برند سازی یا برندینگ

برندینگ

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

فرقی نمی کند که شما صاحب کسب و کاری باشید که جدیدا راه انداخته باشید، یا سال ها است که کسب و کار خود را اداره می کنید. به هر حال برندسازی از لزوم اولیه و اساسی بازاریابی و موفقیت شرکت شما محسوب می شود که نمی توانید از آن چشم پوشی کنید. اما برند سازی واقعا چه معنایی دارد و چگونه بر کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد؟

به زبان ساده، برندِ شما، اعتبار شما در نزد مشتری می باشد. برند به مشتریان شما می‌گوید که چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند. تفاوت آنچه شما ارائه می‌دهید با آنچه رقبای‌تان عرضه می‌کنند، چیست؟ برندِ شما، برآیندی از شخصیت فعلی شما، شخصیتی که می‌خواهید باشید و برداشت دیگران از شخصیت شما می باشد.

فلسفه برند سازی امروزه بسیار گسترده شده است؛ به طوری که برای آن کمپین برند سازی ایجاد شده است. این کمپین برای ایجاد یک برند به نکات زیادی توجه می نماید، از جمله جنبه های تصویری و حتی جنبه های شنیداری یک برند. حتی قسمت هایی بر روی تلفظ یک برند در زبان های مختلف مطالعه می نمایند تا برندی را انتخاب کنند که در تمام زبان ها تلفظی یکسان داشته باشد.

برندینگ چیست؟
برندینگ چیست؟

در این پرسش ها تأمّل کنید :

در برندسازی واجب است به این پرسش ها فکر کنید و برای آن پاسخ قابل قبولی داشته باشید :

مأموریت کسب‌وکار شما چه می باشد؟

محصول یا خدمت شما دارای چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی است؟

در حال حاضر، نظر مشتریان شما درباره‌ی کسب‌وکار شما چیست؟

می خواهید از طریق چه ویژگی‌هایی مشتریان‌ و کسب‌وکارتان را به هم پیوند دهید؟

بیشتر بخوانید: ۲۰ راهکار برای افزایش ترافیک سایت که نمی‌دانستید!

هدف از برندسازی و برندینگ چه می باشد ؟

هدف برندسازی آن است که به ساده ترین روش و خیلی راحت به مشتریانتان کمک کند تا متوجه شوند برند شما چه چیزی پیشنهاد می دهد، چه چیزی آن را از سایرین متمایز می کند. اما برندینگ فقط یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد نیست، چراکه ترکیبی از تمام روش هایی است که از طریق آنها با آنچه برندتان بر پایه ی آن استوار است، ارتباط برقرار می کنید.

در حقیقت برندسازی به شما کمک می کند که تجربه ای مثبت را برای مصرف کنندگان تان خلق کنید تا آنها هیچ گاه نام برند شما را از یاد نبرند. اما اگر به اصول برندسازی بی توجه باشید ممکن است ناخواسته منجر به ایجاد تجربه ای منفی و ناخوشایند شوید و مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید، یا حداقل نتوانید مشتریانی وفادار داشته باشید.

تفاوت بین اسب و تک شاخ

احتمالاً با شنیدن این دو نام در ابتدا لبخند زدید البته لبخندی همراه با کمی تعجب! بیاید کمی بیشتر متعجب شویم. اگر از جنبه ی تکنیکی این دو اسم را مشاهده کنیم، تفاوت را در شاخ میبینیم. شاخی که تک شاخ روی سرش دارد اما اسب معمولی آن را ندارد. با این حال، وقتی صحبت از تک شاخ می شود موجودی جادویی و افسانه ای در ذهن ما نقش خواهد بست. در مقابل اسب که صرفا آن را حیوانی اهلی یا وحشی می دانیم، وقتی نام تک شاخ را می شنویم حالت های اسطوره ای و رویایی در تصور جمعی ما شکل می گیرد. این باعث می شود تک شاخ از اسب متفاوت شود. با وجود این که ممکن است تک شاخ وجود خارجی نداشته باشد، ما به خوبی از آن آگاهی داریم و حتی تک شاخ را بیشتر از اسب دوست می داریم.

به نظر شما چرا اینگونه است؟ داستان بر سر برندسازی بهتر است. داستان تک شاخ ها از سالیان دور و از زمان بچگی برای ما گفته شده است. آنقدر در وصف تک شاخ شنیده ایم که تصور رویایی از آن داریم و آن را به اسب ترجیح می دهیم. این موضوع را بیان کردیم تا ببینید برندسازی خوب، اصولی و درست چگونه می تواند برندی را از سایر رقبایش متمایز کند.

برند خود را چگونه به دیگران معرفی کنیم ؟

از آنجا که برند سازی و توسعه‌ی استراتژی برند امکان دارد پیچیده باشد، حتما از تخصص و دانش مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی مشاوره‌ در زمینه برند سازی بهره ببرید. پس از اینکه برندتان را تعریف کردید، به توصیه‌های ساده‌ی زیر که آزمون خود را پس داده‌اند، توجه کنید.

لوگوی مناسبی انتخاب کنید.

 لوگوی خود را در معرض دید همگان قرار دهید.

پیام برند خود را مشخص کنید.

پیام‌های کلیدی که می‌خواهید به دیگران منتقل کنید، چیست؟ همه‌ی کارکنان باید از ویژگی‌های برند شما آگاه باشند.

سعی کنید برند یکپارچه باشد.

مفهوم برند شما باید در همه‌ی ابعاد کسب‌وکارتان جاری باشد. در طرز پاسخ دادن به تلفن‌ها، در طرز لباس پوشیدن شما و کارکنان‌تان و امضای نامه‌ها و در همه چیز.

برای کسب‌وکارتان «لحنی» در نظر بگیرید که بازتابی از برندتان داشته باشد.

این لحن باید در تمامی ارتباطات نوشتاری و تصویرسازی‌ها، آنلاین یا غیر آنلاین، به کار گرفته شود. اگر برند شما حسی دوستانه القا می‌کند، لحن شما باید محاوره‌ای باشد. اگر برندتان شیک و مجلسی است، کمی رسمی‌تر باشید.

شعار تبلیغاتی انتخاب کنید.

یک شعار به‌یادماندنی، پرمعنا و کوتاه تهیه کنید که نشان‌دهنده‌ی ماهیت برند شما باشد.

بیشتر بخوانید: ۹ تمرین برای ایجاد اعتماد به‌ نفس

برای ابزارهای بازاریابی خود، قالب واستانداردهایی مطابق با برندتان طراحی کنید.

در همه‌ی ابزار و روش‌ها باید طرح، لوگو، رنگ، شکل و احساس یکسانی وجود داشته باشد. لزومی ندارد تجملاتی باشید، فقط ثابت‌قدم باشید و این رویه را حفظ کنید.

باید صادق باشید.

اگر آنچه برندتان وعده می‌دهد را ارائه ندهید، مشتریان نه تنها شما را به دیگران توصیه نمی‌کنند بلکه خودشان هم دیگر به شما رجوع نخواهند کرد.

می توانید پیام برند خود را از راه های زیر به مخاطبان تان نشان دهید:

محیط مغازه ی شما

نحوه رفتار کارکنان شما با مشتریان

نوع لباس پوشیدن کارکنان شما

محصولاتی که عرضه می کنید

قیمتی که برای محصولات تان مشخص کرده اید

بسته بندی محصولات

روابط عمومی

گفت و شنودهای اجتماعی

پست مستقیم

اسپانسرشیپ یا حامی مالی شدن

تبلیغات

همکاری بدون سود

ارائه بهترین آموزش های دیجیتال مارکتینگ از جمله برندسازی یا برندینگ را در شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ تجربه کنید. آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد است.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مشاوره های مختلف تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محصولات مورد نیاز کسب و کارها از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و سایر روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین آماده کمک به کسب و کار شما برای چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

در پایان هم اگر هرگونه سوال کسب و کاری و استارتاپی داشتید، حتما از کارشناسان آسابرندینگ بپرسید. آموزش های آسابرندینگ رو در صفحه اینستاگرام آسابرندینگ و همچنین صفحه آپارات آسابرندینگ دنبال کنید.

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: