بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی: آیا تفاوتی وجود دارد؟

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی: آیا تفاوتی وجود دارد؟

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی: آیا تفاوتی وجود دارد؟

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی: آیا تفاوتی وجود دارد؟

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی: آیا تفاوتی وجود دارد؟

حتی اگر گاهی اوقات ممکن است این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده شوند، تفاوت های کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

برای شروع، بازاریابی رسانه های اجتماعی نوعی بازاریابی دیجیتال است، اما بازاریابی دیجیتالی بیشتر از استراتژی و مدیریت رسانه های اجتماعی است.

دانستن تفاوت ها به شما کمک می کند تا متوجه شوید که می خواهید در حرفه خود روی چه چیزی تمرکز کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین، بازاریابی دیجیتال گفت‌وگویی با مخاطبان مدرن امروزی ایجاد می‌کند که جامعه‌ای را حول یک برند یا سازمان می‌سازد.

انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد ، از جمله بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی تلفن همراه، بهینه سازی موتورهای جستجو، کمپین های پرداخت به ازای کلیک، مدیریت وب سایت و غیره.

این فهرست همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد زیرا بازاریابی دیجیتال به بخش حیاتی بازاریابی تبدیل می شود.

برخی از انواع رایج بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • وب سایت ها: ایجاد حضور آنلاین از طریق وب سایت های شرکت.
  • بازاریابی ایمیلی: تعامل با سرنخ ها و مشتریان از طریق کمپین های ایمیلی هدفمند.
  • سئو (بهینه سازی موتور جستجو): بهینه سازی محتوا برای بهبود دید و رتبه بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجو.
  • تبلیغات PPC (پرداخت به ازای کلیک): قرار دادن تبلیغات در موتورهای جستجو و وب سایت ها، تنها زمانی که کاربران کلیک می کنند، پرداخت می شود.
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی: استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای دستیابی و جذب مخاطبان.
  • بازاریابی موبایلی: ترکیبی از شیوه ها و کانال های بازاریابی که منحصر به فرد داشتن یک گوشی هوشمند است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

هدف از بازاریابی رسانه های اجتماعی، استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای تبلیغ برندها، محصولات و خدمات است.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا، تعامل با مخاطبان، و استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها برای اندازه گیری اثربخشی کمپین های مختلف است.

پلتفرم های رسانه های اجتماعی رایج شامل فیس بوک، X/Twitter، Instagram، TikTok، LinkedIn و غیره هستند. برخی از استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی عبارتند از:

  • ایجاد محتوا: توسعه محتوای جذاب متناسب با مخاطبان و قالب هر پلتفرم.
  • همکاری اینفلوئنسرها: مشارکت با اینفلوئنسرها برای رسیدن به مخاطبان هدف و طنین انداز شدن با آنها.
  • تعامل با جامعه: ایجاد و پرورش جوامع پیرامون برندها از طریق تعامل و بحث.
  • تبلیغات در رسانه های اجتماعی: روشی برای اجرای کمپین های تبلیغاتی پولی در کانال های رسانه های اجتماعی.

این نقش مهمی در استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال یک برند ایفا می کند و آگاهی از برند، تعامل و وفاداری مشتری را تقویت می کند. درک پتانسیل های منحصر به فرد پلت فرم های مختلف رسانه های اجتماعی برای ایجاد استراتژی های بازاریابی موثر بسیار مهم است.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به مدیریت رسانه‌های اجتماعی نیاز دارد که فرآیند ایجاد، زمان‌بندی، تجزیه و تحلیل و درگیر شدن با محتوای ارسال شده در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است.

تفاوت های کلیدی بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های اجتماعی

همه تلاش‌های بازاریابی دیجیتال نیازمند استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی برای تعامل با مخاطبان یک برند هستند. تفاوت از محدوده نقش ناشی می شود.

بازاریابی دیجیتال طیف گسترده ای از فعالیت های بازاریابی آنلاین را فراتر از رسانه های اجتماعی، از جمله وب سایت ها، ایمیل، SEO، PPC و موارد دیگر را در بر می گیرد. بازاریابی رسانه های اجتماعی به طور خاص بر روی استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی تمرکز دارد.

تفاوت دیگر با هدف گذاری و تعامل مخاطب است . بازاریابی دیجیتال مخاطبان را در کانال‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال مختلف، با استفاده از استراتژی‌های متنوع هدف قرار می‌دهد. بازاریابی رسانه های اجتماعی با مخاطبان در یک پلت فرم رسانه اجتماعی خاص درگیر می شود و از ویژگی های خاص پلت فرم استفاده می کند.

ابزارها و معیارها

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های اجتماعی از ابزارها و معیارهای مختلفی برای سنجش عملکرد و دستیابی به اهداف بازاریابی استفاده می کنند. در حالی که بین ابزارها و معیارهای مورد استفاده در هر دو زمینه همپوشانی وجود دارد، آنها همچنین دارای تمرکز و اولویت های متمایز هستند.

ابزارها و معیارهای متمرکز بر هر کدام خاص هستند و از انواع استراتژی های بازاریابی پشتیبانی می کنند. بیایید ابزارها و معیارهای مختلف بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی را بررسی کنیم.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

  • Google Analytics: ترافیک وب‌سایت، رفتار کاربر و تبدیل‌ها را ردیابی می‌کند و بینش‌هایی درباره جمعیت‌شناسی، علایق و کانال‌های جذب مخاطب ارائه می‌دهد.
  • پلتفرم های بازاریابی ایمیلی (یعنی تماس ثابت، Mailchimp، HubSpot): ایجاد، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل کمپین های ایمیل را تسهیل می کند، در حالی که نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را ردیابی می کند.
  • ابزارهای SEO (یعنی SEMrush، Moz): عملکرد سئوی وب سایت را ارزیابی می کند و فرصت های بهبود را با تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقبا شناسایی می کند.
  • پلتفرم های تبلیغاتی PPC (یعنی تبلیغات گوگل، مدیر تبلیغات فیس بوک): کمپین های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک را در موتورهای جستجو و پلت فرم های رسانه های اجتماعی ایجاد و مدیریت می کند.
  • سیستم های مدیریت محتوا (یعنی وردپرس، دروپال): محتوای وب سایت، از جمله وبلاگ ها، صفحات فرود و صفحات محصول را می سازد و مدیریت می کند.

ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی

  • پلتفرم‌های مدیریت رسانه‌های اجتماعی (یعنی Hootsuite، Buffer): چندین حساب رسانه‌های اجتماعی را از یک داشبورد مدیریت می‌کند و به شما امکان می‌دهد پست‌ها را زمان‌بندی کنید، اشاره‌ها را نظارت کنید و معیارهای تعامل را تجزیه و تحلیل کنید.
  • ابزارهای گوش دادن اجتماعی (به عنوان مثال، برند واچ، Sprout Social): مکالمات رسانه های اجتماعی و نام های تجاری را در زمان واقعی رصد می کند.
  • بسترهای بازاریابی اینفلوئنسر (یعنی نفوذ، AspireIQ): اینفلوئنسرهای مرتبط با یک نام تجاری یا کمپین را شناسایی می کند و با آنها ارتباط برقرار می کند.
  • ابزار تجزیه و تحلیل (به عنوان مثال، فیس‌بوک بینش، تحلیل توییتر): داده‌های مربوط به جمعیت‌شناسی مخاطب، معیارهای تعامل و عملکرد محتوا را ارائه می‌دهد و بینش‌هایی را در مورد اثربخشی تلاش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد.

معیارهای دیجیتال مارکتینگ

  • نرخ تبدیل: درصد بازدیدکنندگان وب سایت را اندازه گیری می کند که یک اقدام مورد نظر را انجام می دهند، مانند خرید یا پر کردن یک فرم.
  • نرخ کلیک (CTR): درصد کاربرانی را که بر روی یک لینک یا تبلیغ خاص کلیک می کنند از کل تعداد کاربرانی که آن را مشاهده می کنند محاسبه می کند.
  • Cost Per Acquisition (CPA): میانگین هزینه جذب مشتری از طریق یک کانال یا کمپین بازاریابی خاص را تعیین می کند.
  • ROI (بازگشت سرمایه): سودآوری یک کمپین بازاریابی را با مقایسه درآمد ایجاد شده با هزینه کمپین ارزیابی کنید.

معیارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی

  • نرخ تعامل: میزان تعامل (لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری) دریافتی در پست‌های رسانه‌های اجتماعی را نسبت به تعداد دنبال‌کنندگان یا برداشت‌ها اندازه‌گیری می‌کند.
  • Reach and Impressions: تعداد کاربران منحصربه‌فردی که یک پست رسانه‌های اجتماعی را دیده‌اند (دسترسی) و تعداد کل دفعاتی که پست نمایش داده شده است (impressions) را نشان می‌دهد.
  • نرخ رشد فالوور: درصد افزایش یا کاهش تعداد فالوورها را در یک دوره خاص محاسبه می کند.
  • سهم صدا: حضور و دیده شدن یک برند را در مقایسه با رقبا در یک صنعت یا موضوع خاص در پلتفرم های رسانه های اجتماعی ارزیابی می کند.
  • احساسات رسانه های اجتماعی: احساسات کلی (مثبت، منفی، خنثی) اشاره های رسانه های اجتماعی مربوط به یک برند یا کمپین را ارزیابی می کند.

در حالی که بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های اجتماعی برخی از ابزارها و معیارهای مشترک را به اشتراک می گذارند، هر حوزه دارای مجموعه ای از اولویت ها و تمرکزهای منحصر به فرد خود است.

درک تمایز بین این ابزارها و معیارها برای بازاریابان ضروری است تا به طور موثر کمپین های خود را در کانال های دیجیتال مختلف اندازه گیری و بهینه کنند.


آیا مسیرهای شغلی متفاوت هستند؟

مسیرهای شغلی و چشم‌اندازهای شغلی در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و نقش‌های گسترده‌تر بازاریابی دیجیتال از نظر تمرکز متفاوت است. یاد بگیرید که چگونه در این زمینه ها شروع کنید:

مشاغل بازاریابی رسانه های اجتماعی

مدیر رسانه های اجتماعی
مدیر رسانه های اجتماعی یک متخصص بازاریابی است که صدا و محتوای یک برند را در کانال های اجتماعی ارائه می دهد. آنها مسئول پاسخگویی به نظرات، ایجاد محتوا و به روز نگه داشتن روندها در رسانه های اجتماعی هستند.

استراتژیست رسانه های اجتماعی
استراتژیست های رسانه های اجتماعی به سازمان کمک می کنند تا تصمیم بگیرد که در کدام شبکه های اجتماعی حساب خود را حفظ کند، و چه نوع محتوا و چه زمانی پست کند تا حداکثر دسترسی داشته باشد. آنها اغلب با چندین تیم مختلف بازاریابی، ارتباطات و فروش کار می کنند تا یک استراتژی رسانه اجتماعی جذاب ایجاد کنند.


مشاغل دیجیتال مارکتینگ

مدیر بازاریابی دیجیتال
یک مدیر بازاریابی دیجیتال حرفه ای است که با کار بر روی کمپین های مختلف بازاریابی، مسئولیت حفظ حضور و فروش آنلاین یک برند را بر عهده دارد. وظایف آنها شامل تحقیق، استراتژی با دیگر متخصصان و ایجاد محتوا برای کمپین های موفق است.

استراتژیست دیجیتالی
این متخصصان مسئول استفاده از استراتژی های دیجیتال برای توسعه راه حل ها و دستیابی به اهداف بازاریابی سازمان هستند. آنها از تمام ابزارهای دیجیتال لازم مانند صفحات وب سایت، ایمیل ها، رسانه های اجتماعی و مقالات وبلاگ برای هماهنگ کردن استراتژی های دیجیتال برای یک شرکت یا مشتری استفاده می کنند.

همانطور که متوجه شده اید، رسانه های اجتماعی بخشی از نقش های بازاریابی دیجیتال هستند، اما بازاریابی رسانه های اجتماعی تنها بر رسانه های اجتماعی متمرکز است و بقیه استراتژی بازاریابی دیجیتال را پشتیبانی می کند.

این یکی از چیزهای عالی در مورد بازاریابی دیجیتال و به طور کلی بازاریابی است – شما می توانید حرفه خود را تخصصی کنید.

شاید شما خلاق هستید و می خواهید TikToks ویروسی ایجاد کنید، یا شاید تحلیلگر هستید و می خواهید مهارت های خود را در زمینه بهینه سازی موتور جستجوی وب سایت متمرکز کنید، یا شاید هر دو برای شما جذاب باشند.

اگر نمی خواهید یک بازاریاب دیجیتال عمومی باشید، انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد که می توانید در آنها تخصص داشته باشید.

اگر علاقه مند به تبدیل شدن به یک بازاریاب رسانه های اجتماعی هستید ، اولین قدم این است که راهنمای مبتدیان ما را بررسی کنید. برای کسانی که علاقه مند به حرفه بازاریابی دیجیتال گسترده تر هستند ، باید هفت مرحله عملی ما را بررسی کنید.

برخی از نکات برای شروع کار شامل بررسی گزینه های آموزشی ، کسب تجربه عملی و شبکه سازی است.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی: چگونه با هم کار می کنند

در حالی که آنها متمایز هستند، اجزای به هم پیوسته یک استراتژی بازاریابی جامع وجود دارد.

درک اینکه چگونه آنها یکدیگر را تکمیل می کنند برای به حداکثر رساندن اثربخشی آنها در دستیابی به اهداف بازاریابی ضروری است. بیایید بررسی کنیم که چگونه بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های اجتماعی با هم کار می کنند:

توزیع محتوا

محتوای نام تجاری ایجاد شده به عنوان بخشی از کمپین های بازاریابی دیجیتال را می توان تغییر کاربری داد و در کانال های رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و دامنه دسترسی و دیده شدن آن را برای مخاطبان وسیع تری گسترش داد.


استراتژی های کمپین یکپارچه

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به عنوان اجزای جدایی‌ناپذیر کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، هدایت ترافیک به وب‌سایت‌ها، صفحات فرود و سایر دارایی‌های دیجیتالی بهینه‌سازی شده برای تبدیل، عمل می‌کنند.


تعامل و تعامل با مخاطب

تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی ایمیلی و کمپین‌های هدف‌گیری مجدد را می‌توان با تاکتیک‌های تعامل رسانه‌های اجتماعی ادغام کرد تا یک تجربه برند یکپارچه و ثابت را در بین کانال‌ها ارائه دهد.


تبلیغات متقابل و همکاری

تلاش‌های تبلیغاتی متقابل بین بازاریابی دیجیتال و ابتکارات بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای تقویت دید برند و تقویت مشارکت‌های سودمند متقابل.

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های اجتماعی اجزای جدایی ناپذیر یک استراتژی بازاریابی جامع هستند. بازاریابان با درک اینکه چگونه به صورت هم افزایی با هم کار می کنند، می توانند از نقاط قوت هر کانال برای دستیابی به اهداف بازاریابی کلی خود و ایجاد رشد پایدار کسب و کار استفاده کنند.

چگونه مسیر خود را در دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنیم؟

با وجود فرصت‌های شغلی در هر مرحله و صنعتی که دائماً در حال گسترش است، تعیین انواع بازاریابی دیجیتال و جایی که در این صنعت قرار می‌گیرید می‌تواند دشوار باشد. به عبارت ساده، یافتن جایگاه خود در صنعتی که همیشه در حال پیشرفت است، می تواند سخت باشد.

دانستن انواع مختلف بازاریابی دیجیتال می تواند به شما کمک کند که بدانید در چه زمینه ای می خواهید تخصص داشته باشید. همچنین باید درک گسترده ای از بازاریابی دیجیتال داشته باشید تا بدانید تخصص شما چگونه می تواند به استراتژی بازاریابی کلی برند یا شرکت شما کمک کند. به علاوه، کاوش در تمام جنبه های مختلف بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند جایگاه خود را پیدا کنید.

منبع این مقاله

………………………………………………………

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ علاوه براینکه به عنوان یک شرکت تبلیغاتی تمامی انواع خدمات تبلیغات شما را با بهترین کیفیت انجام می دهیم، اگر علاقه مند و خواستار کارهای حرفه ای تر باشید، می توانیم مشاوره های تخصصی کسب و کار و کوچینگ حرفه ای هم برای شما با بالاترین سطح کیفیت انجام دهیم. در آسابرندینگ، جناب دکتر مهدی ثابت به عنوان یک کوچ کسب و کار در مشهد در کنار شما خواهد بود تا با مشاوره های حضوری یا مجازی کسب و کار مسیر موفقت را سریع تر و دقیق تر طی کنید و هزینه کمتری در این مسیر پرداخت کنید.

آسابرندینگ یک شرکت مشاوره تبلیغاتی و همچنین یک شرکت مشاوره اقتصادی در مشهد به شمار میرود که صفر تا صد تبلیغات را به صورت حرفه ای و تضمینی برای کسب و کارهای مختلف انجام و حمایت می کند. مشاوره های کسب و کار و مشاوره شغلی و مشاوره سرمایه گذاری همه و همه در آسابرندینگ توسط کارشناسان خبره اقتصادی و فناوری انجام و پشتیابنی می شود.

ما در آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ با ارائه انواع مختلف مشاوره تبلیغات و بازاریابی و همچنین تولید انواع محتوای بصری و متنی مورد نیاز کسب و کار شما را از طراحی سایت گرفته تا ساخت تیزر و ویدئو و بقیه روش های تبلیغات آنلاین و آفلاین و با استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ آماده کمک به کسب و کار شما برای افزایش و چند برابر شدن درآمد شما هستیم!

یکی از خدماتی که ما به مشتریان خود عرضه میکنیم تا با رشد چند برابری شغل مواجه شوند ، ادمین برای پیج های اینستاگرام مشاغل مختلف است. در همین راستا برای ارائه خدمات بهتر و حرفه ای تر به مشتریان خود اقدام به برگزاری دوره آموزش ادمین اینستاگرام کرده ایم و به این وسیله از میان هنرجویان دوره آموزش، همکاران جدید خود را نیز استخدام می کنیم. خوشحال می شویم در کنار شما این مسیر را بپیمائیم ، ما در کنار شما هستیم برای رسیدن به بهتری ها …

(برای دیدن آژانش تبلیغاتی ما داخل اینستاگرام ،روی اینجا کلیلک کنید)

شرکت تبلیغاتی و آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ

همین الآن برای مشاوره کسب و کار و یا ارتباط با آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ اینجا را کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتمالا مقالات زیر هم برای شما مفید باشد: