروش، هزینه بنگاهی یا کارگزاری چندانی ندارد (هزینه قابل اغماض است).

معایب سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه:

  • به نرخ دلار بسیار زیاد واکنش نشان می‌دهد.
  • به قیمت جهانی طلا واکنش زیادی نشان می‌دهد.
  • ریسک تقلب فروشنده در عیار و وزن دارد. (که سکه ریسک کمتری در این بخش دارد)

از مشاوره سرمایه گذاری هوشمند آسابرندینگ برای انتخاب بهترین سرمایه گذاری در ایران

به صورت رایگان کمک بگیرید.

همین الآن شروع کنید!

سرمایه‌گذاری در بازار خودرو

بازار خودرو در کشور ما نیز متاسفانه به یکی از بازارهایی تبدیل شده است که برخی نگاه مصرفی به این محصول ندارند و به جای آن به این محصول به عنوان یک سرمایه نگاه می کنند. خرید خودرو با نگاه سرمایه ای به دلیل انحصار تولیدکننده های داخلی و عدم رقابت پذیری در این بازار بعضا سود و رانت زیادی را در خود جای داده است. البته نگه داری خودرو علاوه بر هزینه استهلاک هزینه نگهداری و مکان را هم در خود دارد ولی با این حال برای برخی از افراد این گزینه می تواند سود مناسبی را در پی داشته باشد.

البته در صورتی که بازار خودرو توسط دولت کنترل و یا اشباع شود قیمت انواع خودرو قطعا کاهشی خواهد شد و می تواند ریسک بالایی را متحمل سرمایه گذار نماید.

مشاوره سرمایه گذاری آنلاین

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

سرمایه‌گذاری در بازار سهام یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری محسوب می شود. سرمایه‌گذاری در بورس یکی از مرسوم‌ترین روش­های سرمایه‌گذاری در دنیا و یکی از معقولانه ترین روش های سرمایه گذاری در دوران تورم است. البته بعد از ریزش های اخیر در بازار سرمایه در این گزینه اما اگرهای بسیاری شکل گرفته است. شرکت‌‌های معتبر کشور در صنایع مختلف سهام خود را در بورس عرضه می کنند تا افراد مختلفی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند، سهامدار شرکت‌ها شوند .بورس ایران در سال ۹۸ و پنج ماه ابتدایی سال ۹۹ رکورد‌های بی‌نظیر و بازدهی چشمگیری را در کارنامه خود به ثبت رساند و رشد خوب و بی‌سابقه‌ای داشت. در سال قبل دلایلی چون افزایش نرخ ارز، حمایت های دولت، عرضه اولیه های زیاد، واگذاری و فروش سهام دولتی در بازار، افزایش نرخ تورم و اوضاع بد کسب‌وکار در پی شیوع ویروس کرونا و … موجب هدایت و ورود نقدینگی بالایی به بازار سهام شد. از میانه های تابستان اما روند صعودی بورس تهران تغییر مسیر داد و به سمت سراشیبی رکود حرکت کرد و بسیاری از سرمایه گذاران نا امید از کسب بازدهی های نجومی، پول های خود را از این بازار خارج کردند. اما نکته ای که سهامداران تازه وارد از آن غافل ماندند و یک اصل مهم سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بورس محسوب میشود، داشتن علم و اطلاعات کافی از بازار بورس و صنایع و شرکتهای فعال در آن است تا یک شخص بتواند به طور مستقیم در این بازار پر تلاطم و مواج ورود کند. در غیر این صورت سرمایه گذاری در این بازار نیز همانطور که دیده شد با ریسک بسیار زیادی همراه است و می تواند سرمایه افراد را به خطر بیاندازد. برای این منظور به سهامداران توصیه میشود که یا با دانش کافی وارد این بازار شوند و یا به طور غیرمستقیم به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند.

مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس

  • عدم نیاز به سرمایه زیاد و کلان. افراد می توانند با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان فعالیت خود را در این بازار شروع کنند. البته باید توجه داشت که برای خرید عرضه‌های اولیه حتی نقدینگی کمتری مورد نیاز است.
  • نقدشوندگی نسبتا بالا مگر در مواقعی که در صف های عجیب و غریب بورس ایران گیر می کنید!
  • امنیت و شفافیت نسبی در سرمایه‌گذاری
  • حفظ سرمایه به طور نسبی در مقابل تورم
  • کسب سود به دو طریق افزایش قیمت‌ها و در پی آن کسب سود و سود نقدی تقسیمی بین سهامداران که بعد از برگزاری مجمع به حساب سهامداران واریز می شود

معایب سرمایه گذاری در بورس

  • اما اگر بخواهیم از بزرگترین عیب سرمایه گذاری در بازار بورس در زمان تورم صحبت کنیم باید به ریسک زیاد در صورت نزول شدید بازار اشاره کنیم که اخیرا شاهد آن بودیم.
  • نکته دیگر این است که کنترل بازار بورس تا حد زیادی به صورت لحظه ای متاثر از اخبار سیاسی و اقتصادی است و این مورد هم به ریسک این سرمایه گذاری افزوده است.
  • بر خلاف دیگر روش های سرمایه گذاری در این روش خیلی ساده امکان دارد از اصل سرمایه شما کاسته شود و باید این مورد را نیزر توجه کنید.

سخن آخر

نکته آخر اینکه مهم نیست شما چقدر سرمایه دارید ! مهم این است که برای سرمایه خود حتما زحمت زیادی کشیده اید و باید مراقب باشید تا هم سرمایه خودتان را حفظ کنید و هم از آن بهترین استفاده را در طول زمان ببرید. پیشنهاد می کنیم حتما از مشاوره آنلاین سرمایه گذاری آسابرندینگ که به صورت هوشمند و رایگان شما را در مورد انتخاب بهترین سبد سرمایه گذاری راهنمایی می کند، استفاده کنید. نکته مهم این سامانه نسبت به سامانه های دیگر این است که گزینه های مختلف سرمایه گذاری در این سیستم تعبیه شده است و مانند پلتفرم های مشابه صرفا شما را به سمت صندوق های سرمایه گذاری مختلف سوق نمی دهد و گزینه هایی مثل سرمایه گذاری در مسکن، سرمایه گذاری در دلار و طلا، ارزهای دیجیتال و … در این سیستم جایگاه مخصوص به خود دارند و بر اساس شناختی که سیستم از شخصیت شما پیدا می کند بر اساس هوش مصنوعی به شما پیشنهاد سبد بهینه سرمایه گذاری می دهد.

شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ، یک شرکت تبلیغاتی در مشهد است که با ارائه انواع مشاوره های کسب و کار و سرمایه گذاری و همچنین خدمات مختلف تبلیغاتی از صفر تا صد به شما و کسب درآمد شما کمک می کند. ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین و دیجیتال مارکتینگ آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: